زنگنه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان :

بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانی است

کارشناس حقوق بین الملل گفت:تشکیل ائتلاف توسط کشور‌های حاشیه خلیج فارس٬ ثبات و امنیت را در منطقه حاکم می کند .

بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وجود چندین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس و ورود ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس به آب های این منطقه ، برای کشورهای حاشیه خلیج فارس  ایجاد نگرانی کرده است. به طور کلی حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای همواره خلیج فارس را با تنش روبرو کرده است و قطعا فعالیت های اخیر لندن و واشنگتن برای ائتلاف سازی های فرامنطقه ای برافزایش تنش ها در خلیج فارس بی تاثیر نبوده است.

زنگنه کارشناس حقوق بین الملل درگفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لزوم تشکیل ائتلاف از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار کرد : تشکیل ائتلاف میان کشورهای منطقه نیازمند امضا توافق نامه فراگیر امنیتی ،سیاسی و اقتصادی است،  چراکه بی تردید اقتصاد بدون امنیت آسیب می بیند  و تعاملات تجاری با وجود ثبات برقرار می شود و از سوی دیگر امنیت هم بدون اقتصاد مفهومی ندارد، در نتیجه کشورهای مشرف به خلیج فارس برای پیمودن مسیر توسعه نیازمند همکاری هجانبه بایکدیگر هستند.


بیشتر بخوانید:دوره‌گردی پمپئو برای فرار از ائتلاف یک نفره در خلیج فارس


کارشناس مسائل حقوق بین الملل در ادامه توضیح داد: موافقت نامه های همکاری که بین کشورها امضا می شوند شامل بخش های مختلفی هستند و در صورت منعقد شدن تواق بین کشورهای  شورای همکاری خلیج فارس ، عراق و ایران احتمال دارد در آینده شاهد حضور یمن هم در بین این کشورها باشیم. این همکاری مانع از آن می شود که دولت های فرامنطقه بخواهند تحت عنوان برقراری   امنیت و ثبات وارد منطقه شده و بر تجارت و امور اقتصادی و مراودات  بازرگانی نظارت داشته باشند. فراموش نکنیم که متوسل شدن به قدرت ها و نیروهای خارجی عملا نا امنی را افزایش داده و به دنبال آن ثبات  و استقلال کشورها هم دچار آسیب خواهند شد. به همین دلیل  دول منطقه باید هر چه زودتر توافقنامه همه جانبه ای میان خود تدوین کرده و از این طریق  به توسعه منطقه کمک  بسزایی کنند . 

او در پاسخ به این سوال که در صورت تشکیل ائتلاف دریایی  توسط ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس چه فرصت هایی پیش روی ایران قرار می گیرد توضیح داد:این  موضوع دارای ابعاد جزئی تر است و در شرایط فعلی مسئله مهم ایجاد زمینه تفاهم بین کشورها بر اساس اعتماد متقابل است زیرا  با وجود اعتماد است که امضا توافق نامه ها ممکن می شود. وقتی دولت ها با ایجاد همکاری های منطقه ای بتوانند نیازها و امنیت خود را با هزینه ای مناسب تامین کنند قطعا تمایل آنها برای کمک گرفتن از کشورهای فرامنطقه کمتر خواهد شد و در درازمدت دیگر نیازی جدی به حضور آنها نخواهند داشت.

زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: تشکیل ائتلاف منطقه ای در خلیج فارس به معنای قطع همکاری اقتصادی آنها با صادر کنندگان و وارد کنندگان   خارج از منطقه نیست بلکه این همکاری ها می تواند با بخش های فرامنطقه ادامه داشته باشد. ولی اساس تعاملات را تامین منافع ملی کشورهای منطقه  قرار بدهیم و به دنبال تامین امنیت کشورها و تسهیل قدرت مبادلات بازرگانی کشورها ی منطقه با سایر دولت ها باشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار