مدیرعامل شرکت واگن‌پارس خبر داد؛

تولید واگن بعد از ۲۰ سال/ واگن پارس نیازمند یک مدل مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولت

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس گفت: این شرکت بعد از ۲۰ سال تولید لوکوموتیو را در دهه فجر امسال از سر خواهد گرفت.

تولید واگن بعد از ۲۰ سال/ واگن پارس نیازمند یک مدل مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مختاری مدیرعامل شرکت واگن‌پارس گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر شرکت واگن‌ پارس با آن مواجه است، تامین مواد خام است.

او تصریح کرد: مواد خام مورد نیاز شرکت واگن‌پارس توسط چند شرکت بزرگ و به‌نام کشور تولید می‌شود، اما خرید از کشور‌های خارجی بسیار راحت‌تر از خرید داخل است، چرا که مواد خام بیشتر از قطعات خارجی افزایش قیمت پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس افزود: تمام خرید‌های خارجی مورد نیاز شرکت صورت گرفته و خرید‌ها در گمرک و انبار هستند و باید گفت امروز مشتریان خارجی بیشتر متعهد به قراری هستند که با واگن‌پارس بسته‌اند.

مختاری ادامه داد: متاسفانه در مواد خام و قطعاتی که ارز در آن‌ها کمتر دخیل است، بازهم شاهد افزایش سه برابری قیمت‌ها هستیم که این جای بسی تعجب است.

او گفت: اکثر تولیدکنندگان مواد خام اولویت را به صادرات می‌دهند و به همین دلیل مواد مورد نیاز تولیدکننده داخلی به سختی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس با بیان اینکه حال مشتریان واگن پارس خوب نیست، اظهار کرد: اتفاقاتی که امروز در حوزه مسائل اقتصادی کشور رخ داده موجب شد توان مشتریان شرکت واگن پارس به یک سوم کاهش یابد، چرا که قیمت محصول به سه برابر افزایش پیدا کرده است.

مختاری گفت: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته قیمت تمام شده هر محصول برای شرکت واگن پارس بالغ بر ۷ میلیارد تومان است که با توجه به افزایش قیمت محصول و بالا بودن نرخ تسهیلات مشتری توانی برای خرید ندارد.

او تصریح کرد: ۸۰ درصد واگن‌هایی که امروز در کشور در حال سیر هستند، از محصولات شرکت واگن پارس هستند، همچنین ۵۰ درصد واگن‌های باری نیز تولید واگن پارس است.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس با بیان اینکه واگن پارس در تمامی رشته‌ها فعال و تمامی واگن‌ها را تولید می‌کند، ادامه داد: میزان صادرات واگن بالغ بر ۲ هزار دستگاه به ۵ کشور خارجی بوده است.

مختاری با اشاره به چالش‌های صادرات بیان کرد: کشور‌هایی همچون روسیه و چین که در صادرات واگن به ایران موفق هستند به دلیل برخورداری از مدل مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولت این کشور‌ها است، اما در ایران این حمایت‌ها صورت نمی‌گیرد در حالی که اگر واگن پارس از یک مدل مالی خوب برخوردار و از حمایت بانک‌ها و دولت برخوردار باشند تنها با صادرات به کشور عراق می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت خود را فعال سازی کند.

او با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز ورود به صنعت ریلی ندارد، بیان کرد: دولت باید به صورت جدی وارد صنعتی ریلی شود، اگر خواسته باشیم در بخش ریلی توسعه‌ای داشته باشیم چاره‌ای جز ورود مستقیم دولت و حمایت دولت نیست.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس گفت: واگن پارس ظرفیت تولید حداقل یک هزار واگن باری، ۱۵۰ دستگاه انواع واگن‌های باری و ۴۰ دستگاه لوکوموتیو در سال را دارد.

مختاری با اشاره به خط تولید لوکوموتیو اظهار کرد: سال گذشته شرکت واگن‌پارس قرارداد ساخت ۵۰ دستگاه لوکوموتیو را با یک شرکت به امضا رساند، اما به دلیل مسائل تحریم موفق به تولید نشد، امسال با پیگیری‌های صورت گرفته قرارداد جدیدی به منظور ساخت ۱۰ دستگاه لوکوموتیو منعقد شده که همزمان با دهه فجر خط تولید این لوکوموتیو‌ها افتتاح و در اسفندماه شاهد اولین تولید لوکوموتیو بعد از گذشت ۲۰ سال خواهیم بود.

به گفته او ارزش هر دستگاه لوکوموتیو ۱.۲ میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/م

زنده شدن دوباره واگن پارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.