خواب زدگی و غفلت مدیران سرخابی سهمیه آسیایی پرسپولیس و استقلال را به باد می‌دهد/ ۱۰ روز تا نصب تابلوی ورود ممنوع به لیگ قهرمانان آسیا


فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران به تبعیت از «AFC» تدابیر جدی روی تسویه حساب و تعیین تکلیف بدهی تیم‌های بدهکار اتخاذ کرده اند.


به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) روی شفافیت مالی تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و شرکت کردن تیم‌های غیر بدهکار در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی قاره کهن، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران هم به تبعیت از کنفدراسیون فوتبال آسیا تدابیر جدی‌ روی تسویه حساب و تعیین تکلیف بدهی تیم‌های بدهکار اتخاذ کرده اند.

مسئولان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بار‌ها در مکاتبات شان با باشگاه‌ها به آن‌ها اعلام کرده اند باید تا ۹ شهریور تکلیف بدهی‌های خود را مشخص کنند در غیر این صورت تابلوی ورود ممنوع برای حضور در لیگ قهرمانان به این تیم‌ها نشان داده خواهد شد.


بیشتر بخوانید: محمودزاده: ۸ باشگاه لیگ برتر فوتبال مجوز ثبت قرارداد‌های جدیدشان را دریافت نکرده اند/ کارت بازی بازیکنان و مربیان جدید استقلال و پرسپولیس صادر نمی‌شود 


پرسپولیس (قهرمان لیگ برتر و جام حذفی) سپاهان (نایب قهرمان لیگ برتر) استقلال تهران (تیم سوم لیگ برتر) و شهر خودرو مشهد (تیم چهارم لیگ برتر) چهار تیمی هستند که موفق شدند فصل پیش جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند، اما حضور در این رقابت‌ها تنها با کسب مجوز حرفه‌ای از سوی باشگاه‌ها امکان پذیر است. اصلی‌ترین عامل هم برای دریافت این مجوز تسویه دُیون و تعیین تکلیف بدهی‌ها است.

در این میان وضعیت مالی تیم‌های سپاهان و شهر خودرو مثبت ارزیابی شده و شاگردان امیر قلعه نویی و یحیی گل محمدی بدون مشکل می‌توانند فصل آینده نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشند، اما سرخابی‌های پایتخت در این زمینه شرایط خطرناکی دارند.

برخلاف سال‌های گذشته که مدیران پرسپولیس و استقلال با حمایت وزارت ورزش و جوانان گام‌های اساسی برای تعیین تکلیف بدهی خود برداشته و به سختی و در آخرین لحظات توانستند مجوز حرفه‌ای بدست آورند در این فصل کوچک‌ترین اقدامی در این زمینه از سوی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره ۲ باشگاه انجام نشده است.

به نظر می‌رسد ایرج عرب (مدیرعامل پرسپولیس) و امیرحسین فتحی (مدیرعامل استقلال) که چالش‌های زیادی را در فصل نقل و انتقالات داشته و با هزینه‌های کلان پای گابریل کالدرون آرژانتینی و آندره آ استراماچونی ایتالیایی را به فوتبال ایران باز کردند از اینکه تنها ۱۰ روز برای جلوگیری از حذف تیم‌های تحت مدیریت خود از لیگ قهرمانان آسیا زمان دارند، غافل هستند.

نکته عجیب درباره باشگاه پرسپولیس که ستارگان گران قیمتی را در نقل و انتقالات جذب کرده و طبق اعلام برخی منابع مبلغ قرارداد بازیکن دارای قرارداد خود را برای تمدید یک تا ۲ سال دیگر از این قرارداد به شکل قابل توجهی افزایش داده، این است که مهدی محمد نبی، نایب رئیس فعلی هیئت مدیره این باشگاه تا حدود یک سال پیش به عنوان رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فعالیت می‌کرد و چنین فردی خوب می‌داند کسب این مجوز برای تیم بدهکاری چه مشقت‌هایی دارد.


بیشتر بخوانید: تاج: لیگ برتر امسال با نظم و امنیت کامل برگزار می‌شود/ با متخلفان در کمترین زمان برخورد خواهد شد


با جدایی برانکو ایوانکوویچ، مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس مقبولیت خود را بین بخش بزرگی از هواداران این تیم از دست دادند و تلاش هایشان برای جذب بازیکنان بزرگی مانند وحید امیری، فرشاد احمدزاده، محمد حسین کنعانی زادگان و جونیور براندائو و انتخاب یک سرمربی توانمند هم برای بازگشت این مقبولیت کارساز نبوده است. هرچند اخبار زیادی مبنی بر خداحافظی ایرج عرب با صندلی مدیرعاملی پرسپولیس در روز‌های اخیر منتشر شده، اما از او انتظار می‌رود تا آخرین ثانیه دوران فعالیتش در باشگاه پرسپولیس پیگیر رفع کابوس حذف از لیگ قهرمانان برای هواداران این تیم باشد چراکه در صورت تحقق محرومیت سرخ پوشان از آسیا، کنترل افرادی که عاشقانه امیدوار به هنرنمایی شاگردان کالدرون در این عرصه بین المللی هستند بسیار سخت‌تر از کنترل فضای حاکم بر هواداران پس از جدایی برانکو خواهد بود.

از طرفی مدیران باتجربه‌ای مانند امیر حسین فتحی، کامران منزوی و اسماعیل خلیل زاده در باشگاه استقلال هم که در طول ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای اجرای دستورات مدنظر استرا به کار گرفته اند باید این نکته را در ذهن داشته باشند فاجعه‌ای به نام حذف از آسیا، عواقب بسیار خطرناکی برای آبی‌ها به دنبال دارد. برای مربی‌ای حرفه‌ای مانند سرمربی فعلی استقلال با سابقه هدایت تیمی مانند اینترمیلان به هیچ عنوان قابل قبول نیست تیم فعلی اش به دلیل مسائل مالی فرصت بازی در بهترین سطح فوتبال باشگاهی یک قاره را از دست بدهد و اگر چنین اتفاقی بیفتد مدیران استقلال باید در کنار فشار هوادار، پیه قهر احتمالی استراماچونی را هم به جان بخرند.

شنیده می‌شود مدیران استقلال و پرسپولیس می‌توانند در مجموع با پرداخت ۱۲ تا ۱۵ میلیارد، رضایت طلبکارانشان را جلب کرده و با تعیین تکلیف کردن بدهی هایشان مجوز حرفه‌ای بگیرند. مبلغی که در مقابل هزینه کلان سرخابی‌ها در نقل و انتقالات محدود است و رفع این معضل تنها نیاز به تدبیر دارد.


بیشتر بخوانید: بمب‌های نقل و انتقالاتی فوتبال ایران/ مقصد ستاره‌ها کجاست؟


در صورتی که تیم‌های دارای سهمیه لیگ قهرمانان نتوانند جواز حرفه بگیرند تیم‌های رده پنجم تا هشتم جدول فصل پیش لیگ برتر در صورت بدهی نداشتن می‌توانند جانشین آن‌ها شوند. تراکتورسازی، ذوب آهن، سایپا و فولاد به ترتیب رتبه‌های پنجم تا هشتم لیگ هجدهم را کسب کردند، اما باید به این نکته اذعان کرد به جز ذوب آهن این سه تیم هم مشکلاتی برای دریافت مجوز دارند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار