مایع عجیبی که عمر باتری را طولانی‌تر می‌کند

با این نوع جدید از مایعات الکترولیتی، باتری‌های گوشی‌ها حتی در دما‌های بالا دیگر آتش نمی‌گیرند.

مایع عجیبی که عمر باتری را طولانی‌تر می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ابررساناها، وسایل برقی که انرژی را ذخیره و آزاد می‌کنند، به لایه‌ای از الکترولیت احتیاج دارند که می‌تواند جامد، مایع و یا حالتی بین آن باشد و ده‌ها سال است که محققان از طبقه‌ای از مواد موسوم به مایعات یونی که اساساً از نمک‌های مایع هستند آگاهند.

اما اکنون محققان انستیتوی فناوری ماساچوست نوع جدیدی از مایعات الکترولیت شبیه به سورفاکتانت تولید کردند که ممکن است ضمن کاهش اشتعال پذیری، امکان جدیدی را برای بهبود کارآیی و پایداری چنین دستگاه‌هایی باز کند. این مایعات یونی "دارای خواص بسیار جدید و عجیب" هستند، از جمله اینکه بسیار چسبناک هستند که وقتی دما را افزایش می‌دهیم، می‌تواند انرژی بیشتری از بسیاری از الکترولیت‌های دیگر را ذخیره کند.

مائو از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: در مورد سایر مایعات یونی، با افزایش دما، ویسکوزیته کاهش و ظرفیت ذخیره انرژی افزایش می‌یابد. اما در مورد این نوع جدید از الکترولیت، گرچه ویسکوزیته بالاتر از سایر الکترولیت‌های شناخته شده است، ظرفیت با افزایش دما خیلی سریعتر افزایش می‌یابد به نحوی که ثبات و ایمنی و توانایی آن برای ذخیره انرژی در حجم معین از بسیاری از الکترولیت‌های معمولی فراتر می‌رود.

آلن هاتون پژوهشگر دیگر این تحقیق می‌گوید: دلیل اینکه این رفتار از الکترولیت‌های معمولی بسیار متفاوت است به این دلیل است که مولکول‌ها ذاتاً خود را درون یک ساختار لایه بندی شده مرتب شده قرار می‌دهند و در آنجا با ماده دیگری مانند الکترود داخل یک ابررسانا در تماس هستند.
بیشتر بخوانید: نانو ذرات نورانی که مرگ سلولهای سرطانی را چند برابر می‌کند
طبقه‌ جدید از مواد، که محققان آن را SAILs نامیده اند در مایعات یونی با سطح فعال، می‌تواند کاربرد‌های مختلفی برای ذخیره انرژی با دمای بالا به عنوان مثال برای استفاده در محیط‌های گرم مانند حفاری نفت یا در کارخانه‌های شیمیایی داشته باشد.

به گفته محققان این تحقیق این الکترولیت در دمای بالا بسیار ایمن است و حتی عملکرد بهتری هم دارد در مقابل، برخی از الکترولیت‌های مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم یونی کاملاً قابل اشتعال هستند. استفاده از ماده جدید به جای الکترولیت معمولی در یک ابررسانا می‌تواند چگالی انرژی آن را به چهار یا پنج برابر افزایش دهد و در نتیجه این ابررسانا‌ها در آینده حتی می‌توانند با ذخیره انرژی بیشتری نسبت به باتری‌ها در وسایلی مانند وسایل نقلیه برقی و سایر وسایل الکترونیک شخصی جایگزین شوند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فناوری ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار