در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گمنام‌های عرصه نشر که هیچ وقت دیده نمی‌شوند!

یک فعال عرصه نشر از طراحان جلد کتاب به عنوان افراد گمنام این حوزه یاد کرد.

گمنامان عرصه نشر که هیچ وقت دیده نمی‌شوند!مجید صفاری آشتیانی مدیرفنی و طراح کتاب، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت طراحی جلد کتاب‌ها در کشور طی دهه اخیر گفت: با گذشت زمان و ورود نوآوری‌ها و نرم افزار‌های جدید، طراحی جلد کتاب هم شکل جدیدی به خود گرفته و استفاده از روش‌های قدیمی در طراحی‌ها تقریباً منسوخ شده است.

وی افزود: به سبب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به آن در هر لحظه‌ای از زمان، سطح نگرش مخاطبان ما افزایش یافته است. مخاطبان ما می‌توانند در مدت زمان اندک به صورت مجازی از محیط اطراف خودشان به دنیای دیگری سفر کنند و با فرهنگ و رسوم ملل مختلف آشنا شوند.

صفاری آشتیانی ادامه داد: نتیجه این آشنایی باعث ایجاد سلیقه‌های گوناگون و نظرات مختلف شده است. به موازات سیر صعودی رشد بینش مردم، طراحی جلد کتاب نیز روند رو به رشدی داشته و پا به پای مردم در حال رسیدن به نقاط بهتری است.

این طراح انتشارات با اشاره به توجه نمودن به اهداف در طراحی جلد کتاب اظهار داشت: طراحی جلد کتاب شاخه‌های مختلفی دارد. برای مثال یک "طراح کتاب‌های آموزشی" نمی‌تواند طراح مذهبی خوبی باشد؛ چون ایده‌ها و نظراتی که طی سال‌ها در ذهنش پرورانده او را به یک طراح خوب برای کتاب‌های آموزشی تبدیل کرده است.

صفاری آشتیانی در خصوص ویژگی‌های یک طراح خوب اظهار داشت: یک طراح خوب کتاب، باید به متن کتاب تسلط کامل داشته و حتما آن را مطالعه کرده باشد.

وی افزود: طراح علاوه بر رنگ بندی متناسب با حال و هوای کتاب، هم باید نظرات و اهداف خود را به کار ببندد، هم نظر صاحب امتیاز و ناشر کتاب را رعایت کند و هم طوری طراحی کند که مخاطبان را در یک نگاه به سوی خود جذب کند.

او ادامه داد: جلد کتاب دروازه ورود به زحمات مولف است. یک طرح خوب، در یک لحظه نگاه مخاطب را به خود جذب می‌کند.

صفاری آشتیانی با اشاره به توجه مسئولان فرهنگی به طراحان جلد کتاب بیان کرد: طراحان جلد و صحفه آرا‌ها جزو گمنامان عرصه نشر هستند که هیچ گاه به صورت رسمی زیرمجموعه نشر قرار نگرفته اند. نام طراحان جلد کتاب هیچ گاه در کتابخانه ملی تدوین و ثبت نشده و تحت حمایت هیچ نوع بیمه مکمل قرار نگرفته اند. با اینکه در بطن حوزه نشر فعالیت می‌کنند، اما هیچ گاه بن خرید کتاب دریافت نمی‌کنند.

این طراح در خصوص میزان درآمد طراحان جلد کتاب گفت: به طور کلی طراحی یک کار دلی و هنری و برای رضایت و پسند مخاطب است. درآمد طراح بستگی به میزان فعالیتش، شهرت کارهایش، سطح دیده شدن طرح اعم از داخلی یا بین المللی و موسسه طرف قرارداد دارد.

صفاری آشتیانی گفت: طراح خوب همیشه به دنبال صیانت از آثار خودش است. طراحان از بعضی تکنیک‌های آثار دیگران جهت پرورش ذهن خود کمک می‌گیرد، ولی کپی کاری، سرقت آثار دیگران و مشابه سازی آثار موفق از جمله آفت‌هایی است که گریبانگیر طراح نما‌هایی شده که جهت پیشبرد اهداف مادی خود قدم بر می‌دارند.

انتهای پیام/ 

نگاهی به طراحی جلد کتاب‌ها

 

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار