در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دود کمبود بودجه وزارت علوم در چشم دانشگاه‌ها/ پولی برای تحقیقات و فعالیت فرهنگی باقی نخواهد ماند


معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: کاهش برخی از هزینه‌های وزارت علوم مثل حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های ثابت، امکان‌پذیر نیست.


دود کمبود بودجه وزارت علوم در چشم دانشگاه‌ها/ پولی برای تحقیقات و فعالیت فرهنگی باقی نخواهد ماندمحمد تقی نظرپور، معاون اداری و مالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاهش بودجه وزارت علوم و کمبودهای مالی این وزارتخانه، اظهار کرد: متاسفانه مدتی می‌شود که این وزارتخانه در دریافت بودجه با اختلالاتی مواجه است. بنابر مصوبه سازمان برنامه و بودجه سهم اختصاص یافته به آموزش عالی به صورت تخصیص ۶ ماهه و معادل ۳۶ تا ۳۷ درصد ارائه می‌شود؛ این به معنای آن است که حدود ۱۴ درصد کمتر از بودجه لازم دریافت می‌کنیم.

او ادامه داد: بخش اعظمی از بودجه دریافت شده توسط وزارت علوم به حقوق اعضا و کارکنان، اعضای هیئت علمی، شرکت‌های مرتبط با این وزارتخانه و غیره اختصاص پیدا می‌کند که اجتناب ناپذیر است. بعد از آن مابقی بودجه، با برنامه ریزی صرف انجام فعالیت‌هایی مثل اقدامات تحقیقاتی و فرهنگی می‌شود.


بیشتر بخوانید: تقاضای اساتید دانشگاه تهران از رئیس قوه قضائیه برای برخورد با آقازاده‌های فاسد


نظرپور گفت: کاهش برخی از هزینه‌ها وزارت علوم مثل حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های ثابت، امکان‌پذیر نیست؛ پس متاسفانه دود این کاهش بودجه بر چشم بخش‌های دیگری می‌رود و این اتفاق برایمان خوشایند نیست. از جمله تاثیرات این کمبود بودجه می‌توان به کاهش هزینه اختصاص یافته برای ارائه فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکترا یا اعضای هیئت علمی اشاره کرد. بدون شک دانشگاه‌ها با این بودجه محدود نمی‌توانند هزینه‌های اصلی را کنار گذاشته و فعالیت‌های دیگر را در اولویت قرار دهند.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با تأکید بر تشدید فشارها در صورت ادامه داشتن فرآیند کسری بودجه، گفت: اگر این کسری بودجه جبران نشود، تاثیرات بدی را برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت. تعاملات و نامه‌نگاری‌های اداری لازم برای افزایش سهم بودجه دریافتی این وزارتخانه انجام شده است اما با توجه به شرایط خاصی که کشور و دولت در آن قرار دارد، افزایش آن را بعید می‌دانیم.

او یادآوری کرد: چشم‌اندازی به افزایش بودجه به صددرصدی نداریم اما با توجه با مقدار فعلی بودجه نگرانی ما از روزهای آتی است؛ بدون شک این کاهش سطح دریافتی می‌تواند بخش تحقیقاتی، فرهنگی و سایر فعالیت‌های با اهمیت دانشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۸:۵۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
بنده دانشجوی دکتری هستم، و از این فرصت استفاده میکنم و به عزیزان میخام اعلام کنم که تقریبا همه دانشجویان دکتری حداقل در رشته های فنی و مهندسی طرحی برای کاهش موانع و افزایش سودآوری صنعت های مربوطه دارند، اما متاسفانه به دلیل سیاست های غلط و سودجویی عده ای خاصی که تمایل ندارند پای علم به صنعت باز بشه و علم خود اون افراد زیر سوال بره، حاضر به همکاری نیستن، سخن کوتاه کنم، تا وقتی صنعت بیمار کشور ما گرفتار باندبازی، مافیا، رانت و... هست هیچوقت پای علم برای حل مشکلات به این موضوع باز نخواهد شد.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
اساتید دانشگاه ها هیچ کدوم تولید ثروت بلد نیستن و فقط بلدن مقاله های صدمن تولید کنن تا حقوقشون زیاد بشه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
ستاد وزارت با حدود 1000 کارمند رسمی پیمانی قراردادی ومامور و جهادی وپروژه ای و کلی خرج اضافی از جمله مشاوران اضافه در معاونت‌ها و مدیریت ها ،. طبیعی است که بهانه کمبود بودجه دارد
کلی کارها توی وزارت مذکور بدون یک ریال هزینه درحال انجام است مثل رستوران و مهد کودک که با 100درصد هزینه بخش خصوصی در حال فعالیت است. تبعیض ونارضایتی بیداد می‌کند
وجود بازنشستگان در برخی بخش‌ها هنوز ادامه دارد. و و و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
برادر جان چرا دود ؟! چرا دانشگاه ها به حالت کاربردی در علوم در نمی ایند ؟ چرا برای بودجه تحقیق از اساتید با تجربه را حل مشکلات صنعت ومعدن دیگر صنوف را جویا نمی شوید ؟ چرا با تشویق اساتید که اگر دنبال راه حل مشکلات باشند و سهیم در منافع آن بشود دانشگاه ودانشجو و استاد را راهی مراکز اقتصادی نمی کنید؟ اگر اندوخته استاد و دانشجو خالی نباشد مطمنا پول دنبالشان میدود
آخرین اخبار