حسینی گفت: مدیران کل حق شکایت از خبرنگار را ندارند و اگر گلایه‌ای دارند باید آن را در کارگروهی مطرح کنند.

آموزش و پرورشی ها حق شکایت از خبرنگار را ندارند/ دچار بحران تقلیل گرایی هویت بودیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک عمیقی است، آنها مانند معلمان رسولان آگاهی بخش جامعه هستند، خبرنگاران بیش از هر کس دیگری نقش رشد مدارانه را به دوش می‌کشند.

او ادامه داد: خبرنگاران بهترین حلقه واسط میان دولت و مردم هستند و سیاست های دولت ها و حاکمیت را منتقل می‌کنند همچنین در افزایش سرمایه اجتماعی و حکمرانی خوب موثرند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید دولت و آموزش و پرورش را با هم پیوند دهیم، گفت: جامعه باید نسبت به آموزش و پرورش حساس شود، بنابراین خبرنگاران می توانند چشم بینای مردم و جامعه باشند و عامل اصلی پیوند صاحبنظران، مردم ، جامعه و دولت هستند.

حسینی بیان کرد: برای آنکه مدرسه ما به جامعه تبدیل شود باید از خبرنگاران کمک بگیریم و قدر شناسی از خبرنگاران باید به این صورت باشد، که زمینه اتصال آنها به همه ابعاد ساختاری را دنبال کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: خبرنگاران از ما انتظار دارند که سازمان را شیشه ای کنیم و سهولت دستیابی به اطلاعات داشته باشند؛ بر این اساس اولین اقدام احیای روابط عمومی بود و به مدیران کل ابلاغ کردیم حق شکایت از خبرنگار را ندارند و اگر از او گلایه ای دارند در کارگروهی آن را مطرح کنند.


بیشتر بخوانید: ۲۰ درصد جرایم منکراتی ناشی از مواد مخدر است


او خطاب به خبرنگاران گفت : نارسایی‌های نظام تعلیم و تربیت را به ما هدیه دهید و ما از آن حمایت می‌کنیم.

اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت

حسینی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا سند تحول بنیادین را در نظام تعلیم و تربیت اجرایی کنیم، این سند پنج آموزه مهم دارد که باید به آنها توجه کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین اشکال نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی بودن آن است که بر آموزش تمرکز دارد، بنابراین  یکی از آموزه های اصلی سند تعلیم و تربیت تمام ساحتی است، دومین عارضه نگاه به معلول هاست تا علت‌ها بنابراین دومین آموزه سند، چرخ‌های تحول آفرین است تا به نهادی فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.

حسینی ادامه داد: سومین اشکالی که نظام تعلیم و تربیت با آن مواجه است بحران تقلیل گرایی هویت است که در زمان طاغوت شاهد آن بودیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به هیچ عنوان آموزه های سند تحول بنیادین تحریف نمی‌شود، گفت: عزم درون و برون سازمانی را برای اجرای سند تحول بنیادین به کار می‌گیریم، بر این اساس داشبورد مدیریتی اجرای سند تحول بنیادین تدوین شده است و ۸۲ برنامه برای اجرای سند تحول بنیادین داریم.

او با اشاره به اجرای پروژه مهر گفت: تاکنون ۸۵ درصد دانش آموزان ثبت نام کردند و ۱۰ هزار اکیپپ از روند ثبت نام بازرسی کردند، تاکنون ۴ هزار شکایت داشتیم که چهار درصد آن مربوط به اخذ شهریه اضافی مدارس غیردولتی و ۴ درصد مربوط به ثبت نام نشدن در محدوده بوده است.

حسینی ادامه داد: هنوز در ثبت نام دانش آموزان در آیتم های ذکر شده مشکل داریم اما این روند رو به فروکش کردن است و ۱۵ مدیر متخلف عزل شدند. هرچند معتقدیم غالبا مدیران برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت فعلیت دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مِهر با شکوه، مِهری است که دانش آموزان بدون کتاب نباشند، براین اساس ۱۴۲ هزار جلد کتاب درسی برای دانش آموزان داریم. همچنین ۸۰ درصد معلمان، آموزش ضمن خدمت دیده اند و تا نیمه شهریور تمام معلمان آموزش های لازم را خواهند دید.

رشد ۱۷/۵ درصدی جمعیت دانش آموزی در کشور

حسینی افزود: تا مهرماه ۲ هزار پروژه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس به دانش‌آموزان تقدیم می‌شود. طبق برآوردها  ۱۴۰۰ مدرسه در جریان سیل دچار آسیب شدند که ۲۴۰ مدرسه به طور کامل تخریب شد اما مدارس ۳ تا ۵ کلاسه تا اول مهر آماده می‌شود علاوه بر آن در کرمانشاه ۳۷۰ کلاس درس جدید افتتاح می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن می‌گیریم، تصریح کرد:  از ۴۰۰ مدرسه ۱۶۷ مدرسه در سیستان و بلوچستان بود اما با رایزنی های انجام شده تمهیداتی داریم تا در سیستان و بلوچستان هم جشن خداحافظی با مدارس خشت و گلی باشد، همچنین با ۲۴ هزار کلاس درس با بخاری گازی خداحافظی می‌کنیم.

حسینی با اشاره به رشد ۱۷/۵ درصدی جمعیت دانش آموزی بیان کرد: شعار ما این است اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نباشد و با توجه به اینکه اول مهر ۶۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند؛ ورودی‌های ما در مجموع ۲۰ هزار نفر خواهد بود، اما تلاش می‌کنیم ۱۰ تا ۱۳ هزار نیرو از حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشیم و ۵ هزار نیروی خدماتی هم جذب می‌کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: برای جبران کمبود معلم ۱۵ هزار بازنشسته استمرار خدمت می‌یابند و آموزشیاران نهضت در قالب حق‌التدریس جذب می‌شوند، همچنین تدریس ۱۰ هزار معاون معلم، سه هزار سرباز معلم و ۱۶ هزار معلم طرح خرید خدمات داریم.

او بیان کرد: امسال درس آمادگی دفاعی را در قالب خرید خدمات به سپاه واگذار می‌کنیم علاوه بر آن تا اول مهر صد هزار نفر معلم تمام وقت می‌شوند و دو میلیون و ۴۸۰ هزار نفر با شاغلان به صورت حق التدریس جبران خواهیم کرد.

انتقال اضطراری معلمان در شهریور ماه

حسینی تصریح کرد: تا پایان مرداد صدور ابلاغ معلمان را در دستور کار داریم، همچنین انتقال اضطراری معلمان ۲۰ تا ۲۵ شهریور است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۲ میلیون ۸۰ هزار ساعت با شاغلان حق التدریس تفاهم‌نامه امضا کردیم و در سال‌جدید ۲۵ هزار دانشجوی فرهنگیان و ۲ هزار نیرو ویژه استان سیستان و بلوچستان داریم.

حسینی بیان کرد: پرونده تحصیلی و بهداشتی دانش‌آموران از اول مهر الکترونیکی خواهد شد.

اول مهر ۴۰ هزار معلم کمبود داریم

حسینی با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی احرایی باید نگاه واقع گرایانه را به نگاه آرمانگرایی ترجیح داد، گفت: اول مهر ۴۰ هزار معلم کمبود داریم و نگاه آرمان گرایانه آن است که بگوییم این تعداد کمبود از دانشگاه فرهنگیان جذب شود.

وی ادامه داد: این دانشگاه فقط ۲۰ هزار خروجی دارد پس به ناچار باید از معلم حق التدریس استفاده کنیم.

سرپرست وزارت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ردیف‌اعتباری حق‌التدریس و ردیف اعتباری رتبه‌بندی معلمان متفاوت است، گفت: بنابراین مشکلی برای تامین اعتبار رتبه‌بندی نداریم و این موضوع آرمانی نیست چراکه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

حسینی ادامه داد: در شرایط کنونی تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا پاداش بازنشستگان تا آخر مهر ماه پرداخت می‌شود همچنین حقوق دانشجو معلمان از ۸۰۰ هزار تومان به یک میلیون ‌ ۵۶۰ هزار تومان افزایش یافته است علاوه بر آن ۲۴۰ میلیارد تومان برای حق‌التدریس شاعلان در نظر گرفتیم که تا دی‌ماه پرداخت خواهد شد همچنین ۵۰ درصد مطالبات خرید خدمت آموزشی و مدارس خارج از کشور و غیره نیز فراهم شده است.

در ادامه علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه های فرهنگی در آموزش و پرورش گفت: دو مسیر را دنبال کردیم که اقدامات سلبی در راستای کاهش استرس و فشار بار آموزش صورت گرفته است همچنین برخی اقدامات ایجابی هم طراحی شده است.

وی ادامه داد: پس از اتفاقاتی که در فضای آموزش و پرورش اتفاق افتاد، کمیته‌ای تشکیل شد که این موارد را پیگیری کند، همچنین ظرفیت‌های فرهنگی و هنری تحت عنوان سرود و تئاتر با تکیه بر موسیقی محلی به در مدارس در نظر می‌گیریم علاوه بر آن تقویت فعالیت‌های اردویی در قالب تشکل‌های دانش آموزی را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م ا
۱۵:۴۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
اخه اگر کمبود معلم هست چرابچه های ما از تربیت معلم اسمش نیامد در حالی که هم مصاحبه قبول شده بود وهم رتبه اش خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
مدیر متخلف یعنی چی؟؟؟؟؟ در سیستم شما همه مسولین دست به دست هم و متحد, در انتخاب مدیران (البته در قالب ازمون انتصاب مدیران) همه جور تخلفی می کنند. واسمش رو می ذارن همه چیز طبق قانون و بخشنامه انجام شدن. کسی که جز نفرات اخر ازمون انتصاب مدیران می شه با تخلف روشن مسولین شده جز نفرات برتر. چطور انتظار دارید تخلف در مدارس انجام نشه. خانه از پای بست ویران است
آخرین اخبار