برداشت فندق از ۳ هزارو ۲۳۰ هکتار از باغات استان قزوین آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی اکبری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ستان قزوین از آغاز برداشت فندق از ۳ هزارو ۲۳۰ هکتار از باغات استان خبر داد و پیش بینی کرد: امسال بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول فندق از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

اکبری، میانگین متوسط عملکرد این محصول را حدود هزار و ۲۲ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد.

او اضافه کرد: از ۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از سطح باغات فندق استان؛ ۳هزار و ۱۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۰ هکتار به صورت غیر بارور است.

وی اظهار داشت: تنها سطح زیر کشت این محصول در استان در وستا‌های هیر، ویار، یارود و آکوجان منطقه الموت است.

اکبری اضافه کرد: روستای یارود در منطقه رجایی دشت الموت را می‌توان به عنوان قطب فندق کاری استان ذکر کرد.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‌های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

به گفته این مقام مسئول: استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: ارقام موجود در منطقه شامل گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه گوش، ارقام خارجی شامل روند دو پی یرمونت، فرتیل، سکورب و مرویل و ارقام گرده دهنده شامل نقرت، داویانا و لونگ است که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است.

اکبری افزود: مدیریت غالب باغات فندق به صورت سنتی است و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می‌شوند که باید با آموزش و برنامه‌های ترویجی؛ باغداران را به تربیت درختان تک تنه و یا حداکثر ۳ تا ۵ تنه برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

اکبری؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری را از برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت برای محصول فندق دانست.

انتهای پیام/ک

برداشت فندق از ۳ هزارو ۲۳۰ هکتار از باغات استان قزوین آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.