مدیرکل میراث فرهنگی لرستان تشریح کرد؛

آخرین وضعیت «فلک الافلاک» سیل‌زده/ مرمت اضطراری گنجینه و موزه‌ها

امین قاسمی، آخرین وضعیت تپه قلعه «فلک الافلاک» که در جریان سیلاب دچار آسیب‌هایی شده بود را تشریح کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید امین قاسمی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بخشی از تپه قلعه «فلک الافلاک» بر اثر بارندگی‌های سیل آسای پنجم، یازدهم، دوازدهم و صبح سیزدهم فروردین ماه دچار ریزش شد، اظهار داشت: خاک‌هایی که ریزش کرد، خاک‌های دست ریزی بود که در اثر مرمت‌های پایان دوره پهلوی دوم و قبل از انقلاب انجام شده بود.

آخرین وضعیت «فلک الافلاک» سیل‌زده/ مرمت اضطراری گنجینه و موزه‌ها

وی با بیان اینکه این خاک‌ها گیرایی خود را از دست داده بود و بر اثر بارش‌های سیل آسا متاسفانه دچار ریزش شد، عنوان کرد: بخشی از ساختمان تاسیسات مجموعه به این دلیل دچار آسیب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه با مشقت توانستیم اموال موجود در ساختمان تاسیسات را تخلیه کنیم و به نقاط دیگر ببریم، افزود: همچنین دیوار حائلی که در کنار این تپه بود دچار آسیب شد که ما با مهاربند فعلا آن را مهار کرده ایم.

قاسمی، تصریح کرد: برای استحکام بخشی خاک قلعه فلک الافلاک مشاور گرفته ایم تا طرحی را آماده کند و هرچه سریع‌تر نسبت به استحکام بخشی آن اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه با توجه به اینکه مرمت‌هایی که بر روی قلعه فلک الافلاک صورت گرفته اصولی بوده است و هیچ گونه آسیبی به خود سازه وارد نشده است، عنوان کرد: تنها «آب دیدگی»‌هایی در گنجینه و موزه‌ها ایجاد شده بود که خیلی سریع مرمت اضطراری آن‌ها را شروع کردیم؛ بنابراین گزارش، قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

آخرین وضعیت «فلک الافلاک» سیل‌زده/ مرمت اضطراری گنجینه و موزه‌ها

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکار‌های مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

بازسازی فلک و الافلاک پس از سیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار