رئیس سازمان شیلات ایران:

تجربه تلخ آسیب به ذخایر دریای خزر در خلیج فارس تکرار نشود

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: باید تلاش کنیم تجربه تلخ آسیب به ذخایر ماهیان خاویاری بر اثر صید بی رویه، در خلیج فارس تکرار نشود.

تجربه تلخ آسیب به ذخایر دریای خزر در خلیج فارس تکرار نشودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نبی‌اله خون میرزایی در بررسی فعالیت‌های شیلاتی استان بوشهر از جمله مزارع پرورش میگوی شیف، گفت: استان بوشهر بنیانگذار و پرچم دار صنعت پرورش میگوی کشور بوده و با هم افزایی پژوهشکده میگو، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات استان و همت سرمایه گذاران و بهره برداران، افق بسیار روشنی در این زمینه پیش رو دارد.

محمدتقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با ارائه گزارش کوتاهی از سازماندهی شیلات بوشهر در تامین اراضی مورد نیاز آبزی‌پروران تشکر کرد و گفت: مدیریت شیلات در دو سال اخیر نقش سازنده‌ای در بهبود جایگاه آبزی پروری در استان داشته است.

عباسعلی زنده‌بودی مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز محدودیت اراضی و حجم زیاد تقاضا برای پرورش آبزیان را از چالش‌های پیش روی شیلات دانست و گفت: بیش از سه هزار هکتار زمین در دو سال آتی به ظرفیت پرورش میگو در استان افزوده می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران، همچنین پس از بازدید از شناور تحقیقاتی پژوهش ۱ و اسکله صیادی جُفرِه در بوشهر، توسعه بخش آبزی پروری را با توجه به مشکل محدودیت منابع دریایی، یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر منابع دریایی دانست. 

خون‌میرزایی کاهش فشار صید و صیادی در آب‌های دور و توجه به پرورش ماهی در قفس را از دیگر راهکارها در این حوزه عنوان کرد.

او با یادآوری تجربه تلخ آسیب به ذخایر ماهیان خاویاری بر اثر صید بی رویه، بر اهمیت پیشگیری از تکرار آن در خلیج فارس تاکید کرد و  پایداری تولید آبزیان با تجهیز به موقع مراکز پرورشی، تامین زیر ساخت‌های پرورش، همراه با مکانیزه کردن روش‌ها را ضروری دانست.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور هم با اشاره به ظرفیت‌ها و موفقیت‌های پژوهشکده میگوی کشور که در بوشهر قرار دارد، در بین مراکز تحقیقاتی، گفت: فصل جدید همکاری‌های بخش اجرا و تحقیقات را در دستور کار داریم.

محمود بهمنی، بحث زنجیره ارزش پایداری تولید و پایداری عرضه را مهم  دانست و خواهان حمایت از جایگاه پژوهشکده میگوی کشور برای حفظ این چرخه در بخش تحقیق و توسعه استان شد.

او، با اشاره به برنامه‌های تولید میگوی عاری از بیماری، به جایگاه شناور تحقیقاتی پژوهش ۱ در ارزیابی ذخایر و مطالعات حفاظت منابع شیلاتی خلیج فارس اشاره کرد و خواهان حمایت استان در برنامه تجهیز و نگهداری از این شناور شد.

انتهای پیام/ک

فعالیت‌های پژوهشی در حوزه شیلات گسترش یابد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.