۱۵ روز تاخیر به دلیل مسافرت و تعطیلات/ پزشکان برای یادگیری کار با دستگاه کارتخوان به زمان نیاز دارند؟

مدت زیادی از تصویب قانونی که پزشکان را ملزم به استفاده از دستگاه کارت‌خوان کرده، می‌گذرد و حالا نظام پزشکی زمان آموزش و مسافرت را بهانه‌ای برای اجرایی شدن کار کرده است.

۱۵ روز تاخیر به دلیل مسافرت و تعطیلات/ پزشکان برای یادگیری کار با دستگاه کارتخوان به زمان نیاز دارند؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نبودن کارتخوان شاید عجیب‌ترین موضوعی باشد که به کرات می‌توانید آن را در مطب‌های مجلل پزشکان ببینید، نبود کارتخوان در ساختمان‌های مجللی که میلیون‌ها تومان برای مبلمان و طراحی هزینه‌ می‌کنند، به قدری تعجب‌ برانگیز است که واکنشی جز سکوت برای بیماران باقی نمی‌گذارد.

پزشکان کشور جان مردمان این مرز و بوم را در دست دارند؛ سوگندنامه بقراط یاد کردند که سلامت و بهبود بیماران را به منافع مادی و امیال نفسانی ترجیح ندهند اما متأسفانه با گشت و گذاری در کانال‌ها و گروه‌های پزشکی عباراتی جز پول و کارتخوان  و مالیات پیدا نمی‌کنید.

مدتی می‌شود که با جست‌جوی واژه پزشک بیش از هر موضوعی، مطالبی درباره کارتخوان و مالیات نصیبتان می‌شود البته قداست لباس سفید پزشکان را زیر سوال نمی‌بریم ولی باید فکری به حال این لکه سیاه می‌شد.


بیشتر بخوانید: پزشکان، تافته جدا بافته امور مالیاتی/ کارزار داغ نصب کارتخوان در مطب پزشکان به کجا رسید؟
بعد از تمام بگیر و ببندها،  اعتراضات پزشکان، سر و صداها و ارائه آمارهای عجیب، بالاخره در ۷مرداد ماه بنا شد  تا مطابق قانون پزشکان موظف به نصب کارتخوان شوند البته این کارتخوان معمولی نبود، گویا شیطنت برخی مطب‌ها از مسائل مالیاتی گذشته و اینبار سر و صدای تعرفه‌های سرسام‌آور، پرداخت نکردن کارانه و هزار دلیل دیگر بلند شده بود که در نهایت منجر به طراحی کارتخوان خاصی برای جامعه پزشکی شد.

این کارتخوان‌های خاص با بارکدهای مخصوص نام پزشک، محل و زمان درمان، مبلغ صورت حساب و غیره را ارائه می‌کند تا جای هیچگونه شبهه‌ای درباره عملکرد آن‌ها وجود نداشته باشد.

بعد از اعلام این قانون بسیاری از پزشکان نصب کارتخوان‌های خاص را توهین تعلق کردند و گروه‌های مختلف پزشکی نامه‌های اعتراض‌آمیز خود را به نظام پزشکی رساندند.

اعتراض پزشکان به تبعیض بین جامعه پزشکی و سایر صنف‌ها

جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره مقاومت پزشکان در برابر نصب کارت‌خوان در مطب گفت: مقاومتی از سوی جامعه پزشکی برای نصب کارت‌خوان وجود ندارد چراکه قانون مصوب شده، اما الزامات زیرساختی آن به طور کامل فراهم نیست.

وی اظهار کرد:  پس از این مصوبه، ۱۲ تا ۳۶ درصد رشد استفاده از کارت‌خوان را در حرف پزشکی شاهد بودیم و جامعه پزشکی به تدریج استفاده از کارت‌خوان را عملی خواهند کرد.

جهانگیری درباره اعتراض انجمن‌ها و رؤسای نظام پزشکی به تفاهم‌نامه‌ای که سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی منعقد کرده است، گفت: اعتراض‌هایی صورت گرفته که ناشی از تبعیض بین جامعه پزشکی و سایر صنف‌هاست، این اعتراض ها کاملا به حق بوده و در این اعتراض‌ها از ما درخواست‌هایی شده است که آنها را به مراجع قانونی اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: وقتی عده‌ای فعالیت می‌کنند و در قانون برای یک قشر خاص تبعیض قائل می‌شوند، این جای اعتراض دارد و جامعه پزشکی اعتراض به حق قانونی خود را اعلام کرده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: پزشکان به نصب کارت‌خوان اعتراض نمی‌کنند و نباید این موضوع را به مقاومت در برابر نصب کارت‌خوان در مطب مرتبط دانست؛ بلکه جامعه پزشکی این موضوع را عنوان می‌کنند که قانون باید برای همه صنف‌ها باشد و ما نیز به عنوان نظام پزشکی به اینکه قانون فقط برای قشر پزشکی اجرایی می‌شود، اعتراض داریم.

جهانگیری ادامه داد: حل برخی مسائل و رویه‌های اصلاح آن زمان‌بر است و نباید توجه به حاشیه‌ها، اصل موضوع را زیر سوال ببرد؛ جامعه پزشکی عزم خود را برای شفاف سازی جزم کرده و مطالبه نظام پزشکی و جامعه پزشکی این است که دولت این موضوع را برای همه اصناف اجرایی کند.

قرار بود ۲۳ خرداد ماه آخرین فرصت تجهیز شدن مطب‌ها به این کارتخوان‌ها باشد که نامه‌ها و تقاضاهای گروه‌های مختلف حوزه درمان باعث ایجاد تأخیر در این موضوع و موکول شدن آن به یکم شهریور ماه شد.

ماجرا تقریبا تمام شده بود تا اینکه امروز نامه‌ای از طرف  نظام پزشکی ارائه شد و مجهز شدن مطب‌ها به کارتخوان‌ را به نیمه شهریور ماه موکول می‌کند؛ بهانه نظام پزشکی برای انجام این کار نیاز به آموزش برای استفاده از کارتخوان‌ها بود اما سوال اصلی آنجاست که مگر برای آموزش استفاده از کارتخوان به چه میزان زمان نیاز است؟ پزشکانی که طی چند سال آموختند بیماری را از بدترین شرایط به زندگی بازگردانند برای یادگیری عملکرد یک کارتخوان به چند ماه زمان نیاز دارند؟ بدون شک مسافرت همکاران دلیل مناسبی برای برای این تاخیر‌ها نیست.

محبی /

این در حالی است که علی رستم پور مدیرکل سازمان امور مالیاتی هنگام تمدید مهلت ثبت‌نام کارت خوان از رفع نواقص موجود در زیرساخت‌ها خبر داد و اظهار کرد: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا ۳۱ مرداد ماه مهلت دارند برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان اعلام  آمادگی کنند  و پس از گذشت چهارماه از سال اکنون سامانه‌های مورد نیاز برای این کار در سازمان امور مالیاتی آماده شده است.
 
مولایی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آموزش اتصال کارت‌خوان به سامانه فروشگاهی اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی در زمینه نصب کارت‌خوان و اتصال آن به سامانه فروشگاهی سازمان امور مالیاتی به تفاهم رسیده‌اند، اما با توجه به اینکه زیر ساخت‌های سامانه فروشگاهی و اتصال آن در سازمان مالیات فراهم شده است لذا به جامعه پزشکی تا ۱۵ شهریورماه مهلت داده‌اند تا برای اتصال کارت‌خوان خود به سامانه فروشگاهی در سازمان مالیات اقدامات لازم را انجام دهند.

او تاکید کرد: دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و مجازی در زمینه اتصال کارت‌خوان به سامانه فروشگاهی در نظر گرفته شده است تا پزشکان بدون هیچ مشکلی بتوانند این کار را انجام بدهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
روز پزشک بر پزشکان با شرافتی که قانون را رعایت می کنند و سلامت و بهبود بیمار را بر منافع مادی مقدم می دارند مبارک
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام درمحله مایک پیرمردبی سوادباصطلاح نمکی میادکه نون خشکی جمع میکندووسایلی برای خانمها میفروشدکه کارتخوان سیارداردامادرعجبم که وقتی پای پزشکان برای کنترل میایدهمون پزشکانی که سالانه میلیونها دلاررابه خارج ازطریق موبایل انجام میدهندمیگندکارباکارتخوتد رابلدنیستند.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۷:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سبزی فروشی با صفا و با انصاف محله ما با حداقل سواد کار با کارتخوان رو بلده چطوره دکتران عزیز یاد ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
فروشنده هاي دوره گرد كارت خوان دارند ، سوال شود كه كجا اموزش ديدن كه وقتشان زياد تلف نشده بقيه صنوف هم از پيچيدگي اموزشي كار با كارت خوان بهره ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۵۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
دیگه اینقدر از این دس بازیا سر ملت اومده عادت کردیم به سوختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
دوره طلایی پزشکی تمام شد.
Iran (Islamic Republic of)
یک بنده خدا
۱۸:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
همه مشاغل باهم برابرند اما پزشکان برابرترند.
آخرین اخبار