معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند خبر داد؛

وجه نقد در ازای تحویل پسماند خشک شهروندان/ پسماند پاک به چرخه مصرف باز گردانده می‌شود

فیروزی گفت: پسماند پاک و ارزشمند شهروندان را مدیریت شهری از آن‌ها خریداری می‌کند.

شهرام فیروزی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحب های اخیر شهردار تهران مبنی بر تبدیل بخش عمده‌ای از پسماند شهری به کمپوست جهت استفاده مجدد در صنعت، گفت: ما در حال آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای این اقدام هستیم، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که نقش شهروندان در تفکیک زباله از مبدا برای رسیدن به این هدف نقشی پر رنگ است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند، افزود:اگر شهروندان پسماند خود را بدون تفکیک در مبداء تحویل دهند به طور حتم نمی‌توان  از آن کمپوست خوبی تولید کرد.

فیروزی تاکید کرد: اگر شهروندان همت کنند و تفکیک زباله را در مبدا انجام دهند شاهد چند اتفاق خوب هستیم که یکی از اتفاق های خوب آن، کاهش هزینه مدیریت شهری است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند، با تاکید بر این نکته که در صورت تفکیک زباله هزینه های مدیریت شهری کاهش پیدا می کند، ادامه داد: در صورت تفکیک زباله از مبدا حجم و وزن پسماند‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و از این رو شهرداری تهران دیگر نیازی به انجام هزینه‌های میلیاردی جهت جا به جایی و انتقال پسماند به مرکز آرادکوه ندارد.

فیروزی در توضیح پسماند پاک، گفت: اگر پسماند‌های خشک ارزشمند در مبدا تفکیک شود ما به آن‌ها پسماند پاک می‌گوییم که دوباره می‌توان آن را به چرخه برگرداند.

او با اشاره به این نکته که تمام پسماند جمع آوری شده در سایت آرادکوه تفکیک نمی‌شود، تصریح کرد: به طور حتم نمی‌توان تمام پسماند دریافتی را تفکیک کرد و از این رو بخشی از آن‌ها دفن می‌شود که این دفن زباله موجب انتقال آلودگی به خاک و در نهایت محیط زیست می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند با اشاره به این نکته که ۶۰ درصد پسماند تولید شده جزء پسماند آلی و‌ تر است افزود: پسماند اگر در مبداء تفکیک شود می‌توان آن را به کود کمپوست تبدیل کرد و ما در سایت آرادکوه می‌توانیم ظرف مدت تنها ۲ ماه کمپوستی با کیفیت خوب را عالی جهت مصارف کشاورزی ارائه کنیم.

فیروزی با اشاره به سامانه ریجکتوری، ادامه داد: پس از آن‌‎که ما زباله‌ تر را از خشک جدا می‌کنیم بخشی از پسماند باقی می‌ماند که نه زباله‌تر است و نه خشک که این دسته از پسماند دارای درجه حرارتی بالایی است که با سوختن انرژی تولید می‌کند که هر ۲۰۰ تن پسماند به این روش نزدیک به ۳ مگاوات ساعت برق تولید می‌کند.

او درباره راه اندازی نیروگاه ۲ مگاواتی برق که پیروز حناچی شهردار تهران خبر آن را در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های اراضی عباس داده بود، گفت: متاسفانه در۲ سال گذشته به علت نوسانات نرخ ارز بسیاری از شرکت‌هایی که قصد حضور برای تکمیل نیروگاه را داشتند منصرف شدند و از این رو مدیریت شهری نتوانست تا این زمان نیروگاه را مجدد راه اندازی کند.


بیشتر بخوانید: اراضی عباس‌آباد را به یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل پایتخت بدل می‌کنیم 


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این سوال که شهروندانی که زباله خود را تفکیک می‌کنند همواره از ادغام پسماند آنها از سوی نیروهای خدمات شهری در هنگام جمع آوری گله دارند، گفت: بزرگترین ایراد تفکیک زباله در مبدا همین مشکلی است که شهروندان نیز از آن گله دارند، اما شهروندان باید آگاهی داشته باشند که مدیریت شهری به ۲ روش پسماند خشک و ارزشمند آن‌ها را جمع آوری می‌کند.

فیروزی در توضیح روش اول، بیان: شهرداری تهران بالغ بر ۴۵۰ غرفه ثابت دریافت پسماند خشک در پایتخت دارد که شهروندان می‌توانند با تحویل پسماند خود به ازای آن کالا و یا وجه نقد در یافت کنند.

او در توضیح روش دوم ادامه داد: در روش دوم وانت‌های جمع آوری پسماند خشک ملودی دار به صورت هفتگی در محله‌های پایتخت تردد می کنند و زباله خشک شهروندان را دریافت می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که دیگر مدیریت شهری در این روش پولی به شهروندان پرداخت نمی‌کند و تنها کیسه های تفکیک زباله به آن‌ها به آن‌ها تحویل می دهد، زیرا جمع آوری پسماند به این روش خود دارای هزینه‌های بالایی است.

انتهای پیام/

نوسانات نرخ ارز دلیل تکمیل نشدن نیروگاه های پسماند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار