گلایه یک منتقد از بی توجهی نویسندگان به نیاز مخاطب

معصومه انصاریان گفت:بعضی از نویسندگان در نوشتن به مخاطب اصلی خود توجه ویژه‌ای دارند، اما عده ای دیگر فقط به نوشتن فارغ از نیاز مخاطب می پردازند.

معصومه انصاریان نویسنده، منتقد و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص توجه نویسنده به مخاطب هنگام نوشتن گفت: بعضی از نویسندگان در نوشتن به مخاطب اصلی خود توجه ویژه‌ای دارند، اما عده ای دیگر هیچ عملکردی جز نوشتن ندارند.

وی افزود: در بخش تالیف، آثار زیادی نداریم اما در بخش ترجمه آثار قابل توجه و زیادی در خور مخاطب امروزی داریم. برای انتخاب کتاب‌های مناسب، نهاد‌های انتشارات کودک در هر فصل کتاب‌های ارزشمندی را برای مخاطب معرفی می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به کیفیت و روند کتاب‌های کودک اظهار داشت: کیفیت کتاب‌های کودک از نظر کتاب سازی، تنوع موضوع، تصویر گری نسبت به گذشته بهتر شده است ولی ناشران موفق بیشتر به انتشار کتاب‌هایی در زمینه محیط زیست پرداخته اند. در بخش رمان نوجوان هم با تلاش فراوان نویسندگان، شاهد کار‌های خوبی برای چاپ هرچند اندک هستیم.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به تولید کتاب‌های مذهبی گفت: متاسفانه تولید کتاب با تم مذهبی از لحاظ کیفی و کمی بسیار کم و تکراری است.

این نویسنده کودک درباره مشکلات نوشتن در حوزه کودک و نوجوان گفت: از مشکلات اصلی نویسندگان، تعداد چاپ کتاب هاست که به علت گرانی کاغذ، تیراژ کتاب‌ها بسیار کم و این امر منجر به کم شدن حق التدرس و نارضایتی نویسندگان شده است.

انصاریان با اشاره به رعایت ویژگی‌هایی در خصوص نوشتن از طریق نویسندگان اظهار داشت: یک اصل بسیار مهم در نوشتن، شناخت مخاطب است بطوریکه اول از همه نویسنده باید به خوبی ادبیات، زبان مناسب مخاطب کودک و نوجوان را بشناسد.

وی افزود: از ویژگی‌های نویسنده موفق ،مطالعه کتاب‌های فراوان است. تعامل و ارتباط زیاد با مخاطب به منظور شناخت شخصیت و نیاز‌های مخاطب کتابش برای نوشتن کتاب خوب بسیار تاثیرگذار است. البته برخی از نویسندگان برای نوشتن از تجربیات خود بهره می‌گیرند که بسیار تحسین برانگیز و لذت بخش است.

انصاریان در خصوص جذب مخاطب به کتاب‌های ترجمه گفت: ما بهترین کتاب‌های جهان را ترجمه می‌کنیم و مقایسه کتاب‌های ترجمه با تالیفی مقایسه درستی نیست اما ناشران کتاب‌های تالیفی زیاد و مناسبی را چاپ می‌کنند.

وی با اشاره به راهکار‌هایی برای توجه نویسنده به مخاطبان اظهار داشت: فرهنگسرا‌ها جلسات نقد با حضور نویسندگان، مخاطبان و منتقدان برگزار می‌ کنند؛ باید جلسات فراوانی برای آشنایی نویسندگان و مخاطبان به منظور افزایش کتاب خوانی در کشور و توجه ویژه نویسنده به مخاطب شکل بگیرد.

انصاریان گفت: دولت باید از اهالی فرهنگ و مخصوصا نویسندگان حمایت کافی کند. مثلا ترویج کتاب خوانی در جامعه مخصوصا برای کودکان و دانش آموزان از طریق زنگ کتاب خوانی در مدارس برای ایجاد ارتباط موثر بین نویسنده و مخاطب ایجاد شود.

این نویسنده در خصوص معرفی چند نویسنده خوب در حوزه کودک و نوجوان گفت: حمیدرضا شاه آبادی، آتوسا صالحی، جمشید خوانیان، ساحل عیبد نویسندگان بسیار عالی هستند که در نوشتن به مخاطب توجه فراوانی می‌کنند.

انتهای پیام/

چرا نویسندگان به مخاطب بی توجه هستند؟

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار