سردار فرحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

ابلاغ نقشه راه ۵ ساله برای مهارت آموزی سربازان/ آموزش‌های ۳۰ ساعته امداد و نجات به سربازان

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از ابلاغ نقشه راه ۵ ساله برای مهارت آموزی سربازان خبر داد.

ابلاغ نقشه راه ۵ ساله برای مهارت آموزی سربازان /آموزش ۲۴۰ هزار سرباز برای سال ۹۸سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گذشت ۲ سال از تشکیل قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح اظهار کرد: بنا بود که مهارت آموزی در حین خدمت را برای سربازان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

او افزود: با ایجاد این قرارگاه در سال ۹۶، برای ورود جدی به این عرصه برنامه‌ریزی کردیم و با همکاری مناسب نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور توانستیم برنامه ۱۰۰ هزار نفری را تدوین کنیم و به دنبال آن ۱۰۳ هزار سرباز را آموزش مهارتی دهیم.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه این ۱۰۳ هزار سرباز گواهینامه مهارتی دریافت کردند، گفت: در سال اول اجرای این طرح، حدود ۳۰ مهارت مورد علاقه سربازان و نیاز نیروهای مسلح را تعیین کردیم.

سردار فرحی تصریح کرد: به تدریج این طرح را از ابعاد مختلف گسترش دادیم و سعی کردیم که مهارت‌های بیشتری را مدنظر قرار دهیم تا ظرفیت مهارت‌ آموزی بیشتر شود.

ابلاغ نقشه راه ۵ ساله برای مهارت آموزی سربازان / آموزش‌های ۳۰ ساعته امداد و نجات به سربازان

او با اشاره به تحقق شعار سال ۹۶ و ۹۷ قرارگاه افزود: شعار سال ۹۶ بر کمیت سربازان در مهارت آموزی تأکید داشت که بر اساس آن ۱۰۰ هزار نفر را آموزش دادیم، در حالی که این شعار برای سال ۹۷ به دو شعار کمیت و کیفیت تبدیل شد که بر اساس آن ۲۰۰ هزار نفر را برای آموزش همراه با کیفیت در نظر گرفتیم.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: بر اساس آمارها ۱۶۴ هزار سرباز در سال گذشته گواهینامه مهارتی دریافت کردند و توانستیم ۳۰ مهارت را به ۸۰ مهارت افزایش دهیم.

سردار فرحی ادامه داد: توانستیم علاوه بر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت کشاورزی را هم وارد عرصه کنیم.

او با اشاره به امضای بیش از ۲۰ توافق نامه میان ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف افزود: در سال ۹۸ ما برنامه را بر اساس ۲۴۰ هزار نفر بسته‌ایم و شعار محوری سال‌ را به ۵ شعار کمیت، کیفیت، تنوع مهارت آموزی، توسعه مهارت‌های عمومی و اشتغال پس از خدمت تبدیل کردیم.

سردار فرحی با اشاره به موضوع اشتغال پس از خدمت گفت: فردی که مهارت می‌آموزد، حتما باید آن مهارت مورد علاقه خود و نیاز جامعه باشد تا پس از خدمت بتواند منجر به شغل شود.

او بیان کرد: امسال توانستیم نقشه راهی را برای مهارت آموزی تدوین کنیم و بعد از اصلاح‌ فراوان در معاونت‌های مختلف ستاد کل نیرو‌های مسلح و با نظر ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح، ماه قبل این نقشه راه برای کل نیرو‌های مسلح ابلاغ شد و تا سال ۱۴۰۱ که آخرین سال نقشه راه است، باید به جایگاهی برسیم که سربازان قبل از اتمام دوران خدمت سربازی و خروج از آن در مهارتی خاص تخصص یابند.

ابلاغ نقشه راه ۵ ساله برای مهارت آموزی سربازان / آموزش‌های ۳۰ ساعته امداد و نجات به سربازان

سردار فرحی بیان کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده امیدوارم که چشم انداز بسیار خوبی پیشرو داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: مبنای چشم انداز ما ارتقای جذابیت سربازی و ایجاد نشاط در میان جوانان است و نتیجه سربازی باید مهارتی باشد که کسب می‌کنند.

او با اشاره به برقراری تعامل با وزارت کار برای ایجاد اشتغال سربازان با مهارت گفت: مقرر شده که ۲ سال حق بیمه سربازان دارای گواهینامه مهارتی و کارفرمایانی که این قبیل افراد را جذب می‎کنند به طور رایگان توسط وزارت کار پرداخت شود.

سردار فرحی بیان کرد: در حال حاضر اقداماتی را در زمینه مالیات، اتاق اصناف و غیره در دست انجام داریم.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که در این قضیه ورود کرده‌اند، گفت: امسال ۵ دستگاه را پای کار آورده‌ایم.

سردار فرحی با اشاره به سهمیه ۱۲۰ هزار نفری وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور افزود: سهمیه وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ هزار نفر و سهمیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۰ هزار نفر است.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان دو سهمیه ۴۰ هزار نفره برای پذیرش سربازان دارد، گفت: این وزارتخانه باید به سربازان مهارت‌های مورد نیاز خود را آموزش و در پایان به آن‌ها گواهینامه مهارت ارائه دهد.

او با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با هلال احمر برای آموزش مهارت به سربازان افزود: امسال مقرر شده که ۲۰۰ هزار سرباز فقط در حوزه امداد و نجات و هلال احمر آموزش‌های ۳۰ ساعته دهیم.

سردار فرحی افزود: به هر پادگان آموزشی مجوز دادیم که به هر سربازی که برای طی دوره آموزشی وارد می‌شود ۳۰ ساعت آموزش امداد و نجات دهد.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح ادامه داد: این آموزش‌ها از جنس آموزش‌های عمومی است که از این آموزش‌های عمومی توقع شغل نداریم.

او با بیان اینکه برای آموزش‌های تخصصی در حین خدمت برنامه داریم، گفت: علی رغم کاهش جمعیت کشور و به تبع آن کاهش آمار تعداد سربازان، مأموریت‌های نیرو‌های مسلح گسترده شده است، به همین منظور در تلاش هستیم تا با ارائه مشوق‌هایی از ظرفیت‌های قبل از خدمت استفاده کنیم.

سردار فرحی افزود: همچنین در نظر گرفته شده است که برای پس از خدمت نیز تسهیلاتی درخصوص اشتغال سربازان ارائه شود.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با اشاره به رصد اشتغال سربازان با مهارت بیان کرد: این موضوع هم به چند پروژه اجرایی تبدیل شده است و این رصد اشتغال اثر بخشی کار ما را معلوم می‌کند و فرآیند‌های ما را بهبود می‌دهد.

او بیان کرد: بر اساس نقشه راه نیروهای مسلح تا سال ۱۴۰۱، خروجی سربازان ما بعد از سربازی این باشد که ۱۰۰ درصدشان مهارت یافته باشند و ۳۰ درصد هم دارای شغل باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار