نظر سازمان نوسازی دزفول در خصوص مرمت آرامگاه یعقوب لیث چیست؟

در اطلاعیه ای از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول نسبت به مرمت غیراصولی آرامگاه یعقوب لیث صفاری هشدار داد شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول با صدور اطلاعیه‌ای آورده است: با توجه به مرمت غیراصولی آرامگاه یعقوب لیث در سایت تاریخی جندی‌شاپور ذکر چند نکته به‌منظور تنویر افکار عمومی، حائز اهمیت است.

در این اطلاعیه تصریح شد: متأسفانه در اوایل سال جاری شاهد آتش‌سوزی درختان مجاور آرامگاه یعقوب لیث بوده و اکنون نیز مرمت غیراصولی این آرامگاه در حال اجرا است.

با توجه به حوادث و مداخلات اخیر در این بنای تاریخی و ثبت ملی، باید که مسئولان سازمان میراث فرهنگی خوزستان در این مسئله مهم ورود کرده و از تخریب این اثر جلوگیری کنند و شرایط را جهت و بازخواست عاملان و آمران تخریب رواق‌های دور آرامگاه یعقوب لیث میسر نمایند.


بیشتر بخوانید: مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دزفول


در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: مسئولان پایگاه جندی‌شاپور باید پاسخگو باشند که آیا برای تعمیر و اصلاح این اثر ملی، پروانه اجرای مرمت صادر شده است؟ پیمانکار آن دارای صلاحیت لازم است؟ دستور کار‌های اجرایی از سوی چه کسی صادر می‌شود؟ آیا اداره میراث شهرستان و سازمان میراث خوزستان از نحوه عملکرد و مرمت این اثر ثبت ملی مطلع هستند؟

اطلاعیه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بنا‌های تاریخی هر شهری پیشینه و هویت تاریخی آن شهر محسوب می‌شود، از این رو لازم است به منظور حفظ و صیانت از این بنا‌ها اهتمام و تلاش بیشتری صورت گیرد؛ به همین منظور سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول، با داشتن رتبه دو صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی آمادگی همکاری و مشورت به‌منظور مرمت این اثر تاریخی را اعلام می‌دارد.

خراسانی روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: هیچ‎گونه تخریبی در بقعه یعقوب لیث صورت نگرفته است و اقدامات به منظور وضعیت شامل، ترمیم و تعویض جداره‎های آجری، اجرای مجدد طاق فروریخته‎شده، و عایق مناسب بام با مصالح کاملاً سنتی و الگو‌های وضع موجود خواهد بود.  

انتهای پیام/م

بازسازی آرامگاه یعقوب لیث صفاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فائزه
۱۱:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام وخداقوت از اطلاع رسانی شفاف شما ممنون هستم بعنوان یک سیستانی که ساکن تهران ودانشجوی دانشگاه تهران هستم از شما وبنیادنیمروز تشکر می کنم وخواهشی هم داشتم این بود که پیگیری بفرمائید که سرنوشت این کار چی شد وپیشنهاد بنیادنیمروزسیستانیها به کجا کشیده شد؟
Germany
بنیادنیمروزسیستانیها
۱۲:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
اعلام آمادگی بنیاد نیمروز برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری/ با حساسیت موضوع را دنبال می کنیم
بنیاد نیمروز بعنوان یک موسسه فرهنگی هنری که به دنبال حفظ و اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم سیستانیها (سیستانی و بلوچستانی ) در اقصی نقاط کشور می باشد با صدور بیانیه ای کوتاه آمادگی خودش را برای ترمیم و بازسازی آرامگاه یعقوب لیث صفار سیستانی اعلام کرد.جدا از اینکه چه اتفاقی افتاده است(که با روش ووفت خودش جای بحث و بررسی دارد) در این شرایط حساس که علاقمندان و دوستداران عظمت تاریخ و مفاخر ایران عزیز نگران هستند ما آماده هستیم که در هر زمینه ای که نیاز باشد در بازسازی و مرمت آرامگاه یعقوب لیث مشارکت فعال داشته باشیم.اعضا و مدیران بنیاد نیمروز می گویند همانند تمامی سیستانیها؛ یعقوب لیث صفارسیستانی را پدربزرگ خود می خوانند باورمند هستند که به موازات بررسی های حقوقی و کارشناسی و... در مورد علل و حواشی و... ما باید در کوتاهترین زمان ممکن به امر بهسازی و مرمت این مکان در حد و نام آن مرد بزرگ و مردمان ایران زمین همت گماریم.