کارشناس انرژی گفت:متوسط سوخت خودرو در دنیا ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است اما در کشور ما دوبرابر آن برآورد می‌شود.

بررسی راهکارهای مدیریت مصرف انرژی/مصرف سوخت خودرو در کشور دو برابر میانگین جهانیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظمی نژاد کارشناس انرژی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره میزان مصرف انرژی در کشور گفت: در ایران حدود دو برابر و نیم متوسط جهانی، انرژی مصرف می‌شود که بخشی از آن به دلیل توزیع نامناسب و بخشی به دلیل مصرف بالای مردم است.

وی ادامه داد: هر سال کتابچه ترازنامه انرژی منتشر می‌شود و بر اساس آخرین آمار که مربوط به سال ۱۳۹۵ است میزان عرضه اولیه انرژی در کشور ما معادل ۱۹۹۶ میلیون بشکه نفت خام است و این رقم در عرضه نهایی معادل ۱۳۴۵ میلیون بشکه نفت خام محاسبه شده است.

این کارشناس انرژی افزود: همچنین معادل ۴۵۰ میلیون بشکه نفت خام نیز اتلاف انرژی و تلفات محاسبه نشده در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش مصارف خانگی، میزان مصرف انرژی  ۵۵ درصد بیشتر از متوسط جهانی است گفت: حدود ۲۴ درصد از مصرف انرژی در بخش حمل و نقل است و بخش‌های صنعت با حدود ۲۵ درصد، تجاری و خدمات با ۶ درصد، بخش خانگی با ۲۹ درصد، پتروشیمی‌ها با ۱۲ درصد و بخش کشاورزی با ۴ درصد در این زمینه نقش دارند.

کاظمی نژاد با اشاره به رقم بالای اتلاف انرژی در ایران، بر ضرورت توجه بر بخش خانگی تاکید کرد و گفت: علاوه بر مبحث قیمت انرژی، ابزار  فرهنگ سازی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ارتقای زیرساخت ها افزود: ما معمولا بیشترین فشار را بر استفاده کنندگان نهایی وارد می کنیم، اما راهکارهای دیگری هم برای جلوگیری از هدر رفت کلان انرژی وجود دارد و برای نگاه عادلانه، لازم است از نقطه تولید و عرضه انرژی اولیه تا نقطه مصرف مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس انرژی درباره راهکار‌های مدیریت مصرف انرژی گفت: باید شورای عالی انرژی فعالیت بیشتری برای ارائه برنامه‌های مناسب داشته باشد همچنین برنامه بهره وری ملی باید تهیه شود.

وی ادامه داد: بازنگری و تصویب قوانین، اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی و افزایش بازدهی نیروگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی نژاد افزود: در بخش حمل و نقل، متوسط سوخت خودرو در دنیا ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در کشور ما دوبرابر آن برآورد می شود و باید در حوزه ساخت خودرو تمهیداتی اندیشیده شود.


بیشتر بخوانید: کارت سوخت؛ ترمز قاچاق بی‌رویه بنزین/ مصرف بنزین در کشور بهینه می‌شود؟


وی گفت: بر اساس آمار حدود ۵۳ درصد انرژی نهایی مصرفی در کشور ما گاز، حدود ۱۱ درصد در نفت گاز، ۱۱ درصد بنزین، ۱۰ درصد برق و ۵ درصد میعانات گازی است.

در ادامه برنامه اسعدی کارشناس انرژی در این خصوص تصریح کرد: روزانه معادل ۲.۴ میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور هدر می‌رود که ارزش آن سالانه ۴۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود و درصورت مدیریت مصرف منابع عظیمی در کشور حفظ می‌شود.

وی درباره راهکار‌های مدیریت مصرف انرژی گفت: به کارگیری سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی باید در دستور کار قرار گیرد که در حوزه‌های مختلف راهکار‌های متفاوت دارد.

اسعدی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی برای جلوگیری از هدررفت انرژی در کشور وجود دارد افزود: قانون اصلاح مصرف انرژی یکی از مدرن‌ترین قوانین در این بخش محسوب می‌شود.  همچنین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم در این خصوص ایجاد شد که یک مقدار در اجرا دچار انحراف شده است.

وی ادامه داد: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر هم در این ارتباط وجود دارد، اما بدنه اجرایی کشور به خاطر بروکراسی پیچیده با مشکل مواجه است.

این کارشناس انرژی گفت: حسن به کارگیری روش‌های مدیریت مصرف این است که می‌توان از توان بخش خصوصی استفاده کرد و نیاز به سرمایه گذاری دولت نیست.

وی اظهار داشت: در این ارتباط شورای عالی انرژی جلساتی برگزار کرده است، اما به دلایلی عملکرد مناسبی نداشته و این شورا باید با جدیت بیشتر فعالیت داشته باشد.

اسعدی تصریح کرد: ۴۰ درصد انرژی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که ۷۸ درصد آن را گاز تشکیل می‌دهد. برای مدیریت مصرف در این بخش باید دمای آسایش محیط را به میزان مناسب تعیین کنیم.

وی تاکید کرد:برای مدیریت مصرف انرژی باید مقوله انرژی رسانی را مورد توجه قرار دهیم و در این حوزه سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی تعیین شود.

انتهای پیام/

مصرف انرژی در کشور حدود دو برابر و نیم متوسط جهانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار