تغییر تاکتیک انصارالله/ از انهدام پهپاد آمریکایی تا خفت سعودی‌ها

به بهانه پیروزی‌های انصارالله بر متجاوزان سعودی به مرور الگوهای هوشمندانه آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اقدامات اخیر انصارالله در مجازات متجاوزان سعودی، حکایت از آن دارد که تاکیتیک یمنی‌ها در مواجهه با سعودی‌های جنایتکار از پدافندی به آفندی تغییر کرده است. این اقدام مبارک، از سوی انصارالله یمن به عنوان یکی از پیشران‌های محور مقاومت، تداعی‌گر الگوی هوشمندانه‌ای از استراتژی نظامی سرسلسله محور مقاومت یعنی ایران اسلامی است.

تغییر تاکتیک انصارلله / از انهدام پهپاد آمریکایی توسط سلحشوران یمنی تا خفّت سعودی‌ها


بیشتربخوانید: ایستادگی ایران مقابل سلطه طلبی آمریکا از زبان رهبران انصار الله


 يَأَيُّهَا النَّبِىُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُون صَبِرُون يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِ وإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ‏ . اى پيامبر! مؤمنان را بر پيكار (با كفّار) تشويق كن، اگر بيست نفر از شما پايدار باشند، بر دويست نفر پيروز مى‏‌شوند واگر از شما صد نفر (مقاوم) باشند، بر هزار نفر از كافران غلبه مى‏‌يابند، زيرا آنان گروهى هستند كه (آثار ايمان را) نمى‏‌فهمند. سوره انفال آیه ۶۵.

ایمان و پایداری و مقاومت در راه اهداف الهی، مولفه و شاخصه تاثیرگذار و شگرفی است که بروز و ظهورش، عامل برتری و ظفرمندی جبهه حق بر باطل است؛ مولفه‌ای که وجودش تضمین پیروزی است حتی علی‌رغم قلّت و کمی تعداد نیروها و ادوات؛ و این وعده الهی است که در آن هیچ تخلفی نیست.

یمن، عرصه تحقق وعده الهی در پیروزی حق علیه باطل

تحقق عینی این وعده حضرت حق این روزها به اتمّ وجه در یمن متجلی است؛ سلحشوران انصارالله و نیروهای مقاومت مردمی و ارتش یمن با ایمان به وعده الهی و راه حقی که می‌پیمایند، در برابر ائتلاف متجاوز و تا بن دندان مسلح سعودی که به تسلیحات آمریکایی‌اش می‌نازد، چنین با صلابت و شکوه می‌تازد که جهانیان را به حیرت واداشته‌اند. 

هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده‌ی الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود. این بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیئتی از جنبش انصارالله یمن با معظم‌له در روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد، است.

انهدام پهپاد آمریکایی، این بار توسط سلحشوران یمنی 

صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ مرداد) خبر رسید که پدافند هوایی نیرو‌های یمنی موفق شد یک فروند پهپاد آمریکایی را در استان «ذمار» سرنگون کند. آنطور که «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد پدافند هوایی نیرو‌های یمنی یک فروند پهپاد «ام کیو ۹» آمریکا را در استان ذمار در جنوب شرق «صنعا» سرنگون کرد. به گفته سخنگوی نیرو‌های یمنی، موشکی که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده، ساخت داخل یمن است و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

بزرگترین عملیات نیروهای مردمی و مسلح یمن علیه متجاوزان سعودی

روز شنبه ۲۶ مرداد نیز بزرگترین عملیات نیروهای مردمی و مسلح یمن علیه متجاوزان سعودی انجام گرفت و ۱۰ پهپاد یمنی از نوع قاصف با نفوذ به عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان، تأسیسات نفتی آرامکو  را در جنوب‌شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف قرار دادند. در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه از شرکت‌های وابسته به آرامکو هدف قرار گرفت.

بنا به گفته ارتش یمن، این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» تعریف می‌شود. به دنبال این حمله، ارتش یمن از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند و از آن دوری کنند. معاون سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز با اشاره به بزرگترین عملیات پهپادی یمنی‌ها به عمق خاک سعودی گفت: پیام عملیات در عمق خاک سعودی این بود که حمله بعدی به امارات خواهد بود.

سیدعبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن عصر همان روز شنبه ۲۶ مرداد، درباره آخرین تحولات میدانی و سیاسی یمن سخنرانی کرد و در بخشی از سخنانش گفت: عملیات پهپادی روز شنبه، بزرگ‌ترین عملیاتی است که از اولین روز شروع حملات تاکنون، ائتلاف متجاوز را هدف قرار داده است؛ این عملیات مهم که عملیات تعادل بازدارندگی نامیده شده، ثابت می‌کند که متجاوزان نتوانسته‌اند ملت یمن را تسلیم کنند. عملیات پهپادی روز شنبه، با ده هواپیما اجرا شد و بزرگ‌ترین پالایشگاه عربستان سعودی واقع در نزدیک مرزهای امارات را هدف قرار داد.

خفّت سعودی‌ها در یمن/ ریاض در فکر خروج آبرومندانه از باتلاق!

رصد تحولات میدانی جنگ یمن به وضوح بیانگر برتری نیروهای مردمی و ارتش یمن در برابر متجاوزان سعودی است؛ سعودی‌ها یک سال و نیم پیش بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ را با آمریکایی‌ها منعقد کردند و ۳۰۰ میلیارد دلار سلاح آمریکایی را خریداری کردند تا به خیال باطل خودشان هر چه زودتر کار یمن و انصارالله را یکسره کنند، اما امروز در میدان نبرد کار به جایی رسیده که بنا به نوشته یک رسانه روسی، هزینه جنگ یمن برای سعودی‌ها بسیار هنگفت شده و احتمال دارد آنها نیز همچون امارات تعداد نیروهای خود در یمن را کاهش دهند. این امر در حالی است که «عادل الجبیر» وزیر خارجه پیشین رژیم سعودی در روز‌های ابتدایی تجاوز به یمن در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده خطاب بهامیرعبداللهیان معاون وقت وزیر خارجه ایران گفته بود که «ما حوثی‌ها را در یمن در کمتر از سه هفته نابود می‌کنیم»!

از سویی دیگر، سعودی‌های کودک‌کش، انتقام شکست‌های خود از انصارالله و ارتش یمن در میدان نبرد را  با ریختن بمب‌های آمریکایی بر سر کودکان مظلوم و معصوم یمن می‌گیرند؛ جهانیان هنوز خاطره دردناک جنایت سعودی‌ها در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷، را فراموش نکرده‌اند که رژیم سعودی یک اتوبوس حامل حدود ۴۰ دانش آموز دبستانی یمنی بین ۶ تا ۱۱ ساله را با بمب ۲۲۷ کیلوگرمی شرکت لاکهید مارتین آمریکا هدف قرار داد و در جریان این حمله وحشیانه، همه سرنشینان اتوبوس از جمله آن ۴۰ کودک معصوم، جان باختند. 

ضعف سیستم پدافندی سعودی

اما یکی از مشخصه‌های بارز تحولات اخیر جنگ یمن، ضعف سیستم پدافندی رژیم سعودی است؛ سیستمی که از قضا آمریکایی نیز هست؛ در حماسه روز شنبه ۲۶ مرداد، پهپاد یمنی به عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان نفوذ کرد و سیستم آمریکایی پدافند هوایی رژیم سعودی هیچ کاری نتوانست کند و حتی از رصد این پهپاد یمنی هم عاجز ماند.

ششم فروردین سال گذشته، نیرو‌های یمنی در پاسخ به جنایت‌های متعدد سعودی‌ها از جمله بمباران مناطق غیرنظامی و کشتار کودکان، ۷ فروند موشک از نوع «برکان اچ ۲»، «بدر» و «قاهر ۲M» را به سمت اراضی سعودی از جمله «فرودگاه بین‌المللی ملک خالد» شهر ریاض، «فرودگاه ابها» در عسیر و «فرودگاه جیزان» و مناطقی در جنوب عربستان شلیک کردند. نکته قابل توجه در حملات سلحشورانه یمنی‌ها به اراضی سعودی، افتضاح ردیابی سیستم پدافندی و ضدموشکی سعودی بود که بجای انهدام موشک‌های یمنی، بر سر ساکنان اراضی عربستان فرود آمد و موجبات کشته و زخمی شدن سه نفر از اتباع مصری را فراهم آورد.

ناتوانی پاتریوت آمریکایی در رهگیری موشک‌های یمنی

در آذر ۹۶ (دسامبر ۲۰۱۷) روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، نوشت: تجزیه و تحلیل عکس‌ها و فیلم‌های بدست آمده از حملات موشکی انصارالله به فرودگاه ریاض نشان می‌دهد که پاتریوت آمریکایی در ماموریت خود در عربستان موفق نبوده است و کلاهک موشک‌های بالستیک نیرو‌های انصار الله در نتیجه غفلت پاتریوت به موقع توانسته به اهداف مورد نظر در فرودگاه ریاض اصابت کند.

در تیرماه امسال نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نوشت: حملات موشکی موفقیت‌آمیز اخیر نیروهای مردمی و ارتش یمن به عربستان سعودی بیانگر ضعف شدید سامانه‌های دفاع هوایی رژیم سعودی است که از آمریکا تهیه کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین با اشاره به شکست تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، تاکید کرد: امروز عربستان در معرض حملات تلافی‌جویانه انصارالله است و سیستم پدافند آمریکایی رژیم سعودی تا این لحظه در متوقف کردن حملات یمنی‌ها ناکام بوده است.

خشم ریاض از واشنگتن!

اما ظاهرا عدم کارآیی سیستم پدافندی پاتریوت در رهگیری موشک‌های یمنی، موجب عصبانیت سردمداران رژیم سعودی شده است و آنها به بُنجل بودن تجهیزات و تسلیحات گرانقیمتی که از واشنگتن خریداری کرده‌اند، معترض شده‌اند. در همین رابطه روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به نقل از منابع اروپایی گزارش داده که سعودی‌ها به ناتوانی پدافند آمریکایی خود در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای انصارالله اعتراض کرده‌اند و آمریکایی‌ها در پاسخ به اعتراض آنها گفته‌اند تجربه و مهارت پایین نظامیان سعودی در استفاده از تسلیحات آمریکایی عامل ناتوانی سیستم پاتریوت در رهگیری موشک‌های یمنی است.

البته عصبانی شدن سعودی‌ها از آمریکایی‌ها نیز از آن مطالب طنز روزگار است؛ چرا که آنها در برابر سردمداران واشنگتن، مسلوب‌الاختیار هستند. سال گذشته شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از  یک منبع آگاه گزارش داد که ترامپ در دیدار با پادشاه یکی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس (احتمالا بن‌سلمان) گفته است «بدون ما کارتان تمام است و بیش از دو هفته نمی‌توانید دوام بیاورید؛ آنگاه باید جت شخصی و زندگی اشرافی تان را کنار بگذارید».

تغییر راهبرد جنگی انصارالله

اما علاوه بر ناکامی سعودی‌ها در پیشبرد تجاوزاتشان به یمن و عدم کارآیی تسلیحات آمریکایی متجاوزان سعودی، تحولات اخیر میدانی در جنگ یمن موید یک نکته بسیار کلیدی و مهم دیگر نیز می‌باشد. سیدعبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله روز شنبه ۲۶ مرداد، در سخنرانی‌ای که بعد از حماسه پهپادی انصارالله در نفوذ به عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان، ایراد کرد به متجاوزان سعودی هشدار داد که در آینده نزدیک نیز این حملات به عمق خاک آنها مجددا تکرار می‌شود و این امر تا زمانی که متجاوزان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آنها از کشتار مجرمانه غیرنظامیان و کودکان یمنی دست برندارند، ادامه خواهد داشت.

اقدامات اخیر انصارالله در مجازات متجاوزان سعودی و سخنان اخیر رهبر این جنبش قهرمان، به وضوح حکایت از آن دارد که تاکیتیک یمنی‌ها در مواجهه با سعودی‌های جنایتکار  از پدافندی به آفندی تغییر کرده است. این اقدام مبارک، از سوی انصارالله یمن به عنوان یکی از پیشران‌های محور مقاومت، تداعی‌گر الگوی هوشمندانه‌ای از استراتژی نظامی سرسلسله محور مقاومت یعنی ایران اسلامی است.

طبق گفته فرماندهان عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران راهبرد کلی عملیاتی در نیرو‌های مسلح ایران از حالت تهدید محور و اداره تدافعی رزمایش‌ها به حالت هدف‌محور و تهاجمی تغییر پیدا کرده است. در واقع اگر چه اصول و راهبرد کلان  جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی، راهبرد دفاعی است، اما وقتی دشمن آشکارا علیه شما اقدام می‌کند و یا نیت خود را از مترصد بودن برای اقدام علیه شما پنهان نمی‌کند بنابراین بهترین دفاع در چنین حالتی حمله و تهاجم خواهد بود، لذا برای تقویت بازدارندگی ضرورت دارد در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی باشیم. بیشتر

علی‌ایحال، فعل و انفعالات میدانی اخیر جنگ یمن، بیانگر دست برتر انصارالله و مجاهدان پاک باخته یمنی علیه متجاوزان سعودی و اربابان آمریکایی‌شان است؛ برتری‌ای که عامل و نمود اصلی آن نه غلبه موشکی و از کار انداختن سامانه‌های آمریکایی سعودی بلکه ایمان به راه حق و اخلاص در پیمودن این راه است؛ که خداوند می‌فرماید: بل نقذف بالحق علی الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق. سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۸.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
درود و خداقوت بر دلاور مردان مرد امت واخده حزب الله رسول الله ص در یمن مظلوم و خردمندان بصیر پیروزی های پی در پیتان نشانی از پیروزی نهایی در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص دارد که خداوند جل جلاله اراده و حمایت کرده است . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار