رئیس مرکز خشکسالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۹۵ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته/ بیش از ۱۳۵ درصد بارش کشور تأمین شده است

ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا ۲۹ مرداد مجموع بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش در کشور اظهار کرد: بنابر آمار، از ابتدای مهر تا ۲۹ مرداد مجموع بارش‌های کشور ۳۱۴.۹ میلی متر بوده در حالی که این میزان مدت مشابه سال قبل ۱۶۱.۲ میلی متر و بلندمدت ۲۲۸.۳ میلی متر بوده است.

او با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۵ درصد و بلند مدت ۳۸ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در این بازه زمانی نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش بارش در کشور داشتیم.

ضیاییان بارش یک سال کامل زراعی را ۲۳۲.۳ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: امسال ۱۳۵.۶ درصد بارش کشور تأمین شده است و به عبارت دیگر بیش از ۳۵ درصد نسبت به یک سال زراعی کامل بارش بیشتری دریافت کردیم.



رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، گفت: در این میان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان با ۸۸ درصد بیشترین میزان بارش و اردبیل با یک درصد و کرمان ۳ درصد کمترین میزان بارش را نسبت به نرمال خود تجربه کرده است.

ضیاییان از افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما تا پایان فصل تابستان در اکثر مناطق کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس ولتن‌های هواشناسی و بارش باران در استان‌های ساحلی خزر پیش بینی می‌شود که تا پایان سال زراعی میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل در محدوده ۹۵ درصد بماند.

او در پایان درباره تأثیر بارش‌های سال زراعی جاری بر وضعیت آب‌های زیرزمینی و سطحی تصریح کرد: با توجه به آن که از مهر ماه سال گذشته تاکنون سال پربارشی را در کشور تجربه کردیم و به عبارتی ۳۵ درصد بیش از یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم از این رو کمبودی در منابع آب‌های سطحی و پشت سد‌ها وجود ندارد و در خصوص آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/


کمبودی در منابع آب‌های سطحی و پشت سد‌ها وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار