در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم بهره گیری از صفحات خورشیدی برای تولید برق در تابستان / شناسایی مشترکان پر مصرف از طریق ۵ میلیون کنتر هوشمند

مرادی گفت: با وجود اینکه کشورمان بیشترین منابع خورشیدی را داراست، ولی مناطق گرم و خشک کمترین استفاده را از صفحات و انرژی خورشیدی دارد.

لزوم بهره گیری از صفحات خورشیدی برای تولید برق در تابستان / شناسایی مشترکان پر مصرف از طریق ۵ میلیون کنتر هوشمندحسن مرادی استاد پایه یک دانشگاه تهران و کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مصرف بی رویه برق اظهار کرد: بطور معمول وزارت نیرو در فصل تابستان با کمبود برق مواجه می‌شود که علی رغم هشدار‌های مکرر دولت و وزارت نیرو توجهی به این مسئله نمی‌شود.


وی با اشاره به ساعت اوج مصرف برق در کشور که در تابستان بین ساعات ۱۳ تا ۱۷و ۱۹ تا ۲۳ بوده و در زمستان نیز بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ است، افزود: بیشترین مشکلات ایجاد شده در مصرف برق مربوط  به ساعات اوج مصرف به دلیل استفاده بی رویه برق در بخش خانگی است؛ به طور مثال کولر‌های گازی ۱۰ برابر کولر‌های آبی برق مصرف می‌کنند.


بیشتر بخوانید: طرح ملی قبض سبز از ابتدای مهر اجرا می‌شود


مرادی ادامه داد: مصرف بیش از حد برق، سبب تقسیم برق کشور به ۲ بخش مشترکان مناطق گرمسیری و معتدل شده است و استفاده از کولر‌های آبی درمناطق معتدل و کولر‌های گازی در مناطق گرم و مرطوب تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد.

این استاد حوزه انرژی بیان کرد: در بسیاری از ارگان‌های دولتی شاهد استفاده گسترده و بدون مدیریت از کولر‌های گازی هستیم؛ در صورت ضرورت استفاده از این کولر‌های پر هزینه باید سعی کنیم در ساعات پیک مصرف برق صرفه جویی کنیم.

وی با اشاره به مشکل کمبود برق در کشور، گفت: برخلاف فعالیت و ظرفیت بالای نیروگاه‌های برق آبی به علت پیک مصرف تا حدودی با مشکل مواجه هستیم که با مدیریت درست این مشکل حل خواهد شد.

مرادی گفت: با وجود اینکه کشورمان بیشترین منابع خورشیدی را داراست، ولی مناطق گرم و خشک کمترین استفاده را از صفحات و انرژی خورشیدی دارد. به طول مثال کارخانه‌های شهید قندی توانسته اند با تامین نیاز داخلی کشور راندمان استفاده از صفحات خورشیدی را بالا ببرند.

این استاد حوزه انرژی از وجود ۵ میلیون کنتور هوشمند برق که کمک شایانی در شناسایی مشترکان پر مصرف می‌کنند خبر داد و گفت: با نصب آبگرمکن در پشت بام خانه‌ها و با بهره گیری از تابش گرمایی خورشید به راحتی می‌توان آب گرم تامین کرد.

وی در پایان خواستار اهمیت بیشتر وزارت نیرو از انرژی خورشیدی و اتکا کمتر به نیروی برق شد.

انتهای پیام/

استفاده صحیح از کولر گازی و آبی منجر به کاهش مصرف برق می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار