کد خبر: ۷۰۴۱۱۶۷
گروه : فارس » شیراز
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

پروتئین در تمام دوران زندگی برای عملکرد صحیح و کامل بدن موردنیاز است، و مصرف مقادیر کم پروتئین در کودکان موجب رشد قدی آن‌ها می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدیه فرید کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که پروتئین در تمام دوران زندگی برای عملکرد صحیح و کامل بدن موردنیاز است، اظهار کرد: این نیاز به ویژه در طول دوران کودکی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن و فراهم کردن واحد‌های ساختمانی برای کمک به رشد، مدنظر است.

او ادامه داد: از آنجا که فرایند رشد در دوران کودکی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد، مقدار پروتئینی که یک کودک مصرف می‌کند بسیار مهم است. در واقع مشخص شده که مصرف مقادیر کم پروتئین در کودکان به کاهش رشد قدی آن‌ها نسبت به همسن و سالانشان منجر می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغز‌ها از گروه‌های اصلی هرم راهنمایی غذایی ایرانیان است که ضروری است برای داشتن سلامتی کامل و تامین تمام مواد مغذی بدن، مواد غذایی این گروه به صورت روزانه مصرف شود.

مهدیه فرید تصریح کرد: گوشت یکی از منابع پروتئینی به شمار می‌آید. گوشت از پروتئین‌های ارزشمند حاوی اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن، مواد معدنی مثل آهن، روی، منیزیم و فسفر، انواع ویتامین‌ها (همچون ویتامین B و اسید فولیک) است.

او افزود: گوشت‌ها شامل گوشت‌های قرمز) گوسفند و گوساله (گوشت‌های سفید) مرغ، ماهی و پرندگان می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن، لازم به مصرف گوشت نیست، بلکه با مصرف جانشین‌های آن نیز می‌توان پروتئین کافی و ریز مغذی‌های موجود در گوشت را دریافت کرد.

جانشین‌های گوشت

مهدیه فرید با بیان این که گروه حبوبات از متنوع‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی طبیعت هستند تصریح کرد: این گروه شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش است.

او ادامه داد: مواد غذایی این گروه کم چرب است، کلسترول ندارند و سرشار از فولات، آهن، پتاسیم، و منیزیم هستند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: همچنین حبوبات حاوی چربی‌های خوب و فیبر‌های محلول و نامحلول هستند که باعش کاهش احتمال بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و انواع سرطان‌ها می‌شود و در تثبیت قند خون در بیماران دیابتیک حائز اهمیت است.

مهدیه فرید با بیان این که حبوبات با محتوای پروتئین بالا جایگزین خوبی برای گوشت‌ها هستند، اضافه کرد: حبوباتی، چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ برخوردارند که باعث خونسازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند.

او افزود: می‌توان از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده کرد و همچنین کلسیمی که در حبوبات وجود دارد باعث افزایش مقاومت استخوان‌ها می‌شود و مانع پوکی استخوان است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: مغز‌ها نیز شامل مغز دانه‌های گردو، بادام، فندق، بادام زمینی و مواردی از این قبیل است.

مهدیه فرید گفت: آجیل‌ها منبع بسیار مناسبی از انواع ویتامین‌ها از جمله E، B، C و کلسیم، فیبر، پروتئین، سلنیم، منیزیوم، امگا ۳، روی و مس است. پروتئین‌های گیاهی به طور معمول تمام اسید آمینه‌های ضروری را ندارند، بنابراین لازم است ترکیبی از دست کم دو پروتئین گیاهی مثل غلات و حبوبات مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا به بدن برسد، مثل عدس پلو، لوبیاپلو، باقلاپلو، ماش پلو.

او ادامه داد: تخم مرغ یک منبع غذایی طبیعی و کامل و دارای پروتئین با کیفیت بالا شامل ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.

مهدیه فرید تصریح کرد: ارزش غذایی پروتئین‌های تخم مرغ حتی از سایر گوشت‌ها بیشتر است. همه افراد می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند، به جز موارد ابتلا و یا داشتن سابقه خانوادگی برخی بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا و کلسترول خون بالا که در این افراد مصرف حداکثر ۳ عدد زرده تخم مرغ در هفته به شکل تخم مرغ ساده و یا استفاده شده در سایر غذا‌ها همچون انواع کوکو و کتلت توصیه می‌شود، اما مصرف سفیده که سرشار از پروتئین و بدون چربی است برای این افراد محدودیتی ندارد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: سویا و محصولات آن با موارد استفاده فراوان، سرشار از پروتئین، چربی غیر اشباع، فیبر و مواد معدنی است.

او بیان کرد: لوبیای سویا دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و روی است که میزان مواد معدنی آن در انواع متفاوت دانه‌های سویا، مختلف است. پروتئین سویا، آرد سویا و دانه‌های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن دارای مواد معدنی است. سویا به دلیل داشتن پروتئین بالا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد. استفاده از کنجاله سویا به ویژه به همراه مقداری گوشت توصیه می‌شود.

مهدیه فرید تصریح کرد: در نتیجه با مصرف حبوبات، تخم مرغ و مغز‌ها به جای گوشت می‌توان یک سبد غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی برای تمامی سنین را تهیه کرد و با کمترین هزینه، نیاز‌ها را به طور کامل برآورده کرد.

انتهای پیام/چ

 

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر