سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

افزایش ۳ هزار و ۳۰۰ درصدی کشت تریاک در دو دهه اخیر/ مرگ روزانه ۱۰ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر

منتظرالمهدی گفت: طی دو دهه اخیر کشت تریاک ۳ هزار و ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

///به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید منتظرالمهدی منتظرالمهدی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که صبح امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: تمامی جرم‌ها و کج داری‌ها سیمای شهر و ذهن شهروندان را مکدر می‌سازد و توجه ویژه به پدیده‌های اعتیاد از نان شب واجب‌تر است.

او گفت: طی دو دهه اخیر ۳ هزار و ۳۰۰ درصد کشت تریاک در افغانستان افزایش داشته است که در سال ۲۰۱۷، ۹ میلیون تریاک تولید می‌شد و در سال ۲۰۱۸ به دلیل شرایط اقلیمی و کمبود بارش کاهش داشته است و امسال طبیعتا با این بارش‌ها این آمار دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید؛ آخرین آمار از تعداد معتادان کشور 


سردار منتظر المهدی افزود: بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند و سالیانه ۴۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

او با بیان اینکه در ایران روزانه ۱۰ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند گفت: در سال ۳۶ هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد مخدر در ایران از دست می‌دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش ۵ درصدی مواد مخدر در ایران طی سال‌های اخیر گفت: در دنیا شاهد افزایش ۳۰ درصدی مواد مخدر بودیم، شیوع مواد مخدر بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال در جهان ۵.۵ درصد  و در ایران ۵.۴ درصد است.

او افزود: مصرف مواد مخدر در جامعه دانش آموزان ایران ۲.۱ درصد و در جامعه دانشجویی ۴.۷ درصد است.

سردار منتظر المهدی بیان کرد: مصرف ماده مخدر تریاک با ۶۷ درصد در جایگاه اول و بعد از آن حشیش، گل و ماری جوانا قرار دارد.

او با اشاره به تولید ماده مخدر جدید در افغانستان گفت: در افغانستان نوع جدید ماده مخدر شیشه تولید می‌شود که قیمت آن بسیار کمتر از قیمت‌های قبل است که می‌تواند زنگ خطری برای ما باشد.

سردار منتظر المهدی بیان کرد: ۴۰ درصد مصرف کننده‌های حشیش اعلام می‌کنند که مصرف این مواد هیچ خطری ندارد.

او با اشاره به اینکه نبود پدر و نظارت آن بر فرزندان سبب افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان می‌شود،گفت: باید نبود پدران در خانواده به هر دلیلی را با توانمندسازی مادران خانواده جبران کنیم.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به اینکه مبلمان شهری نیز بر کاهش اعتیاد اثر دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با کار‌های کوچک از شیوع بیماری اعتیاد جلوگیری کنیم، لذا روش‌های درمانی خود در زمینه اعتیاد را بازنگری می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ایران در درمان در رتبه‌های بالاتر قرار دارد، گفت: طی بازدیدی که از مراکز درمان بیماری اعتیاد داشتیم مشخص شد که پژوهش‌ها و اقدامات مناسبی بر روی مغز معتادان انجام شده و یافته‌های خوبی نیز به دست آمده است و باید کمک کنیم تا به نتیجه برسیم.

او مطرح کرد: حدود ۲۰ سال در آمریکا پژوهشی در زمینه تأثیر تغییرات ژنتیکی بر اعتیاد افراد انجام شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه ما می‌دانیم علت مصرف ماده مخدر توسط معتادان لذت بخش بودن آن است.

سردار منتظر المهدی گفت: باید خانواده‌ها به فرزندان خود در سنین کودکی توجه ویژه داشته باشد.

او با اشاره به کشف ۸۷۵ تن انواع موادمخدر در سال گذشته افزود: ۷۰ درصد کشفیات ما در همان مبدأ یعنی مرز‌ها صورت می‌گیرد و کشف ۷۰ درصد تریاک دنیا در ایران انجام می‌شود.

انتهای پیام/

توجه ویژه به پدیده‌های اعتیاد از نان شب واجب‌تر است

برچسب ها: مواد مخدر ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار