به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم، شاید مرور برخی اتفاقات برای مسئولان مربوطه بد نباشد و کمکی هم برای رفع ترس از حوادث باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، مهرماه، آغازی برای مهر و مهربانی و شروع بهار تعلیم و تعلم است که در خزان برگ‌های پائیزی، شکوفه‌های دانش جوانه زده و در بهار تعلیم و تعلم رشد کرده و به بالندگی می‌رسند. بوی ماه مهر آرام آرام به مشام می‌رسد و دانش آموزان خود را برای شروعی دوباره آماده می‌کنند.

در برخی شهر‌ها و استان‌ها دفتر‌های کاهی، تخته سیاه‌های دیواری با گچ‌های رنگی جای خود را به دفتر‌های فانتزی و تخته وایت برد با ماژیک‌های رنگی داده و مدارس ساده گذشته جای خود را به مدارس هوشمند و مدرن داده اند، اما این بروز شدن علم و دانش در استان‌های کوهستانی همچون ایلام حکایت دیگری دارد چرا که هنوز برخی از مدارس استان ایلام در زیر چادر و بدون وسایل گرمایشی با تخته سیاه و گچ همراه است. گویی هنوز پیشرفت علم به دامنه‌های سرسبز عروس زاگرس نرسیده و قطار پیشرفت در مدارس این استان حرکتی لاک پشتی دارد.

امروز وقتی به بازار می‌رفتم تا ذوق و شوق دانش آموزان را برای شروع سال تحصیلی جدید ببینیم با آقا رضا آشنا شدم. او که امسال به پایه پنجم ابتدایی می‌رود و در یکی از مدارس عشایری استان مشغول به تحصیل است دغدغه‌ای فراتر از خرید مداد و دفتر دارد.

وقتی چهره ناراحتش را هنگام خرید نوشت افزار دیدم، دلیل ناراحتیش را پرسیدم. آقا رضا می‌گوید: وقتی برای خرید نوشت افزار به بازار آمدم فقط شوق دانش آموزان را برای خرید نوشت افزار دیدم، اما ما که در مدارس عشایری درس می‌خوانیم و یا کسانی که در مدارس روستایی و حتی شهر‌های کوچک درس می‌خوانند دغدغه‌ای متفاوت‌تر از دیگر دانش آموزان داریم. ما باید به دنبال خرید لباس‌های گرم و مقاوم در برابر سرمای استان کوهستانی ایلام باشیم.


بیشتر بخوانید: معلم فداکار مانع آتش سوزی کلاس شد


او می‌افزاید: شاید در این هوای گرم تابستان کمی خنده آور باشد، اما ما از همین الان باید به دنبال خرید کفش‌های محکم و چکمه و یا پوتین برویم چرا که درس خواندن در مدارسی از جنس چادر در عشایر و درس خواندن در روستا‌های کم برخوردار خیلی متفاوت‌تر از درس خواندن در شهر‌های بزرگ است.

این دانش آموز می‌گوید: با شروع مهرماه و فصل تعلیم و تربیت، در کنار درس خواندن در مدارس کم برخوردار باید به فکر گرم شدن در کلاس‌های سردی باشیم که این روز‌ها در شهر‌های بزرگ جای خود را به کلاس‌های گرم با وسایل مناسب گرمایشی داده اند.

سرما در کمین مدارس ایلام

وقتی این حرف‌ها را شنیدم با کمی تأمل به سراغ یکی دیگر از دانش آموزانی که چند دفتر و مداد هم خریده بود، رفتم. آقا حسن امسال در پایه اول متوسطه درس می‌خواند.

او می‌گوید: استان ایلام به دلیل کوهستانی بودنش پاییز و زمستان‌های سردی را دارد. درس خواندن در شهر که همراه با سرویس مدارس و وسایل گرمایشی در کلاس هاست کمی سخت است چه برسد به اینکه در جایی درس بخوانی که وسایل گرمایشی هم نداشته باشد و مجبور شوی در تمام مدتی که مدرسه هستی گرم‌ترین لباس هایت را بپوشی و این شرایط سخت را تحمل کنی و یا اینکه سینه ات پر از دود بخاری وسایل گرمایشی غیر استانداردی شود که مدارس دیگر شهر‌های بزرگ کشور، سال هاست با آن‌ها خداحافظی کرده اند.

سرما در کمین یک هزار و ۱۰۰ مدرسه در ایلام/ تنها ۱۲ درصد مدارس استان مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد هستند


بیشتر بخوانید: درگذشت سومین کودک مصدوم سانحه آتش سوزی زاهدان/چهارمین دانش‌آموز زاهدانی تحت مراقبت‌های ویژه


با شنیدن این حرف‌ها به گذشته نه چندان دور دوران دانش آموزی خودمان فکر می‌کردم. دورانی که در اکثر مدارس کشور خبری از وسایل گرمایشی استاندارد نبود و بخاری‌های نفتی و گازوئیلی در گوشه کلاس، تنها جای گرمی بود که قبل از ورود معلم، دور آن حلقه زده تا لحظاتی گرم شویم. حال که امروز حرف‌های آقا رضا و حسن را شنیدم گویی با آن سال‌ها فاصله زیادی ندارد و در عصر تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس، هنوز در استان ایلام بعضی از امکانات اولیه مدارس تأمین نشده است.

این در حالی است که مشهدی محمد ۵۵ ساله که دست پسر نوجوانش را در دست داشت، در این باره می‌گوید: تبلیغات زیادی در رسانه‌ها می‌شود که دانش آموزان برای فراگیری بهتر علم و دانش در مدارس غیرانتفاعی و هیئت امنایی ثبت نام شوند تا هم دانش فرزندانشان بروز باشد و هم از امکانات رفاهی در مدارس بهره‌مند شوند، اما هزینه این گونه مدارس برای خانواده‌های ایلامی بسیار سنگین بوده و خیلی از خانوارده ها از پس چنین هزینه‌هایی بر نمی‌آیند.

او می‌افزاید: والدین برای راهی کردن فرزندانشان به مدرسه دو راه بیشتر ندارند یا باید با هزینه‌های سنگین مدارس غیرانتفاعی و غیر دولتی کنار بیایند یا با نبود امکانات رفاهی در برخی مدارس دولتی. هر کسی وضعیت معیشتی بهتری داشته باشد مطمعناً فرزندانش در مدارس بهتر و با امکانات بهتری ثبت نام می‌شوند، اما هر کسی بضاعت مالی مناسبی نداشته باشد مجبور است فرزندانش را در مدارسی ثبت نام کند که از امکانات رفاهی همچون وسایل سرمایشی و گرمایشی محروم و یا کم بهره هستند.

 برپایی ۱۹۳ مدرسه عشایری و روستایی در کانکس و چادر

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار و ۳۱ دانش آموز دختر و پسر در یک هزار و ۱۳۱ مدرسه دولتی و ۱۱۸ مدرسه غیر دولتی در مقاطع مختلف تحصیلی استان با ۱۰ هزار و ۵۳۷ همکار فرهنگی در مهرماه سال جاری مشغول به کسب علم و دانش می‌شوند، افزود: این تعداد دانش آموز در ۴ هزار و ۹۳۳ کلاس در مدارس دولتی، ۶۰۶ کلاس در مدارس غیر دولتی و ۱۰۰ کلاس درس در مدارس استثنایی استان مشغول علم آموزی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: کودکانی که در سایه محرومیت سوختند/نه گاز به زاهدان رسید،نه بخاری های نفتی جمع آوری شد


اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۳ مدرسه عشایری در استان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد مدرسه، ۴۵ مدرسه به صورت کانکس و ۲۸ مدرسه دیگر در زیر چادر تشکیل شده که به صورت مدارس سیار در مناطق کوهستانی و عشایری استان وجود دارد.


یک هزار و ۱۰۰ مدرسه در ایلام سرما می‌خورند

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به اینکه از مجموع یک هزار و ۲۴۹ مدرسه در سطح استان در حال حاضر ۴۱۳ مدرسه در نقاط مختلف سیستم گرمایشی قدیمی و غیر استاندارد دارند،گفت: ۲۴۶ فضای آموزشی با یک هزار و ۲۴۳ کلاس درس در شهرستان‌ها و ۲۰ مدرسه عشایری در نقاط مختلف استان فاقد هرگونه سیستم گرمایشی مناسب هستند که در مجموع یک هزار و ۹۹ مدرسه سطح استان یا فاقد سیستم گرمایشی هستند یا سیستم گرمایشی استاندارد ندارند.

نصرت اله رحیمی می‌گوید: در سال‌های اخیر برای استاندارد سازی کلاس‌های درس و مجهز کردن آنها به سیستم‌های گرمایشی کار‌های خوبی انجام شده که با تزریق بودجه و اعتبار در تلاشیم تا قبل از شروع فصل سرما در سال جاری کلیه فضا‌های آموزشی که فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند در صورت داشتن علمک گاز استاندارد سازی شوند.

سرما در کمین یک هزار و ۱۰۰ مدرسه در ایلام/ تنها ۱۲ درصد مدارس استان مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد هستند

تنها ۱۵۰ مدرسه در استان سیستم گرمایشی استاندارد دارند

او همچنین با اشاره به اینکه تا شروع فصل سرما سال جاری تمامی بخاری‌های غیر استاندارد در کلیه فضا‌های آموزشی استان جمع آوری شده و از سیستم گرمایشی استاندارد و یا بخاری‌های استاندارد در مدارس استان استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فضای آموزشی با یک هزار و ۴۷۰ کلاس و اتاق از سیستم گرمایشی استاندارد بهره‌مند هستند که حدوداً ۱۲ درصد مجموع مدارس استان را تشکیل می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مسئولان مدرسه هشدارمان را جدی نگرفتند/ وقتی کلاس آتش گرفت معلم‌ فرار کرد و دیگر کسی او را ندید!


رحیمی با اشاره به اینکه ۱۲۳ فضای آموزشی با ۵۶۷ کلاس درس غیر استاندارد در نقاط مختلف استان در سال‌های اخیر تخریب و بازسازی شده است، افزود: علاوه بر این تعداد، ۲۸ فضای آموزشی با ۱۱۵ کلاس درس نیز در سطح استان مقاوم سازی شده است.

او همچنین به حضور فعال خیرین در احداث مدرسه در استان هم اشاره کرد و گفت: از مجموع مدارس استان، تعداد ۲۳۴ فضای آموزشی با ۹۲۴ کلاس درس با هزینه‌ای بالغ ۷۳۸ میلیارد ریال توسط خیرین احداث شده است.

خیرین به کمک بیایند

حال که فصل مهربانی‌ها نزدیک شده و در گوشه و کنار سرزمین پهناور ایران هر کسی به اندازه وسع خود به دانش آموزان کم بضاعت کمک می‌کنند تا سال تحصیلی جدید را برایشان زیباتر کنند، نیاز است خیرین و نیکوکاران دست به دست هم دهند تا در مدارس کوچک‌ترین استان کشور با استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی فضایی مناسب برای کسب علم و دانش برای آینده سازان این مملکت فراهم شود.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.