رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

فعالیت۵۰۰ تشکل اقتصادی در کشور

خوانساری گفت:۵۰۰ تشکل اقتصادی در کشور فعال است که از این تعداد ۲۰۰ تشکل در بخش ملی و ۳۰۰ تشکل در بخش استانی فعالیت دارد.

فعالیت۵۰۰ تشکل اقتصادی در کشوربه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خوانساری رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش ملی تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه که عصر امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد گفت:در حال حاضر ۵۰۰ تشکل اقتصادی در کشور فعال است که از این تعداد ۲۰۰ تشکل در بخش ملی و ۳۰۰ تشکل در بخش استانی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور زیر نظر این تشکل‌ها است و باید به تشکل های اقتصادی بخش خصوصی بها داده شود.

خوانساری با بیان اینکه طبق ماده ۱۹۱ قانون مالیات ها، تشخیص بخشودگی مالیاتی به عهده ممیزان مالیاتی است که سال گذشته در خصوص آن، شکایات زیادی داشتیم، افزود : با پیگیری معاون اول رئیس جمهور، سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای صادر کرد که بر مبنای آن، صد درصد بخشودگی برای افرادی که تا تاریخ مشخصی مالیات خود را پرداخت کرده‌اند، در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید: تشکل ها پایه و مبنای اقتصاد کشور است


خوانساری گفت: طی یکسال گذشته شواهد بسیاری تأیید می‌کند رفتار دولت اینگونه تنظیم شده که مستقل از نگاه و نظر تشکل‌ها‌ رفتار کند.

او بیان کرد: توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، ادامه پرداخت ناعادلانه یارانه نقدی، عدم توجه به پیشنهادات تشکل‌ها در مورد اصلاح ساختار بودجه، عدم توجه به نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات و ... چندین مثال دیگر نشان می‌دهد که وضع از چه قرار است.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: خروجی این نگاه غیرتشکلی منجر به نامیرایی مشکلات اقتصاد کشور شده است. بررسی کنید که مشکلات امروز تا چه اندازه با سه دهه قبل مشابه است، به یقین می‌توان گفت همان مشکلات کماکان به قوت خود باقی است.

او افزود: متأسفانه دولت امروز با عارضه بی‌تصمیمی مواجه است چرا که متوجه شده بدنه اجتماعی او را همراهی نمی‌کند. شاهد مثال همین تصمیم در مورد حذف یارانه بنزین است. تصمیم به این اندازه مهم به سرعت خنثی شد چرا که مردم نه نسبت به ثمرات اجرای آن آگاه شدند و نه مدیران از طریق تشکل‌ها به مردم اطمنیان خاطر دادند.

خوانساری تصریح کرد: تشکل‌ها در هر اقتصاد توسعه یافته‌ای بازوی حرفه‌ای و مشاور منطقی دولت‌ها هستند. آن‌ها نه در حرف که به زبان عمل اعتقادشان را نشان می‌دهند. تشکل‌گرایی یعنی دولت بدون مشورت افراد صاحب نگاه و دیدگاه تصمیم نگیرد، ولی امروز چند درصد تصمیمات دولت با مشورت بخش خصوصی کشور است.

او تصریح کرد: نظام اقتصادی فکری و اجرایی کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد. همان طور که نظام سیاسی کشور نیاز به احزاب دارد بدون توجه به اصول اثبات شده اقتصادی مانند تشکل‌گرایی هم هیچ اقتصادی به موفقیت پایدار نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: باید دقت داشت که موفقیت پایدار اقتصاد ایران در گرو توجه به خواسته‌ها و مشورت ذی‌نفعان قرار دارد. بدون رعایت این اصل هیچ تصمیمی از سوی دولت فراگیری ندارد. تشکل گرایی یعنی حفظ احترام به سرمایه اجتماعی.

انتهای پیام/

نظام اقتصادی فکری و اجرایی کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار