از ولادت تا شهادت/ شرح مختصری از زندگی امام نهم شیعیان جواد الائمه (ع)

به مناسبت شهادت امام جواد (ع)، در این گزارش مروری بر زندگی ایشان خواهیم داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فردا جمعه ۱۱ مرداد است. جمعه‌ای مصادف با ۳۰ ذی‌القعده. این روز مصادف با شهادت امام جواد (ع)، نهمین امام شیعیان است. امامی که جوان‌ترین امام در میان ائمه محسوب می‌شوند. ایشان در حدود هفت سالگی به امامت و در ۲۴ سالگی هم به شهادت رسیدند. ایرانی‌ها ارادت زیادی به امام جواد (ع) دارند. ارادتی که بیش از هر چیز به بارگاه ملکوتی علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) بر می‌گردد و بابی از ابواب آنکه به باب‌الجواد (ع) معروف است. همین را بهانه کردیم تا زندگی این امام شهید را در یک تایم‌لاین مرور کنیم. برای آن‌که فهم بهتری از گاهشمار زندگی ایشان به دست آوریم تمام تاریخ‌ها را به کمک سایت‌هایی که تاریخ‌های مختلف را به هم تبدیل می‌کنند به هجری شمسی برگردانیدم. روی همین حساب اگر در بعضی سن و سال‌ها و تاریخ‌ها مغایرت کوچکی دیده می‌شود به دلیل تبدیل تاریخ هجری قمری به هجری شمسی است.

از ولادت تا شهادت / شرح مختصری از زندگی امام نهم شیعیان

۱۹۰: در قول مشهور، ولادت امام‌جواد (ع) همین روز است. ایشان در مدینه به دنیا آمدند. پدر بزرگوارشان امام رضا (ع) حدودا ۴۷ ساله بودند که فرزندشان امام جواد (ع) به دنیا آمد.

۱۹۴:امام جواد (ع) حدودا ۵/۴ سال
از عمر شریف‌شان گذشته بود
که پدرشان امام رضا (ع)
عازم مرو در خراسان شدند.
امام رضا (ع) از مسیر بصره و اهواز وارد ایران شدند.

۱۹۷: امام رضا (ع) سه سال (قمری) بعد از هجرت از مدینه در نهایت توسط مامون عباسی به شهادت رسید. امام جواد (ع) در این زمان ۷ ساله بودند که به امامت رسیدند. بیشتر شیعیان به امام جواد (ع) به عنوان امام بعدی گرویدند، اما تعدادی هم منحرف و به‌دلیل سن کم.
از ایشان رویگردان شدند.

۲۰۶: تولد امام هادی (ع): همسر امام جواد (ع) سمانه مغربیه نام داشت که بنا بر بیشتر روایات تاریخی، همه فرزندان امام جواد (ع) از ایشان هستند. البته چند سال بعد، مامون هم دختر خود را به عقد امام جواد (ع) درآورد، اما امام از دختر مامون صاحب فرزندی نشد.

۲۱۲: مامون
خلیفه عباسی
که امام رضا (ع) را
به شهادت رسانده بود در این تاریخ
با مرگ طبیعی
از دنیا رفت.
او مشغول حمله
به روم بود که
در جنوب ترکیه به دلیل بیماری درگذشت. ۱۵ سال
از امامت امام جواد (ع) در دوران مامون سپری شد.
بعد از مامون، معتصم عباسی
در بغداد به خلافت نشست. قبر مامون در مسجد جامع شهر طرسوس در استان مَرسین جنوب ترکیه
نزدیک مرز سوریه قرار دارد. در این زمان امام جواد (ع) در مدینه زندگی می‌کردند.

۲۱۳: امام جواد (ع) در مدینه زندگی می‌کردند. معتصم عباسی، خلیفه بعد از مامون به ایشان دستور داد تا به بغداد بروند. همین هم شد که امام از مدینه عازم بغداد شدند. معتصم ایشان را به بغداد خوانده بود تا تحت نظر باشد. به همین‌دلیل این سفر بیشتر شبیه تبعید بود.

 

۲۱۴: ده ماه بعد از ورود امام جواد (ع) به بغداد ایشان به شهادت می‌رسند. امام (ع) در این سفر، دختر مامون که به اصرار مامون به عقد ایشان در آمده بود را هم به همراه خود به بغداد آورده بودند. پیکر ایشان کنار پدربزرگ گرامی‌شان امام کاظم (ع) در حاشیه بغداد به خاک سپرده شد. امام جواد (ع) هنگام شهادت ۲۴ ساله بودند.


۳۲۷: اولین بازسازی بارگاه امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در این تاریخ به دستور معزالدوله دیلمی صورت گرفت. بنای اولیه بارگاه متعلق به سال ۱۷۸ شمسی بود که بعد از دفن امام کاظم (ع)، یک اتاق و یک گنبد بر سر مقبره ایشان بنا شده بود. با دفن امام جواد (ع)، گنبد دیگری هم روی بارگاه ایشان بنا شد.

۱۲۴۴: بارگاه دو امام در طول تاریخ هزار ساله بعد بار‌ها مورد بازسازی قرار گرفت. جالب است بدانید امیرکبیر هم سهمی در این بازسازی‌ها داشته. ۱۵۴ سال قبل فردی به وکالت از امیرکبیر، طلاکاری ایوان‌ها، آینه‌کاری حرم‌ها و کاشیکاری صحن‌ها را انجام داد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: ائمه اطهار ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ابن الرضا به حجره غریبانه جان سپرد
او شمع جمع بود و چو پروانه جان سپرد
مسموم شد ز زهر جگر سوز اُمّ فضل
از روی شوق در ره جانانه جان سپرد . .
شهادت مظلومانه باب المراد جواد الائمه را به حضرت رضا علیه السلام
و تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می نمایم . .
آخرین اخبار