حمایت پارک علم و فناوری از ۵۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه با اشاره به حمایت پارک از بیش از ۵۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان طی بیش از یک دهه فعالیتش، گفت : اگر حمایت شویم توان انجام ماموریت‌های مهم‌تری را داریم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،معصومه خان احمدی رییس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه گفت : این مراکز علمی جدید به لحاظ سیاست گذاری و برنامه ریزی با ساختار‌های معمول اداری و دانشگاهی متفاوت هستند .

او با اشاره به شروع فعالیت پارک علم و فناوری کرمانشاه از سال ۱۳۸۷ گفت : طی یازده سال فعالیتی که داشته ایم بالغ بر ۵۰۰ شرکت و واحد فناور از خدمات پارک بهره‌مند شده اند.

او افزود: در حال حاضر نیز ۳۰۰ شرکت فعال در پارک داریم که حدود دو هزار نفر اشتغالزایی مستقیم دارند و سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان فروش محصول داشته اند و در زمینه صادرات محصولات این شرکت‌ها نیز سال گذشته در میان پنج پارک برتر کشور قرار گرفتیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به حمایت‌های گسترده این پارک از شرکت‌های دانش بنیان گفت: تاکنون ۱۰۰ شرکت در استان موفق به دریافت گرید دانش بنیان شده اند و بر اساس آخرین آماری که تهیه شده ۵۰ شرکت توانسته اند گرید دانش بنیان بودن خود را حفظ کنند.

او افزود: حفظ این گرید منوط به این است که شرکت‌ها بتوانند محصول خود را وارد مرحله تجاری سازی و تولید انبوه کنند.

خان احمدی دریافت گرید دانش بنیان بودن را نیز منوط به تولید محصول فناورانه‌ای دانست که از تکنولوژی بالا و پیچیده‌ای برخوردار باشد و افزود: البته ممکن است محصولی فناورانه باشد، اما دانش بنیان محسوب نشود.

وی با اشاره به وجود چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور گفت: از این تعداد نیمی در تهران مستقر است و کرمانشاه از حیث تعداد شرکت‌های دانش بنیان در رتبه ۱۴ تا ۱۶ کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف پارک علم و فناوری در جهت توسعه کمی شرکت‌های فناور و دانش بنیان گفت: هرساله فراخوان و رویداد‌ها و کمپ‌های مختلفی در سطح دانشگاه‌ها و صنایع مختلف برگزار می‌شود تا بتوانیم با ارتباط گیری با بدنه دانشگاه و صنعت، جذب فعالی در حوزه شرکت‌های فناور و بویژه دانش بنیان داشته باشیم.

او از راه اندازی دبیرخانه‌های مشترک با دانشگاه‌های استان در جهت شناسایی افراد صاحب ایده خبر داد وافزود: با راه اندازی این دبیرخانه ها، برگزاری کارگاه‌های تبیین قوانین و راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان به صورت مرتب در دستور کار قرار دارد.

خان احمدی گفت: همچنین دفتر مشاوره برای این شرکت‌ها فعال است و تمام کار‌های مربوط به شناسایی، ثبت، اخذ گرید دانش بنیان و تمدید این گرید را به شرکت‌ها آموزش می‌دهد.

خان احمدی افزود: در این زمینه از ظرفیت‌های حوزه دانش آموزی هم غافل نشده ایم و کانون شکوفایی و خلاقیت دانش آموزی هم با همین هدف در پارک علم و فناوری کرمانشاه راه اندازی شده تا بتوانیم افراد صاحب ایده را از همان دوران دانش آموزی شناسایی کنیم.

رییس پارک علم و فناوری با بیان اینکه پذیرش در پارک منوط به داشتن ایده فناورانه و بازارپسند است، گفت: برخی مواقع هم ایده‌هایی داریم که شاید بازار پسند نباشد، اما فناوری جدیدی دارد و هرچند که از پذیرش آن در پارک معذوری، م، اما برای این افراد هم برنامه‌های توانمندسازی برگزار می‌کنیم تا بتوانند پروژه‌های خود را متناسب با نیاز بازار تعریف کرده و در پارک پذیرش شوند.

او افزود: از طرف دیگر برخی ایده‌ها هم هستند که علی رغم بازار پسندی بالا، به دلیل عدم فناوری جدید و نوآورانه قابلیت پذیرش در پارک را دارند که برای جذب این افراد نیز مرکز رشد کسب و کار را برای اولین بار در کشور راه اندازی کردیم تا بتوانیم به این دسته افراد نیز خدمت ارائه بدهیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه به محدودیت‌های فضایی در زمینه پذیرش شرکت‌ها اشاره کرد وافزود: هدف از تشکیل پارک‌ها این است که هسته و شرکت‌های فناوری در کنار هم تجمیع شده و با هم افزایی یک پارک علم و فناوری ایجاد کنند، اما کمبود فضای فیزیکی ما را در این زمینه محدود کرده است.

او افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار متر مربع فضای فیزیکی در اختیار شرکت‌ها و واحد‌های فناور استان قرار دارد و امیدواریم با تکمیل پروژه برج فناوری بتوانیم هزار نفر را در این برج مستقر کنیم که کمک بسیاری به توسعه و خدمات دهی به شرکت‌ها خواهد داشت.

او  افزود: در همین راستا راه اندازی فاز اول برج را امسال در دستور کار داریم و در این زمینه حمایت‌های خوبی از سوی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی کشور صورت گرفته و امیدواریم با این حمایت‌ها امسال بالغ بر پنج هزار مترمربع از فضای برج در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از فناوری‌ها "صنعت ساز" هستند فضای کاری بیشتری نیاز دارند و در حال حاضر ۴۰ شرکت ما به این مرحله از کار رسیده و برای استقرار کارگاه‌های تولیدی آن‌ها با حمایت استانداری سوله‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

او افزود: این سوله‌ها با حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازسازی شده و در حال حاضر چهار هزار مترمربع از فضای آن در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و در فاز دوم قرار است دو هزار مترمربع دیگر در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

این مسئول گفت: برای ایجاد فضای فیزیکی جهت فعالیت شرکت‌ها در شهرستان‌ها نیز کار شروع شده و امسال با حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی زمینی در این شهرستان جهت تاسیس ساختمان مرکز رشد سنقر خریداری شده که با احداث آن اولین مرکز رشدی که مالکیت آن متعلق به پارک علم و فناوری خواهد بود، راه اندازی می‌شود.

خان احمدی از ثبت سالانه ۶۰۰ ایده در سامانه پارک علم و فناوری خبر داد وافزود: در نهایت پس از مراحل ارزیابی سالیانه ۴۰ تا ۶۰ طرح در پارک مورد پذیرش قرار می‌گیرند که برای استقرار آن‌ها نیازمند توسعه فضای فیزیکی هستیم.

او در تشریح برخی نکات و موارد مهم در سیاست گذاری‌های حوزه پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به پیشرفت روزافزون علوم و فناوری در دنیا گفت: در حالی که هنوز در کشور در حال تعریف مفاهیم اولیه فناوری هستیم، در دنیا روزانه فناوری‌های جدید معرفی و عرضه می‌شود و در همین راستا "آموزش و یادگیری مستمر" همواره به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار دارد.

او "انعطاف پذیری" را اولویت دیگر پارک در برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های این مرکز عنوان کرد وافزود: پارک قرار است مجموعه‌ای از شرکت‌ها را با خود همراه کند که هرکدام از آن‌ها توسط افراد نخبه و پیشرو مدیریت میشوند و برای همین در جهت همراه کردن این شرکت‌ها و مدیریت آن‌ها نیاز است که پارک ساختار منعطفی داشته باشد.

خان احمدی "شبکه سازی" را دیگر اولویت پارک در سیاست گذاری‌های خود عنوان کرد وافزود: برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌های پارک نیاز به شبکه سازی‌های مختلفی داریم و این شبکه سازی‌ها د رحوزه‌های مختلف اقتصادی، مشاوران فنی و شبکه ادارات مرتبط و ... در سطح ملی و بین المللی هم در حال شکل گیری است.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه برون سپاری و نهادسازی را نیز دیگر اولویت پارک در پیشبرد سیاست گذاری‌های خود عنوان کرد و افزود: خدمات متنوعی در پارک ارائه می‌شود و ایجاد ساختار برای هر خدمت کار دشواری است، بنابراین برون سپاری و نهادسازی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم در زمینه توسعه خدمات از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

خان احمدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گسترده پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: در حال حاضر در زمینه توسعه ساختار‌های فناوری در جمع پنج پارک برتر کشور قرار داریم.

او افزود: هم اکنون هفت مرکز رشد، چهار کانون شکوفایی و خلاقیت، یک مرکز شتاب دهنده، سه مرکز نوآوری، مرکز تولید انیمیشن و گیم، دبیرخانه مدیریت شرکت‌های دانش بنیان استان، هفت مرکز رشد و صندوق پژوهش فناوری و دفتر مالکیت فکری در زیرمجموعه پارک علم و فناوری فعال هستند.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه در بحث توسعه ساختار‌های نهاد‌های فناوری استان گفت: فرآیند رشد شرکت‌های مستمر است و به تناسب این رشد نیاز‌های آن‌ها نیز توسعه پیدا می‌کند و بر اساس این نیاز‌ها مجبوریم ساختار‌های فناوری در پارک ایجاد کنیم.

او افزود: در همین راستا برای ارتقا قدرت مالی و ریسک پذیری شرکت‌ها مراکز شتابدهنده در پارک علم و فناوری راه اندازی شده که در حال حاضر یک مرکز شتابدهنده بخش خصوصی فعال بوده و راه اندازی سه شتاب دهنده دیگر را نیز در دستور کار داریم.

خان احمدی گفت: جهت ارائه خدمات توسعه بازار به شرکت‌های فناوری نیز کارگزار‌های توسعه فناوری و کسب و کار ایجاد شده است و برای جذب سرمایه گذار جهت تولید انبوه محصول فناورانه نیز راه اندازی "اتاق سرمایه" در دستور کار قرار دارد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه تعریف ساختار‌های مشترک با دانشگاه‌ها و برخی سازمان‌ها را از دیگر راهکار‌های توسعه ساختار‌های نهاد‌های فناورانه عنوان کرد وافزود: در راستای ارائه خدمات سیستماتیک به دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان راه اندازی پردیس‌های مختلف و مراکز رشد را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: راه اندازی پردیس سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، راه اندازی پردیس تخصصی با همکاری دانشگاه رازی، راه اندازی مراکز رشد فناوری‌های مهندسی با همکاری دانشگاه صنعتی را در دستور کار قرار دادیم که مجوز تمامی آن‌ها اخذ شده و مراحل کار در حال انجام است.

خان احمدی با اشاره به فعالیت‌های مطلوب پارک کرمانشاه با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت آن گفت: در همین راستا برخی ماموریت‌ها و وظایف کشوری نیز به پارک کرمانشاه واگذار شده است، از جمله اینکه در حال حاضر به عنوان کارگزار و هاب صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان به کشور عراق فعالیت می‌کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه افزود: همچنین از طرف معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سال‌های اول اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان دبیرخانه استان‌های منطقه غرب انتخاب شدیم و کار ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت‌های این استان‌ها به پارک کرمانشاه واگذار شده است.

او گفت: همچنین امسال از سوی وزارت ارتباطات به عنوان مسئول پروژه توانمندسازی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات استان‌های کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل انتخاب شدیم.

خان احمدی افزود: برای این پروژه بزرگ و ملی پنج کارگزار در سطح کشور انتخاب شده که یکی از آن‌ها استان کرمانشاه است.

او افزود: همچنین در سال جاری از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان مجری برنامه نظام مدیریتی پارک‌های کشور انتخاب شدیم که مسئولیت توانمندسازی و مدیریت دانش برای مدیران پارک‌های کشور به ما واگذار شده است.

او با بیان اینکه پارک کرمانشاه مجری دو برنامه مهم ملی نیز در کشور هست گفت: اولین برنامه سال گذشته با همکاری دانشگاه شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نام طرح "توانا" برگزار شد و امسال برنامه توانمندسازی "صدف" را داریم که در سطح کشور اجرای این برنامه به استان‌های اصفهان، کرمانشاه، تهران و یزد واگذار شده است.

او افزود: حامی این برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری پردیس است و این برنامه در کرمانشاه از اواخر مردادماه شروع می‌شود که شامل برگزاری ۶۰ ساعت کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان به همراه برگزاری سمینار، پنل و بازدید از پارک علم و فناوری کرمانشاه خواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در پایان با تاکید بر اینکه این مرکز توانایی انجام ماموریت‌های مهم تری را نیز در سطح استان و کشور دارد گفت: موفقیت پارک یعنی موفقیت شرکت‌های فناور و دانش بنیان که سازنده اقتصاد آینده کشور هستند و در همین راستا می‌طلبد مسئولین استان حمایت‌های ویژه تری از این مرکز داشته باشند .

 

 

انتهای پیام/د

تفاوت مراکز علمی جدید به لحاظ سیاست گذاری و برنامه ریزی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار