رویوران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عقب نشینی امارات از یمن حکایت از تحول در موضع گیری کشور‌های منطقه دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت:عربستان از سیاست‌های غلط خود فاصله گرفته و به دنبال برقراری ارتباط بهتر با کشور‌های اسلامی است.

عربستان سعودی از سیاست‌های غلط خود فاصله گرفته است/سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا آغاز گر ایجاد تحول در دیدگاه‌ کشور‌های منطقه  است/عقب نشینی نیروهای امارات از یمن خبر از تحول در موضع گیری کشور‌های منطقه داردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عربستان سعودی در چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ،  از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال کشورمان اتخاذ کرده است. با این حال، به تازگی شاهد تغییر لحن مقامات آنها بوده ایم٬تا جایی که خواهان گفت‌وگو با ایران شده اند.

حسین رویوران کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:عربستان سعودی همواره هم پیمان آمریکا بوده و وابستگی‌های سیاسی بسیاری به آنها دارد٬ بویژه  در برنامه های که واشنگتن علیه ایران در منطقه پیاده می کند ریاض به نوعی ایفای نقش می کند .

وی افزود: در واقع با روی کار آمدن ترامپ ارتباط بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی با اسرائیل بر قرار شد٬ تاجایی که هم اکنون سیاست این کشور‌ها متاثر از واشنگتن و صهیونیست شده است.

رویوران با بیان اینکه ایران همواره از شکل گیری سیاست مستقل در کشور‌های منطقه استقبال می‌کند، تاکید کرد: کشور ما  از پیدایش اسلام و ارتباط کشور‌های منطقه  با جهان اسلام٬ به دور از هرگونه تنش حمایت می‌کند و به همین دلیل هم تاکنون بسیاری از کشور‌های منطقه  متاثر از سیاست های واشنگتن و صهیونیست بوده اند، اما در حال حاضر می‌توان امید داشت که عربستان سعودی از سیاست‌های غلط خود فاصله گرفته و به دنبال برقراری ارتباط مثبت با کشور‌های اسلامی باشد.

رویوران با اشاره به اظهارات ظریف مبنی بر اینکه پایان جنگ یمن نقطه عطفی در منطقه است، تاکید کرد:در منطقه دو  بحث تقابل ایران و آمریکا در خلیج فارس همچنین جنگ یمن  اهمیت زیادی دارد، به نظر من سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه کشورمان، تحولی در دیدگاه‌ کشور‌های منطقه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:عربستان در یمن تنها مانده است

وی ادامه داد: کشور‌های منطقه در گذشته همه تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا گذاشته بودند و تصور می‌کردند، واشنگتن قادر به انجام هر کاری است، اما امروز متوجه شدند که کاخ سفید  قدرتمند آنچنانی ندارد، همچنین ایران هم کشور ضعیفی نیست که  قادر به دفاع  از خود نباشد، لذا نگاه کشور‌های منطقه به ایران تغییر کرد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه کشور‌های منطقه همه تخم‌ مرغ های خود را بین سبد ایران و آمریکا تقسیم کرده اند، اظهار کرد: آمدن هیئت اماراتی و قطری به ایران که به منظور برقراری تعاملات  و  انجام هماهنگی بیشتر انجام شد نشان از آن دارد که  تحولات عظیمی در منطقه اتفاق افتاده است.

رویوران با اشاره به عقب نشینی امارات از یمن، گفت: این موضوع نشان دهنده تحول در موضع گیری ریاض در ارتباط با مسائل منطقه‌ای است.

عربستان سیاست های خود را تغییر داده است

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار