ایمن سازی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین

مدیرکل دامپزشکی اصفهان از ایمن سازی ۲۳۸ هزار و ۷۶۰ راس دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  شهرام موحدی، مدیرکل دامپزشکی اصفهان  گفت: تاکنون در سال جاری ۹۱ کانون بیماری لمپی اسکین در استان اصفهان شناسایی وثبت شده است.

او تاکید کرد: با اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه‌ای همچون اجرای عملیات‌های گسترده واکسیناسیون دام ها، سم پاشی و ضد عفونی اماکن دامی، از مجموع بیش از ۴۰۰ هزار راسی دام سنگین اصفهان، فقط ۲۸۵ راس گاو به بیماری لمپی اسکین مبتلا شدند و ۲ راس گاو بر اثر این بیماری تلف و هفت راس تحت مراقبت‌های دامپزشکی جهت کشتار به کشتارگاه‌های دام اعزام شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: بیش از یک میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام و همچنین ۵۷ هزار راس دام سنگین در راستای مبارزه و کنترل جمعیت حشرات ناقل بیماری لمپی اسکین در استان اصفهان سمپاشی شده است.

شهرام موحدی بیان کرد: همزمان با بروز اولین مورد بیماری لمپی اسکین در یک راس دام سنگین عشایری شهرستان چادگان، کمیته پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی این اداره کل با موضوع بیماری لمپی اسکین تشکیل جلسه داد و اهداف، شرح وظایف اعضاء و اقدامات مورد انتظار مشخص شد.

او با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین یک بیماری واگیر دار دامی است و هیچ گونه خطری برای انسان‌ها ندارد، تصریح کرد: هم اکنون بیماری لمپی اسکین تحت کنترل درآمد، اما این به معنای آن نیست که اقدامات پیشگیرانه کم رنگ شود.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان به نقش مهم اطلاع رسانی در پیشگیری از بیماری‌های دام اشاره و اضافه کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری همزمان با برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور دامداران در همه شهرستان‌های استان، بیش از ۱۷ هزار پیامک بهداشتی و هشداری ویژه بیماری لمپی اسکین برای گروه‌های هدف نیز ارسال شده است.

موحدی ادامه داد: تمامی گاوداران صنعتی و روستایی استان باید علاوه بر انجام واکسیناسیون دام‌ها با واکسن همولوگ بیماری و همچنین رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی، سمپاشی توسط سموم و حشره کش‌های مناسب، ضدعفونی وسایل و دامداری‌ها برای از بین بردن آلودگی ویروسی، اقدامات موثر در خصوص بهسازی محیط و جایگاه نگهداری دام را مد نظر ویژه قرار دهند.

او افزود: دامداران باید از خرید و فروش و نقل و انتقال بدون مجوز دام پرهیز کنند و در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری لمپی اسکین در کمترین زمان گزارش آن را برای تشخیص و جداسازی دام آلوده به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها اعلام کنند.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است.

استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یک هزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده‌های خام دامی است.

بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی با سرعت انتشار بالا بین گاوهاست و با علائمی همچون تب و ضایعات پوستی تاولی شبیه آبله، زخم‌های پوستی، آبریزش چشم و بینی، مشکلات تنفسی، کاهش شیردهی، سقط جنین، لنگش در دام بروز می‌کند.

انتهای پیام/ی
 


اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار