کاهش ۴۰ درصدی تعداد دانشجویان پیام نور آذربایجان‌شرقی

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد دانشجویان ورودی این دانشگاه به تبع سایر دانشگاه‌ها نسبت به سال تحصیلی ۹۱ - ۹۲ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، معصومی رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان کاهش بیشتر در واحد‌های شهرستانی و در برخی رشته‌های کم متقاضی روی داده است، گفت: در برخی رشته‌ها به ویژه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضی زیاد است، ولی امکان پذیرش بیش از حد ظرفیت وجود ندارد.

او افزود: هم اکنون ۲۲ هزار نفر در سطح استان دانشجوی این دانشگاه محسوب می‌شوند که از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر ثبت نام کرده یا در حال تحصیل در ۲۹ مرکز و واحد دانشگاهی پیام نور استان هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی گفت: در مقطع کارشناسی بیش از ۱۰۰ رشته محل در دانشگاه پیام نور استان وجود دارد که ۸۵ رشته در تبریز دایر بوده و از این تعداد نیز ۳۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۲ رشته در مقطع دکترا و ۵۳ رشته در مقطع کارشناسی است.

معصومی، با بیان اینکه امسال ۶ رشته جدید به ۶ واحد دانشگاهی استان اضافه شده است، ادامه داد: از ۲۹ مرکز آموزشی استان ۲۷ مرکز و واحد دارای فضای آموزشی بوده و تنها واحد‌های خسروشاه و ایلخچی فاقد فضای آموزشی هستند که تلاش می‌شود ساختمان آموزشی خسروشاه امسال احداث شود.

او با اشاره به اینکه هیچ واحد و مرکز آموزشی پیام نور در سطح استان تعطیل نشده است، یادآوری کرد: واحد‌های دانشگاهی خاروانا با واحد ورزقان و واحد خداجو نیز با واحد مراغه تجمیع شده و تا زمانی که در هر واحد دانشگاهی دانشجو وجود داشته باشد به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی گفت: امسال انتخاب رشته براساس سنوات آموزشی انجام می‌شود و اگر نتایج آن مثبت و خوب شد برنامه آزمون سراسری حذف و معیار جدیدی برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها مشخص می‌شود.

معصومی، با بیان اینکه دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه‌هایی است که بیش از ۸۰ درصد پذیرش دانشجو در آن بر اساس سنوات آموزشی انجام می‌شود، افزود: سیستم آموزشی این دانشگاه بجای استاد محور، کتاب محور بوده و به صورت نیمه حضوری، مجازی و الکترونیکی است و این کار موجب برقراری عدالت آموزشی در بین دانشجویان می‌شود.

وی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور یک دانشگاه دولتی بوده و بیشتر هزینه‌های آن از طریق پرداخت شهریه از سوی دانشجویان تامین می‌شود و آموزش در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها ارزان‌تر است.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امسال تعداد پذیرش دانشجو در پیام نور نسبت به سال‌های قبل افزایش نیافته است، گفت: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور بدون آزمون سراسری امکان ندارد و پذیرش در این مقطع در دوره‌های فراگیر نیز از طریق سازمان سنجش و شرکت در آزمون سراسری امکان‌پذیر است.

معصومی، ادامه داد: اقدام‌های لازم برای تبدیل دانشگاه پیام نور جلفا به مرکز بین‌المللی ارس انجام شده و ایجاد این مرکز در مراحل پایانی است که پس از تصویب در ستاد ساماندهی مراکز دانشگاهی این مرکز راه اندازی می‌شود و رویکرد آن پذیرش دانشجو از خارج و داخل کشور است.

او با بیان اینکه دانشگاه پیام نور دارای یک ستاد مرکزی بین‌المللی در تهران است، افزود: ۶۰ مرکز و واحد دانشگاهی آن در خارج از کشور مانند افغانستان، دبی، لندن و نخجوان فعال است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مجوز ایجاد مرکز بین المللی را به شکل مجازی و الکترونیکی به این دانشگاه داده است.

معصومی با اشاره به راه اندازی واحد دانشگاه پیام نور در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع با دارای بودن آزمایشگاه‌های مجهز و گلخانه در روستای بنیس در ۵ کیلومتری شبستر توسط یک خیر، ادامه داد: هم اکنون ۴ مرکز نوآوری در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که تلاش می‌شود در آینده واحد بنیس نیز به مرکز رشد تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های این دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه است، گفت: برای برقراری ارتباط با صنعت نیز تفاهم نامه‌هایی با سازمان‌های فنی و حرفه ای، صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی کارفرمایان امضا شده است تا امکان لازم برای اشتغال و کارآفرینی دانشجویان این دانشگاه فراهم شود.

 

انتهای پیام/ش

وجود ۴ مرکز نوآوری در آذربایجان‌شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار