امیر سرتیپ شاهرخ شهرام:

سامانه باور ۳۷۳ از پاتریوت و اس ۳۰۰ قوی‌تر است

معاون وزیر دفاع گفت: با توجه به افزایش تهدیدات، به سامانه‌ای قویتر از اس ۳۰۰ نیاز داشتیم از این رو سامانه باور ۳۷۳ طراحی و ساخته شد.

سامانه باور ۲۷۳ از پاترویت و اس ۳۰۰ قوی‌تر و برتر است. به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ شاهرخ شهرام با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره سامانه پدافند دفاعی باور ۳۷۳ گفت: این سامانه با توجه به نیاز کشور به پدافند دفاعی با برد بالا طراحی و ساخته شد و با توجه به اینکه تنفیذ ساخت این سامانه از سوی رهبر معظم انقلاب و اینکه با میلاد پیامبر اکرم (ص) همزمان شد، عدد ۳۷۳ عدد ابجد پیامبر اکرم (ص) است و کلمه «باور» هم به تبرک از کلام مقام معظم رهبری مبنی بر خودباوری، نامگذاری شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تهدیدات، به سامانه‌ای قویتر از اس ۳۰۰ نیاز داشتیم از این رو سامانه باور ۳۷۳ طراحی و ساخته شد.

امیر سرتیپ شهرام افزود: این سامانه در مقایسه با سامانه اس ۳۰۰ از برد ردگیری، کشف و برد درگیری و قدرت جنگندگی و کشندگی بیشتری برخوردار است. 

معاون وزیر دفاع گفت: این سامانه ابرسامانه است و زیرسامانه‌هایی را همراه خود دارد و متحرک است. یک رادار جستجو دارد که بیش از ۳۲۰ کیلومتر برد دارد و یک رادار ردگیر با بیش از ۲۵۰ کیلومتر برد دارد و با دقت بسیار بالا، هدف را دنبال می‌کند.

امیر سرتیپ شهرام افزود:​ این سامانه بیش از ۱۰ هزار المان (چشم مرکب) دارد که هر کدام یک رادار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه در مقابله با موشک‌های بالستیک کاربرد دارد، اضافه کرد: سامانه موشکی باور ۳۷۳ از سامانه «پاتریوت» آمریکا بسیار برتر است.

معاون وزیر دفاع گفت: سامانه موشکی «تاد» بیشتر سامانه مراقبتی است و خانواده سامانه باور ۳۷۳ در کلاس بالاتر از آن است.

امیر سرتیپ شهرام افزود: پس از تست موفق سامانه، خط تولید آن با نگاه توسعه و تحقیق، ​ عملیاتی و محقق می‌شود.

او افزود: همگام با طراحی و تولید، نیرو‌های بهره بردار همراه تولیدکننده بوده است و با این کار هزینه نگهداری و خدمات پشتیبانی را به شدت کاهش می‌دهیم.

رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع گفت: فراز‌هایی برتر از سامانه باور ۳۷۳ را در دستور کار داریم که در آینده درباره آن خبررسانی می‌کنیم.
 
بیشتر بخوانید: دشمن از «باور ۳۷۳» هیچ اطلاعاتی ندارد

امیرسرتیپ شهرام با اشاره به پیشرفت‌های طراحی و ساخت رادار در کشورمان افزود: علاوه بر اینکه رادار‌های جنگنده‌ها را ارتقاء دادیم رادار‌های بومی هواپایه را ایجاد کردیم تا تهدید دشمن را با تهدید و آفند را با آفند پاسخ دهیم که به زودی و پس از تولید انبوه، رسانه‌ای خواهد شد.

او گفت: در حوزه سامانه‌های توپخانه‌ای که بتوانیم حجم آتش و تحرک را بیشتر کنیم در ۲ بُعد از لیرز استفاده می‌کنیم یکی برای آماده سازی سامانه توپخانه‌ای و دوم در حوزه کُشندگی با لیزر توانستیم به جایی برسیم که اهدافی را که با لیزر‌های پرتوان از جنس‌های خاصی هستند بتوانیم منهدم کنیم.

معاون وزیر دفاع افزود: لبه تکنولوژی دنیا در حوزه لیزر برای سامانه‌های دفاعی در دست نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است.

امیر سرتیپ شهرام گفت: در موضوع ماهواره و ماهواره بر جزو ۱۰ کشور مطرح جهان هستیم.
وی افزود: توسعه و تحقیق ساخت موشک‌های ماهواره بر و ساخت ماهواره با ماموریت‌های مختلف از برنامه‌های ماست و در صورت نیاز، آن‌ها را پس از ساخت، آزمایش می‌کنیم و نیازی نیست حتما رسانه‌ای کنیم.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی نیرو‌های مسلح هم با اشاره به اینکه در سامانه باور ۳۷۳، عدد ۳۷۳ ابجد یا محمد رسول الله است، گفت: نخستین بار در سامانه‌های پدافندی در سال‌های اخیر از رادار‌های آرای فازی استفاده می‌کنیم.

سردار محمد عزیزی دلشاد با اشاره به اینکه پهپاد پیشرفته آمریکایی به وسیله سامانه باور ۳۷۳ ساقط شد، افزود: اهداف پنهان کار با رادار‌های این سامانه قابل کشف هستند و این سامانه می‌تواند علیه شش هدف درگیر شود و ۱۲ موشک را هدایت کند.

او اضافه کرد: این سامانه پدافندی در تراز سامانه‌های کشور‌های ابرقدرت است.

سردار عزیزی با اشاره به مشخصات و قابلیت‌های فنی سامانه باور ۳۷۳ گفت: خرید این سامانه برای دیگر کشور‌ها جذاب است و منع بین المللی برای صادرات آن نداریم، اما مجموعه دفاعی و امنیتی کشور تعیین خواهد کرد که چه چیزی را صادر کنیم.
وی با بیان اینکه دریکسال گذشته در حوزه‌های موشکی دستاورد‌های خوبی داشتیم، گفت: در حوزه‌های افزایش دقت، هوشمندی، افزایش قابلیت بقا در محیط‌های جنگ الکترونیک، افزایش اثربخشی سرجنگی‌ها و قدرت انفجار، دائم در حال رشد هستیم و آزمایش‌های آن طبق برنامه انجام می‌شود.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی نیرو‌های مسلح افزود: بهمن پارسال موشک راهبردی کروز برد بلند و هویزه رونمایی شد.

سردار عزیزی اضافه کرد: در چارچوب ممنوعیت‌هایی که فرمانده معظم کل قوا تعیین کرده اند فعالیت می‌کنیم.

او با بیان اینکه زیردریایی «فاتح» قابلیت پرتاب موشک کروز را از زیر آب دارد، گفت: با توجه به واقعیت‌های کشور باید امنیت را به صورت اقتصادی تامین کنیم.

سردار عزیزی افزود: بودجه دفاعی کشوری در منطقه ۹ برابر بودجه دفاعی ماست در حالی که یک سوم جمعیت کشورمان را دارد یعنی سرانه بودجه برای حفظ امنیت کشور، یک بیست و هفتم آن کشور است، اما سطح اقتدار و بازدارندگی که ایجاد کردیم بسیار بیشتر است.

او ادامه داد: دفاع و امنیت را ارزان، جامع و موثر تولید و تامین می‌کنیم.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی نیرو‌های مسلح در پایان گفت: همه فناوری‌های مورد نیاز ساخت ناو و شناور سنگین، طراحی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۳:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
احسنت در سایه خداوند و زیر پرچم اسلام قرآن باشید
Japan
حسین
۰۳:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
ولی سرعت موشک اس ۳۰۰ فکرکنم بیشترهست
Iran (Islamic Republic of)
سید امید حسینی
۱۴:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
ماشین هم تولید کنید. بفکر مردم هم باشید
Germany
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
با توجه به افزایش تهدیدات، به سامانه‌ای قویتر از اس ۳۰۰ نیاز داشتیم از این رو سامانه باور ۳۷۳ طراحی و ساخته شد...............
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۰۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
زنده بادایران مامی توانیم.
آخرین اخبار