حضور معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در کنسولگری هند و پاکستان در زاهدان

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به مناسبت سالروز استقلال هند و پاکستان با حضور جداگانه در کنسولگری این ۲ کشور در زاهدان با سرکنسول آن‌ها دیدار کرد.

حضور معاون استاندار سیستان و بلوچستان در کنسولگری هند و پاکستان در زاهدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  مرعشی معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با سرکنسول پاکستان در زاهدان با اشاره به اهمیت روابط ایران و پاکستان گفت: ارتباط دوستانه ۲ کشور همسایه سابقه دیرینه دارد و مردم ایران و پاکستان روابط نزدیک فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.

محمد هادی مرعشی افزود: ۲ کشور اسلامی و همسایه ایران و پاکستان دارای قرابت‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند که توسعه روابط مشترک می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاکستان شود.

او ادامه داد: نمی‌توان ۲ استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد، زیرا در گذشته‌ها این مناطق یکی بوده و هنوز بسیاری از نسبت‌های خانوادگی پا برجاست.

مرعشی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های راحت و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشور‌های اروپا و آفریقاست که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.

سرکنسول پاکستان در زاهدان نیز در این دیدار گفت:با توجه به مرز مشترک (بیش از ۹۰۰ کیلومتری) بین دو کشور ایران و پاکستان و فعالیت بازارچه‌های مرزی و ارتباطاتی که بین مردم دو کشور از نظر علائق فرهنگی، اعتقادی، دینی و تاریخی وجود دارد، یقینا ارتقا همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند در پیوند روابط بین ۲ کشور و تقویت آن بسیار موثر باشد.

محمد رفیع تصریح کرد: در مدتی که به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در زاهدان حضور دارم احساس آرامش بسیار خوبی می‌کنم که این حاصل تعامل و روابط خوب مسئولان این استان است.

جواهرلعل نهرو حدود ۸۰ سال پیش به زاهدان سفر کرده است

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در دیدار با سرکنسول هندوستان در زاهدان اظهار داشت: جواهرلعل نهرو بنیانگذار کشور هندوستان ۸۰ سال پیش به زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و بسیار علاقه‌مند به زبان فارسی بودند.

مرعشی افزود: دو کشور هندوستان و ایران دارای ویژگی‌های مشترکی در ظلم ستیزی علیه بیگانگان هستند به طوری که مهاتما گاندی نماد آزادی‌خواهی در هندوستان و امام خمینی (ره) رهبر بزرگ نهضت آزادی و آزادگی در ایران هستند.

او تاکید کرد: روابط اقتصادی بین ایران و هند و موافقت‌نامه‌های دو و چند جانبه میان این ۲ کشور متضمن منافع برد- برد برای آنان است.

مرعشی با اشاره به اهمیت بندر چابهار گفت: بندر استراتژیک چابهار به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌های منطقه بستر مناسبی را برای افزایش مراودات و ارتباط کنسولگری با بخش‌های مختلف استان را فراهم کرده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راز محبوبیت گاندی در ایران این است که ملت ایران و هندوستان را نزدیک به هم می‌دانست به طوری که جواهرلعل نهرو نخستین نخست وزیر و یار و مشاور سیاسی گاندی در کتاب مشهور کشف هند به صراحت بیان می‌کند که هیچ مردمی نزدیک‌تر از ایرانیان و هندیان به یکدیگر نیستند.

سرکنسول هند در زاهدان نیز در این نشست گفت: دو کشور ایران و هندوستان از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری، نفتی و کریدور‌های ارتباطی برخوردارند.

جاگات پراتاپ سینگ افزود: ایران و هند از قدیمی‌ترین و اثرگذارترین حوزه‌های تمدنی بشر هستند و در طول تاریخ نقش بسزایی در ارتقا سطح کمی و کیفی تمدن بشری ایفا کرده‌اند.

اوادامه داد: وجود اشتراک‌های اقتصادی و فرهنگی در گذر زمانی چند هزار ساله به این دو کشور قابلیت انعطاف و همکاری در حوزه‌های مشترک متنوعی اعطا کرده است.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: استانداری ، انتظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.