فرانس پرس: فرانسه طی دو هفته آینده به پایتخت دیپلماتیک جهان تبدیل می‌شود

از ۲۴ تا ۲۶ اوت (۲ تا ۴ شهریور) بیش از ۵ هزار نفر شامل روسای دولت‌ها، هیئت‌ها، خبرنگاران و نیرو‌های امنیتی در نشست گروه هفت در فرانسه حضور پیدا خواهند کرد.

فرانسه طی دو هفته آینده به پایتخت دیپلماتیک جهان تبدیل خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، طی دو هفته آینده تفرجگاه ساحلی بیاریتس فرانسه به پایتخت دیپلماتیک جهان تبدیل خواهد شد و میزبان نشست گروه ۷ تحت ریاست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهد بود. این نشست با جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، مسائل مربوط به ایران و زورآزمایی در مورد برکسیت نشستی بسیار پرکار خواهد بود.

از ۲۴ تا ۲۶ اوت (۲ تا ۴ شهریور) بیش از ۵ هزار نفر شامل روسای دولت ها، هیئت ها، خبرنگاران و نیرو‌های امنیتی تحت تدابیر شدید امنیتی در این شهر حضور خواهند یافت. انتظار می‌رود دستکم ۲۴ هیئت خارجی در این نشست حضور داشته باشند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان؛ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن؛ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا؛ بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا سران اصلی شرکت کننده در نشست گروه ۷ هستند. این افراد روز شنبه ۲۴ اوت از سوی امانوئل مکرون مورد استقبال قرار می‌گیرند و در مراسم شام غیررسمی در کاخی باشکوه مشرف به اقیانوس اطلس شرکت خواهند کرد.

پس از آن روسای کشور‌های دعوت شده مانند نارندرا مودی، نخست وزیر هند؛ اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا؛ سباستین پینرا، رئیس جمهور شیلی؛ پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و همین طور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، سریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی؛ ماکی سال، رئیس جمهور سنگال؛ پل کاگامه، رئیس جمهور رواندا و راک مارک کریستین کابوره، رئیس جمهور بورکینافاسو به آن‌ها خواهند پیوست.

نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی نیز در مباحث حضور خواهند داشت.

مسائل روز مانند اعمال مالیات بر غول‌های دیجیتالی که موجب اختلاف میان دونالد ترامپ و امانوئل مکرون شده است، جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن که بازار‌ها را نگران کرده است و تنش میان آمریکا و ایران در این نشست مطرح خواهند شد.

رئیس جمهور فرانسه با هدف کاهش بخشی از این تنش‌ها قرار است روز ۱۹ اوت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند تا بنابر اعلام مکرون تمام اشکال همکاری در موضوعات عمده ایجاد بی ثباتی یا مناقشه، بدون ساده لوحی و بدون بسته شدن در‌ها بررسی شود. کشور‌های غربی بازگشت روسیه به گروه ۷ را که در سال ۲۰۱۴ از آن اخراج شد، به پیشرفت مسکو در زمینه حل و فصل جنگ اوکراین مشروط شده است.

در نشست گروه ۷، بوریس جانسون در مرکز توجهات خواهد بود. اروپایی‌ها می‌خواهند با وی در مورد برکسیت گفت‌وگو کنند. این درحالی است که بوریس جانسون وعده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر حتی بدون دستیابی به توافق با این اتحادیه داده است.

دیدار میان ترامپ و بوریس جانسون هم که گفته بود بی صبرانه در انتظار دیدار با جانسون است، به شدت مورد انتظار است. از دیدگاه بوریس جانسون هم ترامپ مانند یک متحد در عرصه بین المللی است. ترامپ و بوریس جانسون هر دو به دنبال یک توافق تجاری بلندپروازانه به محض خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند.

پس از نشست گروه ۷ سال ۲۰۱۸ در کانادا که با خشم دونالد ترامپ به پایان رسید امانوئل مکرون از تمایل خود برای اصلاح قالب این نشست سالانه خبر داد که از دیدگاه وی به صحنه ابهامات و اختلافات تبدیل شده است. برای آغاز این روند امانوئل مکرون قرار است ۲۳ اوت «روز گفت‌وگو» را با حضور جامعه مدنی شامل کارشناسان، سازمان‌های غیرنظامی و انجمن‌ها برگزار کند.

بنابر اعلام کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه برای برگزاری نخستین نشست گروه ۷ در فرانسه از سال ۲۰۱۱، بسیج فوق‌العاده نیرو‌های پلیس پیش‌بینی شده است. علاوه بر شهر بیاریتس در شهر‌های همسایه مانند بایون و آنگله و همچنین تا مناطق مرزی اسپانیا تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده است.

کاستانر در سفر بیاریتس در چهارم ژوئیه گفت: ما خود را برای مقابله با هرگونه تظاهراتی آماده می‌کنیم.

ده‌ها گروه مخالف این نشست قصد دارند دست به اقداماتی نظیر نافرمانی مدنی مسالمت آمیز بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار