طهماسبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

منشأ گرد و غبار شرق کشور خارجی است

رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار درباره منشأ گرد و غبار در شرق کشور در فصل تابستان توضیحاتی داد.

محمدعلی طهماسبی رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به منشأ وقوع پدیده گردوغبار در شرق کشور اظهار کرد: منشأ گرد و غبار در شرق کشور در فصل تابستان بیشتر خارجی است، اما در داخل این پدیده تشدید می‌شود.

او با بیان اینکه قدرت باد‌های ۱۲۰ روزه در شرق بسیار بالاست، افزود: باد‌های ۱۲۰ روزه از ارتفاعات خارج از کشور آغاز و در دشت‌ها و دامنه‌های آن مناطق شکل می‌گیرد و چون قدرت باد‌ها بالاست، در داخل نیز تنش‌هایی ایجاد می‌کند.

طهماسبی با اشاره به اینکه بارش‌های بیش از نرمال می‌تواند گرد و غبار را تشدید کند، گفت: اگر بارش‌ها در یک سال بیش از حد نرمال باشد، به دلیل خشکسالی‌های طولانی می‌تواند عاملی برای ایجاد پدیده گرد و غبار شود.


بیشتر بخوانید: ریگ بهتر است یا مالچ نفتی؟ / ریزگرد‌ها همچنان در ایران مانور می‌دهند


او با بیان اینکه بارش‌ها منجر به مزمن شدن پوشش‌های گیاهی می‌شود، بیان کرد: پس از بارش‌های سیلابی، رسوبات ریزدانه وارد دشت‌ها شده و پس از نشست ریزدانه‌ها با وزش باد تند به فضا پراکنده و منجر به تشدید گرد و غبار می‌شوند که در این زمان است که فرسایش بادی نیز افزایش می‌یابد.

به گفته طهماسبی سازمان محیط زیست هشدار‌های لازم را نسبت به وقوع پدیده گرد و غبار از بهمن ماه سال گذشته داده بود.

او به اقدامات مقابله‌ای با پدیده گرد و غبار در سال گذشته و کاهش این پدیده در کشور اشاره‌ کرد و گفت: سال گذشته در استان خوزستان به خصوص مناطقی که مستعد گرد و غبار بودند، مدیریت و قرق چرای دام صورت گرفت که منجر به کاهش گرد و غبار در آن مناطق شد.

رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه در بخش‌هایی از مناطق مستعد گرد و غبار نهال کاری صورت گرفت که با خشکسالی و سیلاب تا حدودی نابود شدند، تصریح کرد: با وجود نابودی نهال‌ها در برخی از مناطق، سال گذشته و سال جاری شاهد وقوع پدیده گرد و غبار به صورت عمده در آن مناطق نبودیم.

او اشاره‌ای هم به اقدامات مقابله‌ای با پدیده گرد و غبار در شرق کشور کرد و گفت: سازمان محیط زیست بیشترین تمرکز و اعتبارات خود را برای مقابله‌ با پدیده گرد و غبار در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

توضیحات محیط زیست درباره منشأ گرد و غبار شرق کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار