به منظور تامین نظر شورای نگهبان؛

طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد

نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کردند.

طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شدبه گزارش خبرنگار  حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 27 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 2 طرح ساماندهی صنعت خودرو با 179 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 2- دولت موظف است طی مدت سه سال از لازم الاجراء شدن این قانون با اجرای صحیح سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و سیاستهای کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم نماید که دولت صرفا اقدامات نظارتی و سیاست گذاری و تنظیم گری را انجام دهد. در ماده (۲)، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته و بعد از عبارت فراهم نماید که حذف می شود.

همچنین در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 3 این طرح، با 169 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 215 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

ماده ۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوری های نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی، ترکیبی (هیربیدی- انواعی که قابلیت پر شدن مخزن انرژی (شارژ) از طریق اتصال به منبع های خارجی را نیز دارند) و خودران و نیز امکان استفاده از سوختهای غیر سنگواره ای (غیرفسیلی) دیگر حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجراء شدن این قانون اقدام کند.

در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده 5 طرح ساماندهی صنعت خودرو با 166 رأی موافق، یک رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 5 - وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد (۲) و (۳) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 16 بهمن ماه 1390 مکلف است در افق سند چشم انداز بیست ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکتهای معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای فعال موجود فراهم سازد. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاقها و انجمن های تخصصی تولیدی ذی ربط تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 6 طرح مذکور با 169 رأی موافق، یک رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده الحاقی - شرکتهای خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر، جرم محسوب شده و مرتکب به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب 1 اردیبهشت 92 محکوم می شود.

همچنین نمایندگان در نشست علنی امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 7 طرح ساماندهی خودرو با 173 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۷- در صورت وقوع تصادف تا پنج سال پس از اولین شماره گذاری، شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی یا واردکننده در صورتی که خریدار از عیب و نقص مذکور مطلع نباشد به میزان دخالت عیب و نقص مذکور و ایمنی خودرو در وقوع تصادف در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هیواامینی
۰۲:۲۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
بجای اینکه خودرو سازان رو تحت پیگرد قرار بدن دارن براشون قانون تصویب میکنن که خدای نکرده ناراحت نشن!!!!!!!
تحقیق از خودرو سازی نتیجه اش چی شد؟؟؟؟؟؟
Sweden
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
برای اینکه تخلفات خودروسازان در مراجع قضائی مطرح نشه متاسفانه مجلس به کمک خودروسازان در آمد که تخلفات آنها راه کار قانونی بدهد تا در اوضاع مشکلی نخوررند
به نمایندگان فهیم و دانا خدا قوت عرض میکنیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کي اجرا ميشه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
عجب کاری کردید نمایندگان محترم
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۲:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
اگر به فکر ساماندهی بودند باید اختیار نظارت بر قیمت گذاری خودروهای داخلی را می دادند دست سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه ، که وابسته به دولت نیست
United Arab Emirates
سید حسین کاظم پور
۱۱:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
حال تا منظور شما از رقابت پذیر شدن چه باشد ؟؟؟؟!!!!!!!
1- احیای شورای رقابت
2- منطقی کردن واردات خودرو ( رساندن تعرفه به زیر 7 درصد )
اگر گزینه اول باشد خوب آش همان آشست و کاسه همان کاسه
ولی اگر گزینه دوم باشد مفهوم رقابت به معنی واقعی کلمه را خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
قبلا با 30تومن یه پژو405 صفر میخریدیم..الان 40 تومن جمع کردن نمیتونم یه ماشین آبرومندانه بخرم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
هیچ نکته مثبتی دیده نمیشه
فقط خرید زمان برای دادگاهی نشدن خودروسازها بخاطر خشم مردم
Iran (Islamic Republic of)
امراه
۱۱:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام
ما در ایران دوغول خودرو سازی داریم کسی نمی تونه به اونا چیزی بگه این تصمیم ها دل خوش کنه.
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
دو غول خودرو سازی درست تره
Turkey
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
تقریبا اکثر به قریب نماینده ها نه بعنوان نماینده ملت بلکه به عنوان نماینده خودروساز فعالیت می‌کنند و هرکاری و قانونی هم تصویب کنن به نفع خودشونه باز.
Germany
رضا
۱۰:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
خیلی هم خوب و عالی...
Iran (Islamic Republic of)
رئوف
۱۰:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
یه ضرب المثل خاص مربوط به شهرپیر زرین دشت هس که میگه:
ایشالله بری برگشتنه،
ینی هیچی پشت این تصویب نیست
Iran (Islamic Republic of)
فرزند انقلاب
۱۰:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سامان دهی عامل شروع بی سامانی!!!؟؟؟؟؟
آخرین اخبار