در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سرانجام ماجرای کمبود کیسه‌های خون بیماران تالاسمی

مدیر کل انتقال خون استان فارس درباره سرانجام ماجرای تامین کیسه‌‌های خون فیلتر دار بیماران تالاسمی توضیح داد.

سرانجام ماجرای کمبود کیسه‌های خون بیماران تالاسمیمسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گفته‌های خود مبنی بر کمبود کیسه خون‌های فیلتر دار برای بیماران تالاسمی اظهار کرد: یکی از مسائلی که تا مدتی پیش همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم کمبود کیسه‌های خون فیلتر دار برای بیماران تالاسمی بود.

او افزود: تا چند وقت گذشته این مشکل در سطح کشور وجود داشت و حتی در تاریخ مشابه سال گذشته با اختلالاتی جدی اما مقطعی در این زمینه مواجه شدیم.

ترابی با تاکید بر وارداتی بودن کیسه‌های خون فیلتردار مخصوص بیماران تالاسمی افزود: تحریم‌های ناگهانی اعمال شده بر کشور و محدودیت‌هایی که در واردات داشتیم باعث ایجاد اختلال در تهیه این کیسه‌ها شد اما امسال تمهیدات لازم برای بهبود این موضوع در نظر گرفته شده است.

او گفت: برخی از بیماران تالاسمی با توجه به سن، شرایط جسمی، شدت بیماری و غیره  به یک تا سه بار تزریق خون  احتیاج  پیدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس بیان کرد: همانطور که از نام این کیسه‌ها پیداست؛ آنها فیلتر دار هستند تا بتوانند برای این بیماران استفاده شوند اما این به معنای آن نیست که در صورت نبود این کیسه‌ها بیماران تالاسمی با مشکل جدی مواجه می‌شوند.


بیشتر بخوانید: از بمبئی تا چلانو، نادرترین گروه‌های خونی جهان/ این ۱۰۰ ایرانی نادرترین گروه‌های خونی را دارند


او ادامه داد: سال گذشته با کمبودهای پیش آمده مجبور به استفاده از کیسه‌های خون معمولی برای جمع آوری واحدهای خون شدیم اما فیلترهای مخصوص هنگام استفاده و تزریق به بیماران به کیسه‌ها اضافه می‌شد با توجه به این شرایط کمبود این کیسه‌ها مشکل خاص و خطرناکی برای درمان بیماران تالاسمی ایجاد نمی‌کند.

ترابی در پایان تاکید کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، کیسه‌های مخصوص این بیماران نه تنها در مدت زمان پیش رو بلکه در چند مدت آینده هم با مشکل مواجه نخواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار