دومین قطب فرش ابریشم کشور در کما/ تولید به نصف رسید

تولید فرش ابریشم در مراغه دومین قطب فرش ابریشم کشور به نصف رسیده و این تنها به دلیل کاهش صادرات شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، محمدی رئیس اتحادیه فرش دستبافت مراغه گفت: تولید فرش ابریشم دراین شهرستان به نصف رسیده است.

محمدی افزود: در سال‌های گذشته در این شهرستان ۵۰ تا ۶۰ هزار مترمربع فرش ابریشم تولید می‌شد که این میزان در زمان حاضر به نصف کاهش یافته است.

او با بیان اینکه نبود صادرات عامل رکود در بازار فرش ابریشم است،افزود: ایجاد بازار‌های جدید در خارج از کشور تنها راه خروج از رکود در بازار فرش ابریشم است.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز با اشاره به مشکلات بافندگان فرش افزود: عمده مشکل فرش مراغه نبود چرخه تولید این هنر صنعت در مراغه است.

شکری افزود: برای حمایت و رونق این هنر صنعت مسئولان شهرستان به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد شهر فرش در مراغه هستند.

او گفت: در این شهر تمامی زیرساخت‌ها برای تولید فروش از جمله رنگرزی گرفته تا فروش مواد اولیه، پرداخت و صادرات از این شهر انجام خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تجارت بیشتر فرش‌های ابریشم دست بافت مراغه در تهران و قم انجام می‌شود.

جهانگیری افزود: ارزش افزوده فرش ابریشم تولید شده در مراغه بیشتر نصیب تجار و صادرکنندگان تهران و قم می‌شود و این امر از دیگر عوامل کاهش تولید است.

او افزود: تلاش مسئولان استانی، برنامه ریزی ایجاد امکانات و هموار کردن مسیر برای صادرات فرش ابریشم برای حمایت از تولید است.

به خاطر کاهش صادرات و رکود در بازار فرش و نبود حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش ابریشم، کارگاه‌های این صنعت یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است.

بافت فرش ابریشم در مراغه قدمتی صد ساله دارد و ۹۵ درصد دست بافته‌های قالی بافان این شهرستان به خاطر بافت ریز و استفاده از مواد اولیه مرغوب صادراتی است.

در سال‌های گذشته سالانه نزدیک به ۶۰ هزارمترمربع فرش ابریشم در مراغه تولید می‌شد که این میزان تولید بنا به اظهار بافندگان و تولید کنندگان به نصف رسیده است.

این روز‌ها بخش عمده فرش‌های ابریشمی که در مراغه بافته می‌شود بدست واسطه‌ها صادر می‌شود که این امرموجب پایین آمدن ارزش این صنعت و دلسرد شدن تولیدکنندگان شده است.

نبود حمایت بیمه‌ای از قالی بافان، پایین بودن دست مزد‌ها و بالابودن قیمت مواد اولیه از دیگر عوامل از رونق افتادن بافت فرش ابریشم در مراغه است.

انتهای پیام/ش

 

 

برچسب ها: صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.