بومی‌سازی یک روش درمانی برای بیماران ریوی/ بیماران آمفیزم نفس راحت می‌کشند

ظهر امروز اولین عمل کاهش حجم ریه با استفاده از کویل‌های ساخت داخل انجام شد تا بیماران مبتلا آمفیزم نفس راحتی بکشند.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آمفیزم به معنای نابودی بافت ریه و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن است که از اصلی‌ترین عوارض استفاده از دخانیات به شمار می‌رود؛ نفس‌های تنگ بیماران مبتلا به آمفیزم پیش از این یا باید با جراحی حل می‌شد یا زور پزشکان به آن نمی‌رسید اما امروزه  روش‌های جدیدی برای درمان این بیماران به وجود آمده است اما قیمت بالای تولید کنندگان خارجی ما را از این روش‌ها بی‌بهره می‌ساخت.
 
امروز با تلاش محققان ایرانی این روش‌ها پا به نظام سلامت کشورمان گذاشتندو حالا محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق به بومی سازی کویل‌های مورد استفاده در درمان این اختلال ریوی شدند  تا این بیماران  بتوانند نفسی راحت بکشند.
 
بومی سازی یک روش درمانی برای بیماران ریوی/ نفس بیماران آمفیزم با این روش درمانی باز خواهد شد
 
سیاوش کورانی‌فر فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس بخش داخلی بیمارستان رسول اکرم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از انجام اولین عمل کاهش حجم ریه با استفاده از کویل ایرانی خبر داد و گفت: بیمار آقایی حدودا ۵۵ ساله است که دچار آمفیزم شدید ریوی شده اس؛ در این اختلال بافت حبابچه‌ای ریه از بین رفته و بزرگ‌تر از حالت عادی می‌شود این اتفاق باعث تحت فشار قرار گرفتن بافت سالم و در نتیجه اختلال در تنفس بیمار می‌شود.

وی بیان کرد: روش‌های متفاوتی برای کمک به این بیماران وجود دارد یکی از روش‌های متداولی که پیش از این در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گرفت انجام عمل جراحی و جدا کردن قسمت‌های آسیب دیده است، اما امروزه روش‌های دیگری مثل استفاده از دریچه‌های وَلوْ و سیم‌های کویل دانش‌های نوینی هستند که وارد کشورمان شده‌اند.

کورانی‌فر تصریح کرد: کویل‌ها سیم‌های حافظه داری هستند که با قرار گرفتن در شرایط و دمای تعیین شده به شکل خاصی در می‌آیند برای درمان بیماران آمفیزم ریه این سیم‌ها را وارد قسمت آسیب دیده در ریه آن‌ها می‌کنیم و تحت شرایط خاصی قرار می‌دهیم تا با توجه به حافظه دار بودنشان به شکل مورد نظر در آمده و حجم ریه را محدود کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس بخش داخلی بیمارستان رسول اکرم گفت: حدود ۱۰ کویل در یک طرف ریه هر بیمار قرار می‌گیرد تا به مرور زمان بهبود پیدا کند و همین کار را با طرف دوم ریه تکرار خواهیم کرد این عمل باعث محدود شدن بخش آسیب دیده و آزاد شدن فضا برای تنفس با بخش سالم می‌شود.
 
بومی سازی یک روش درمانی برای بیماران ریوی/ نفس بیماران آمفیزم با این روش درمانی باز خواهد شد

وی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که کویل ساخته شده در کشورمان برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این محصول حاصل تلاش محققان بیمارستان رسول اکرم و نخبگان بخش بیوفیزیک دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

کورانی‌فر ادامه داد: پیش از این قیمت بالای کویل‌های خارجی باعث می‌شود از ورود آن‌ها به داخل کشور جلوگیری شود و بیماران کشورمان از این علم روز دنیا بی نصیب بمانند، اما امروزه با تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران این روش درمانی در اختیار هر بیماری که به آن نیاز داشته باشد قرار می‌گیرد.

فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس بخش داخلی بیمارستان رسول اکرم تصریح کرد: این محصول از فناوری ویژه‌ای برخوردار است و جزو محصولات هایتک محسوب می‌شود؛ امروز این محصول به دست محققان ایرانی ساخته شده و به طور قطع می‌توانیم بگوییم از لحاظ کیفیت با محصولات مطرح دنیا برابری می‌کند؛ محصول ذکر شده از جنس نیکل و تیتانیوم ساخته شده است تا از بروز حساسیت‌های بافتی جلوگیری کند.
 

بیشتر بخوانید: انجام اولین عمل کاشت وَلو در ایران/ بومی سازی روشی برای درمان اختلالات ریوی



ذخیره ۴ هزار دلاری با روش‌های بومی

 
شایان ملکی یکی از اعضای تیم سازنده کویل ایرانی به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کویل‌ها قطعات خاصی هستند که برای کمک به بیماران ریوی و کاهش حجم ریه طراحی شده‌اند این محصول به بیماران کمک خواهد کرد تا ورود هوا به بخش‌های آسیبی دیده را محدود کنند و هوای بیشتری به قسمت‌های سالم ریه برسد.

ملکی گفت: اکنون تنها دو کشور تکنولوژی این محصول را دارند و ما سومین کشوری هستیم که بعد از ۸ ماه تحقیق موفق به ساخت این قطعه هایتک شدیم؛ ساختار ویژه این قطعات طوری طراحی شده است که در این درمان خاص و در شرایط تعیین شده‌ای به فرم اولیه خود بازگردد و به حفظ سلامت بیمار کمک کند.

وی یادآوری کرد: واردات این محصولات در کشور چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه برای بیمار به همراه داشت، اما با تولید داخل این محصول موفق به ذخیره حدود ۴ هزار دلار هزینه به ازای هر ست ۳ تایی این محصول شدیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.