کشف حقیقتی جالب از سیاره سرخ؛ آب و هوای عجیب و غریب مریخ در آینده

دانشمندان درجدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند در سیاره مریخ آب و هوای مریخ دست خوش تغییر خواهد و زمین این سیاره خیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت هاست دانشمندان کشف کرده اند که در سیاره مریخ آب وجود داشته است، محققان در مطالعه‌های جدید علمی به دنبال کشف این نکته هستند که آب در سیاره مریخ به شکل مایع یا منجمد وجود داشته است.

بررسی درجه حرارت سیاره مریخ در گذشته‌های دور می‌تواند به دانشمندان پاسخ مناسب درباره چگونگی حالت آب در سیاره دهد.

مقایسه الگو‌های رسوب معدنی در سیاره مریخ به دانشمندان نشان می‌دهد در گذشته‌های دور در سیاره مریخ توفان‌هایی حاوی باد و باران جریان داشته که در اثر آن آب مایع بر سطح سیاره جاری بوده است.

بنا برمطالعه‌های انجام شده این آب مایع بعد‌ها به دلیل سرد شدن دمای سطح سیاره مریخ حالت منجمد پیدا کرده است، در کنفرانس ژئوشیمی که در بارسلونای اسپانیا به تازگی برگزار شده است، دانشمندان اعلام کرده اند با توجه به اینکه تاکنون هیچ مریخ نوردی به برخی مناطق حاوی رسوب برجای مانده از آب در سیاره مریخ ارسال نشده است، اطلاعات اندکی در اختیار محققان قرار دارد.

ارسال مریخ نورد‌های نسل آینده به مناطقی که دانشمندان تخمین می‌زنند حاوی رسوب برجای مانده از آب است و بررسی بر روی نمونه‌های سنگ و خاک سیاره می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار دهد.

امروزه دانشمندان برای بررسی اجزای تشکیل دهنده سنگ و خاک سیاره مریخ به مطالعه بر روی بخش‌هایی از سیاره زمین می‌پردازند که بیشترین شباهت را با سیاره مریخ دارد.

از جمله مناطقی از کره زمین که به گفته دانشمندان بیشترین شباهت با سیاره مریخ را دارد می‌توان آبشار اورگان، جزایر هاوایی، جزیره ایسلند و مناطقی از این دست را نام برد که دانشمندان با مطالعه بر روی آنها در تلاش برای یافتن اطلاعات جدیدی درباره اثر گذاری آب و هوا بر الگوی تشکیل رسوب معدنی در سیاره مریخ هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش در سیاره مریخ روندی آهسته از هوای گرم به سرد وجود داشته است که سبب منجمد شدن آب‌ها شده است.

بنا برمطالعه‌های انجام شده درصورت یافت نشانه‌هایی از رسوب آب یا آب منجمد بر سطح سیاره مریخ، امکان یافت نشانه‌هایی از حیات بر سطح سیاره وجود خواهد داشت، به گفته دانشمندان آب جاری ماده‌ای ضروری برای زندگی و این امکان وجود دارد که در گذشته‌های دور حیات برسطح سیاره مریخ وجود داشته است.

محققان برای یافت نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیاره مریخ ابزار‌های علمی ویژه‌ای در مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ تعبیه کرده اند و امیدوار هستند با ارسال کاوشگر به مناطقی دارای نشانه‌هایی باقیمانده از رسوب آب است بتوانند به یافته‌های جدیدی درباره حیات در سیاره دست یابند.

به گفته محققان با توجه به هدف انسان برای سفر به سیاره مریخ در دهه‌های آینده میلادی، کشف نشانه‌های از وجود آب در گذشته‌های دور سیاره مریخ یا حتی کشف آب مایع در لایه‌های سطحی سیاره سرخ می‌تواند سبب موفقیت در ارسال انسان به سیاره مریخ، ساخت پایگاه‌های زیستی برای زندگی و حتی تهیه سوخت موشک‌های فضایی برای بازگشت به زمین یا سفر به دیگر سیاره‌های منظومه شمسی شود.

منبع astrobiology