باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد؛

چالشی که وزارت ارشاد در ادغام موسسات معاونت فرهنگی دارد/ اقدامی در جهت جلوگیری از سوء مدیریت و اتلاف بودجه

چالشی که وزارت ارشاد در ادغام موسسات معاونت فرهنگی دارد/ اقدامی در جهت جلوگیری از سوء مدیریت و اتلاف بودجهاگرچه موازی کاری برخی نهاد‌ها در جامعه آزار دهنده است، اما معلوم نیست ادغام نهادها و موسسات کمکی به جامعه می کند.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برگزاری جوایز ادبی، حضور در نمایشگاه‌‌های بزرگ داخلی و خارجی، برپایی طرح‌های فصلی و بسیاری دیگر از برنامه ها از جمله اقداماتی است که موسسه خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان انجام می دهند که همین موازی کاری ها چالش های بسیاری را ایجاد کرده تا مسئولان به فکر ادغام این موسسات باشند.

مهدی افشار مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادغام موسسه های خانه کتاب، نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با یکدیگر گفت: برخی از کارهای موسسه های خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و نمایشگاه های فرهنگی ایران با هم موازی است و  انجام اقدامات موازی در موسسه های مختلف زیاد مطلوب نیست. آنچه در این بین اهمیت دارد مدیریت  این نهادهاست.

او افزود: خودم بنیاد شعر و ادبیات داستانی را ایجاد کردم اما بعد از من این نهاد، به یک نهاد تشریفاتی تبدیل شد. در آن زمان، رمان نویس ها را تشویق می کردیم و حتی ۱۰۰ عنوان رمان بزرگ جهان را به ناشران و مترجمان معرفی کردیم. کتاب ها پس از آموزش دادن به مترجمان ترجمه می شد و کلاس های آموزش ترجمه رمان را به کمک سید حسن حسینی، ابوالحسن نجفی، کامران فانی و بهاء الدین خرمشاهی برگزار کردیم.

افشار با بیان اینکه نمی دانم بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تا چه اندازه می تواند با موسسه خانه کتاب همسو باشد،گفت:حداقل تا آنجایی که می شناسم اگر بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسیر گذشته را پس از ادغام،طی کند چندان مطلوب نیست مگر اینکه بسیار آگاهانه این کار را انجام دهد.

این مترجم به نبود تناسب میان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و موسسه خانه کتاب اشاره و بیان کرد: اگر هر یک از نهادهای موسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان مستقل عمل کند و یک مدیر توانا در راس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار بگیرد رمان نویسی ما تقویت می شود این کار بهتر از این است که خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با یکدیگر ادغام شوند.این ادغام را چندان مطلوب نمی بینیم مگر اینکه مدیران توانایی در راس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و موسسه خانه کتاب قرار بگیرد؛جشنواره ها را موسسه خانه کتاب برگزار کند و مسئولیت برگزاری بزرگداشت رمان نویس ها و معرفی رمان برجسته سال هم بر عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بگذارند.

افشار از اینکه ادغام موسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تنها به دلیل برگزاری جشنواره در هر دو نهاد درست نیست،گفت: ادبیات داستانی یک جریان مستقل است بیشتر اقدامات مانند آموزش ترجمه رمان  به مترجمان، شناسایی و معرفی استعداد ها در زمینه رمان نویسی، حمایت از رمان نویسان خوب و مترجمان ادبیات داستانی را انجام می دهد. این نهاد یک پل ارتباطی میان ناشران خوب با نویسندگان و مترجمان خوب است که از کتاب ها حمایت کند و برای کتابخانه های عمومی کشور کتاب بخرد. به کتاب ها جایزه کتاب سال را بدهد یا بررسی رمان را از اداره کتاب بگیرد اقدامی که در زمان مسئولیتم در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان نتوانستم انجام دهم و با آن مخالفت کردند.

او ادامه داد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان باید نگاهی تخصصی به رمان داشته باشد. من به عنوان رئیس سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و کارمند سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادغام موسسه های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکدیگر مخالف هستم.چه کسی می خواهد مسئولیت موسسه های مختلف را بازتعریف کند؛ باید اهل فن این کار را انجام دهند.

افشار گفت:در حال حاضر عده ای رمان نویس  را به گردش می برند در حالی که به اینگونه اقدامات، کارکردن نمی گویند بلکه باید از اهل فن دعوت کنند  اگر قرار است کسی مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شود نباید  صرفا رمان نویس باشد.او باید هم وجهه مدیریتی داشته باشد و هم با ساختار رمان آشنا باشد.

این مترجم به لزوم آموزش اصول رمان نویسی و مقابله با ممیزی هایی که به بیان نویسنده آسیب زده و بیانش را گنگ کرده است به عنوان وظایف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اشاره و اظهار کرد:در دوران مدیریتم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان می خواستم رمان نویس یک واحد دانشگاهی شوم. این اقدام می توانست موجب رشد رمان نویسی ما شود و اصول رمان نویسی در دانشگاه ها آموزش داده شود. 

ادغام سازمان های زیرمجموعه معاونت فرهنگی مطلوب نیست

سید محمود علوی نیا شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ادغام موسسه های خانه کتاب، نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی کمکی به پیشبرد کارهای حوزه کتاب نمی کند، گفت:در حال حاضر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، موسسه های خانه کتاب و نمایشگاه های فرهنگی ایران استقلال فکری و عملیاتی دارند آنطور که شایسته است کاری نمی کنند اگر این سازمان ها با یکدیگر ادغام شوند در بخش هایی که زیرمجموعه نهادها هستند کاری انجام نمی شود و هرکس مسئولیت خود را به بخش دیگری موکول می کند و می گوید وظیفه من نیست فلان کار را انجام دهم.

وی افزود: ادغام موسسه های خانه کتاب، نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با یکدیگر باعث  بیکار شدن تعدادی از کارکنان این سازمان ها می شود. هنوز وظایف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و موسسه خانه کتاب بازتعریف نشده است و به نطرنمی آید این کار نتیجه خوبی داشته باشد.

این شاعر از اینکه باید منتظر بود و دید در عمل بازتعریف وظایف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان چه نتیجه ای خواهد داشت، گفت: نه تنها این بازتعریف به بهبود روند کاری در حوزه کتاب کمکی نمی کند بلکه باعث می شود در ابتدای کار شاهد نابسامانی هایی باشیم که در این سازمان ها پس از بازتعریف ایجاد می شود.

ادغام موسسه های زیر مجموعه معاونت فرهنگی گامی برای جلوگیری از سوء مدیریت و اتلاف بودجه

کامران شرفشاهی نویسنده و مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اگرچه سال هاست از تاسیس موسسه های خانه کتاب، نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان می گذرد اما بعضی از آن ها واقعا عملکرد مثبت و قابل ملاحظه ای نداشته اند، گفت: شاید ادغام موسسه های خانه کتاب، نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با یکدیگر به نوعی به جلوگیری از برخی سوء مدیریت ها  و اتلاف بودجه ها کمک کند. برخی از این سازمانها در گرو اشخاص خاص و باندهایی بودند و نتوانستند علیرغم گذشت این همه سال توقع اهل قلم را برآورده کنند.

وی افزود: بی تردیدعملکرد  برخی از سازمان هایی که قرار است با هم ادغام شوند در حد یک سازمان نبوده است و بدون تردید ادغام این سازمان ها موجب هماهنگی و بهره وری بیشتر می شود البته باز هم در اینجا نکته مهم مدیریت فرهنگی مطرح است یعنی اگر در صورت ادغام، سازمان جدید به شخص دلسوز و  با صلاحیتی سپرده نشود باز هم در اصل ماجرا تغییری رخ نمی دهد.در حال حاضر شاهد سازمان و نهادهای متعددی هستیم که به صورت موازی در جامعه حضور دارند.البته بسیاری از این سازمان ها نقشی خنثی دارند و صرفا اتلاف کننده هزینه ها و بودجه ها هستند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر به لزوم بازتعریف دوباره بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، موسسه های خانه کتاب و اینکه این اقدام باعث می شود این سازمان ها این همه خدم و حشم را معطل خود نکنند، اشاره و بیان کرد: اگر واقعا سازمان های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت فرهنگی این وزارتخانه کارکرد مناسبی ندارند لازم نیست به حیاتشان ادامه دهند.اصولا باید در جهت ارزیابی و ضرورت وجود چنین سازمان هایی از اهل قلم و فرهیختگان جامعه نظرسنجی کنند. اگر مقبولیتی نداشتند نباید برای جمع آوری یا ادغام چنین سازمان هایی هیچ تردیدی به خود راه داد.

این نویسنده از لزوم نظر سنجی در زمینه  ادامه کار بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: ادغام چنین سازمان هایی بدون هیچگونه شکی خدمت به جامعه و کاستن از هزینه های غیرضروری و ایجاد سرعت و رونق در فضای فرهنگی جامعه خواهد بود. به نظرمی رسد چنین حرکتی باید از سال های قبل آغاز می شد و به چنین اوضاع نابسامانی در سازمان ها منتهی نمی شد. درحال حاضر تنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان های موازی دستورالعمل های یکسان نمی بینیم چنین آفتی به طور گسترده در سطوح دیگر جامعه ما و در عرصه فرهنگی وجود دارد و لازم است به طور جدی این موضوع بررسی شود و به چنین اوضاع ملوک الطوایفی در حوزه فرهنگ و ادبیات پایان داده شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.