قلم بر دستان بی ادعا / صدای کوبش قلم هایشان در طول تاریخ به گوش می رسد

خبرنگاران، آنها که نوشته‌هایشان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی صدا است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، باز هم مردادی دیگر فرا رسید. یادمان باشد جهادگران قلم به دست بی ادعایی در همین نزدیکی ما صدای  قلم هایشان برای احقاق حق مظلوم و کوبش ناحقی به گوش می رسد، آنان که با اندک حقوقی سعی در گذران زندگیشان دارند و در اوج متانت و مظلومیت در محرومیت هستند نمونه بارز آن  شهید محمود صارمی است که قربانی عداوت دشمنان شد.

قلم بر دستان بی ادعا

شهید صارمی در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسؤول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان انتخاب شد و دوسال بعد در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر به دست طالبان به شهادت رسید.

قلم بر دستان بی ادعا

جامعه امروز بیش از هر زمانی نیازمند مطبوعات و رسانه‌های مستقل و خبرنگاران شجاع و متعهدی است که به حقوق ملت و منافع ملی بیاندیشند.حال به پاس گرامیداشت سر دمدار عرصه رسانه شهید محمود صارمی ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نامگذاری کرده اند .اکنون پای صحبت دو تن از فعالان عرصه رسانه استان نشستیم.

قلم بر دستان بی ادعا

محمد تقی قدس از پیشکسوتان عرصه خبرنگاری مکتوب در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: متولد سال ۱۳۳۹ هستم، از سال ۵۸ کار روزنامه نگاری را شروع کردم ، سال ۵۹ به طور رسمی به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سمنان مشغول به کار شدم ، سرانجام از سال ۶۰ به عنوان سرپرست و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در استان سمنان فعالیت خود را ادامه دادم.

قدس ابراز داشت: با توجه به توانایی که در خود دیدم، در کنار خبرنگاری به شغل معلمی نیز پرداختم. در نهایت سی سال کار آموزش پرورش به پایان رسید، اما همچنان حدود ۴۰ سالی می‌شود که به عنوان خبرنگار و سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی فعالیتم را ادامه می دهم.

 

قلم بر دستان بی ادعا / صدای کوبش قلم هایشان در طول تاریخ به گوش می رسد

این فعال و پیشکسوت عرصه خبر در خصوص درآمد خبرنگاران بیان کرد: اگر فردی در عرصه مطبوعات و روزنامه‌ها به خصوص در شهرستان‌ها و محیط‌ های کوچک در کنار خبرنگاری، شغل دیگری داشته باشد؛ می‌تواند گذران زندگی کند. اما اگر تنها در حوزه خبر فعالیت کند توانایی تامین نیاز‌های زندگی را نخواهد داشت.

قدس در ادامه گفت: در شهر‌های کوچک رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌ها، مطبوعات و نشریات محلی توانایی به کار گیری نیروی متخصص را برای انجام فعالیت هایشان ندارد به همین علت معمولا از اقوام و آشنا‌های خود استفاده می‌کنند. این افراد آموزشی در این خصوص ندیده اند و زمان زیادی نیاز است تا در این کار موفق شوند و در نهایت به دلیل عدم تامین معیشت از ادامه فعالیت کناره گیری می‌کنند و جای خود را به افراد تازه کار می‌دهند،این چرخه در مطبوعات استان سمنان ادامه دارد.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی سمنان افزود: خبرگزاری‌ها به دلیل استفاده از بودجه عمومی، حداقل توان پرداخت هزینه خبر‌های دریافتی را دارند. اما در روزنامه‌های خصوصی این امکان وجود ندارد و سبب از بین رفتن انگیزه خبرنگار و روی آوردن به کار دیگری می‌شود.

او همچنین در خصوص تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره اش در دوران خبرنگاری می‌گوید:  بهترین خاطره ام این است که  به سفر حج در سال ۷۵ از طرف سرپرستی روزنامه مشرف شدم. تلخ‌ترین خاطره ام بر می گردد به سال ۶۶ در کردستان عراق که با چشم خودقتل عام مردم منطقه حلبچه  با گاز شیمیایی را دیدم.

قدس اظهار داشت: اگر مسئولین بخواهنداقتصاد مطبوعات پا بگیرد باید بر‌ای آن‌ها یارانه در نظر گرفته شودکه سبب کاهش دغدغه فعالان مطبوعات می شود. دیگر اینکه  افزایش انگیزه خبرنگاران نیازمند توجه به حقوق مادی آنان است.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی تصریح کرد: توصیه بنده به خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه این است کار خود را با آگاهی و مطالعه بیشتر انجام دهند. فعالان رسانه باید خبر بخوانند ، با خبر بیشتر آشنا شوند، نسبت به مسائل و حوادثی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد بی توجه نباشند.

قلم بر دستان بی ادعا

حسین نورانیان فعال و خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت:  متولد ۱۳۶۱ فارغ التحصیل رشته ارتباطات گرایش خبر از دانشگاه صدا و سیما در سال ۸۶ هستم و حدود ۱۷ سال است که به عنوان خبرنگار، تهیه کننده و نویسنده خبر در صدا و سیمای مرکزسمنان مشغول به فعالیت هستم.

او افزود: کار خبر را در دوره دانش آموزی با شرکت در کلاس های (سازمان دانش آموزی) آغاز کردم و به رغم آنکه رشته دبیرستان بنده ریاضی فیزیک بود علاقمند به رشته خبرنگاری شدم، پس از دوره دبیرستان برای تحصیل وارد رشته ارتباطات شدم و از همانجا مسیر زندگیم تغییر کرد.

نورانیان در خصوص شروع فعالیتش در خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سمنان می‌گوید: اوایل دوران دانشجویم به عنوان خبرنگار در رادیو سمنان فعالیت خود را آغاز کردم سپس وارد باشگاه خبرنگاران و مرکز صدا و سیمای استان سمنان شدم.

این فعال رسانه‌ای خبر را اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مخاطب تعریف می‌کند و می‌گوید: با توجه به گسترش تکنولوژی تعاریف خبر از لحاظ محتوایی تغییر کرده است. خبر، خبر ثانیه‌ها شده است. ما در دوران گذر از تولید محتوای سنتی خبر به محتوای حرفه‌ای خبر هستیم.

او با تأکید بر ساماندهی فعالیت خبرنگاران گفت: باید در ابتدای ورود به حرفه خبرنگاری، دوران خبرنگاری و خروج از دوران خبرنگاری مسئولیت‌ها مشخص گردد. افراد پیشکسوت پس از پایان دوران کاری خود، نباید منفک شوند. باید دنبال آن‌ها رفت و از تجربیات و توانایی آن‌ها برای تربیت نیرو‌های تازه وارد در عرصه خبر استفاده کرد.

 

قلم بر دستان بی ادعا

حسین نورانیان با اشاره به وضعیت نامناسب درآمد خبرنگاران علی رغم تمام سختی هایش ابراز داشت: شغل خبرنگاری از شغل‌های سخت پردردسر و کم درآمد است که زمانی برای استراحت و تعطیلی ندارد و باید شبانه روز هوشیار بود و اتفاقات پیرامون خود را رصد کرد.

نورانیان در ادامه با اشاره به پتانسیل ها‌ی موجود در دانشگاه‌های استان سمنان در خصوص ایجاد رشته‌های زیر شاخه علوم ارتباطات  به عنوان دومین استان دانشگاهی کشور گفت: انتظار می رود در راستای ارتقای سطح  دانش خبرنگاران و تربیت نیرو‌های متخصص و کارآزموده بستری برای ایجاد رشته های علوم ارتباطات در زمینه خبر در دانشگاه ها ی استان ایجاد شود.

او در ادامه گفت : با توجه به مطالعه زندگینامه شهید اهل قلم محمود صارمی در رسالت خبرنگاری شهادت یک اتفاق نیست بلکه یک توفیقی است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

حسین نورانیان خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان در پایان درباره بدترین و بهترین خاطره دوران خبری خود می‌گوید: بدترین خاطره بنده مربوط می شود به سال ۸۵ است که اولین خبرنگاری بودم که در صحنه تصادف قطار تبریز که از سمنان عبور می کرد و در مسیر دامغان دچار حادثه شد حضور داشتم و با صحنه‌های دلخراشی روبه رو شدم و بهترین خاطره ام مربوط به سفر مقام معظم رهبری به استان سمنان می شود که دراوج جوانی و در اوایل کار خبرنگاری در سال ۸۵ در صحنه ورود رهبر انقلاب اسلامی به استان سمنان بودم و اولین پلاتو ورود رهبر معظم انقلاب را گفتم و به مدت چهار روز رهبر معظم انقلاب را در دیدار‌ها همراهی می‌کردیم.

خبرنگاری یعنی  ایثار و جهاد ؛ باید ایثارگر و جهاد گر بود ، دلی در یایی داشت و از باد و باران و طوفان سهمناک زمانه خود نهراسید و خود را در دل موج ها  رها کنیم  و برای دفاع از حق و سرکوبی عده ای اسلام ستیز جنگید امروز باید به هل مِن ناصر یَنصُرُنى امام زمان خود در تهاجم  فرهنگی و گسترش فرهنگ دین ستیزی پاسخ داد و به پا خواست و  یاوه گویان اسلام و انقلاب  بدانند هنوز هم محمود صارمی هایی هستند که در راه دفاع از احقاق حق و آگاهی مردم  در مقابل ناملایمات شیاطین بزرگ ایستادگی می کنند و آماده جان فشانی در راه پاسداری از انقلاب اسلامی هستند.

انتهای پیام / م

گزارش از زهرا مجاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار