هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روابط تهران و پکن نفوذ ترامپ بر اتحادیه اروپا را کاهش می‌دهد/ ایران از مهمترین محور‌های مذاکرات سران گروه ۷ خواهد بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر ظریف به چین می‌تواند همکاری جدیدی در حوزه‌های اقتصادی و نفتی بین تهران و پکن ایجاد کند.


روابط ایران و چین منجر به کاهش نفوذ ترامپ بر اتحادیه اروپا می شود/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه خبر داد، که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ۲۵-۲۷ آگوست (۳ تا ۵ شهریور) عازم چین می‌شود.

در واقع وانگ یی وزیر امور خارجه چین از ظریف برای سفر به این کشور دعوت کرده و قرار است وزرای خارجه دوکشور درباره مسائل مربوط به وضعیت خاورمیانه به رایزنی بپردازند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: باروی کار آمدن ترامپ شاهد افزایش اختلاف‌های پکن و واشنگتن هستیم، این درحالی است که چین یکی از امضا کنندگان برجام بوده و به نظر می‌رسد که بلوک بندی جدیدی در سطح بین المللی بین ایران، سایر کشور‌های تاثیرگذار و داری حق وتو به وجود آمده است.

او همچنین در مورد دیدار ظریف و مکرون افزود: دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور فرانسه و اظهارات مثبت مکرون در قبال حفظ برجام نشان می‌دهد که رویکرد جهانی جدیدی برای تقابل با زیاده خواهی آمریکا به وجود آمده است.

هانی زاده ادامه داد: سفر آسیای مرکزی ظریف در شرایطی انجام می شود که پکن به شدت تحت فشار آمریکا قرار دارد و واشنگتن به صورت پنهانی در حال ارسال سلاح‌های پیشرفته به تایوان است، همچنین احتمال می‌رود تقابل بین چین و کاخ سفید هم افزایش یابد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه دستور اخیر ترامپ برای خروج شرکت های بزرگ آمریکایی از چین یک جنگ اقتصادی بزرگی بین پکن و واشنگتن را رقم زده است، اظهار کرد: در حقیقت سفر رئیس دیپلماسی کشورمان به چین می‌تواند کمکی به شکل گیری  بلوک جدید اقتصادی، مالی و سیاسی علیه سیاست‌های ترامپ باشد.


بیشتر بخوانید:آماده همکاری با ایران برای ایجاد ثبات در منطقه هستیم/ سفر ظریف به چین 

او خاطرنشان کرد: روابط پکن و تهران بسیار مستحکم و پایدار است، چراکه چین رابطه اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد و هر آسیبی به اقتصاد کشور ما می‌تواند اثر منفی متقابلی روی پکن داشته باشد.

هانی زاده با بیان اینکه سفر ظریف به چین نوعی همکاری جدید در حوزه‌های اقتصادی و نفتی بین تهران و پکن ایجاد می کند، گفت: همکاری ایران، چین، فرانسه و روسیه می‌تواند نقش تاثیر گذاری در کاهش فشار‌های آمریکا علیه ایران تلقی شود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور اروپایی، تاکید کرد: چنین سفر‌هایی می‌تواند به شکست تلاش‌های دونالد ترامپ برای تشکیل  ائتلاف جهانی در خلیج فارس موثر منتهی شود.

او افزود: چین یک کشور قدرتمند اقتصادی، نظامی و سیاسی است، در واقع پکن، فرانسه و روسیه سه کشور امضاء کننده برجام هستند، بنابراین این کشور می‌تواند نقش بسیار مهمی در سازمان ملل، بازار جهانی و در سیاست‌های اروپا ایفا کند، در نتیجه روابط ایران و چین می‌تواند منجر به کاهش نفوذ ترامپ بر اتحادیه اروپا باشد.

هانی زاده با اشاره به سفر ظریف به سه کشور اروپایی، گفت: به لحاظ سیاسی سه کشور سوئد، نروژ و فنلاند سیاست‌های هماهنگی دارند و از آنجایی که قرار است انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، لذا فرانسه می‌تواند نقش راهبردی را در سیاست های خارجی اروپا ایفا کند و به همین دلیل یک نوع تقابل سیاسی بین مکرون و ترامپ به وجود آمده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اجلاس ۷، گفت: تشکیل نشست سران گروه ۷ می‌تواند یک نوع تقابل سیاسی با آمریکا ایجاد کند و سیاست‌های ترامپ را برای اعمال نفوذ روی اتحادیه اروپا با شکست مواجهه کند.

او افزود: سه کشور سوئد، نروژ و فنلاند به لحاظ اقتصادی و سیاسی علی رغم اینکه حجم سیاسی و جغرافیایی کوچکی در اتحادیه اروپا دارند، می‌توانند با فرانسه بلوک بزرگی را تشکیل دهند.

هانی زاده ادامه داد: فرانسه در جریان نشست گروه ۷ و در آینده نزدیک می‌تواند اهرم فشاری علیه آمریکا تلقی شود.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: در حقیقت بخش مهمی از مذاکرات سران گروه ۷ به ایران اختصاص خواهد داشت، همچنین مکرون وعده داده است که شرایطی ایفا کند تا آمریکا فشار‌های اقتصادی و سیاسی خود را علیه ایران کاهش دهد،پس نشست گروه ۷ کاملا راهبردی خواهد بود که ایران بخشی از دستور کار سران گروه ۷ خواهند بود.

او با اشاره به عملی شدن تعهدات اروپا در قبال ایران، تصریح کرد: اروپا در حال حاضر به این نتیجه رسیده که تهران برای کاهش تعهدات خود کاملا جدی بوده و از برداشتن گام سوم کاهش تعهدات از سوی کشورمان نگران هستند، بنابراین  مکرون به شدت به دنبال حفظ برجام است.

هانی زاده گفت: آمریکا و انگلیس به دنبال کاهش نقش پاریس در رابطه با ایران هستند، ولی باتوجه به برنامه لندن برای خروج از اتحادیه اروپا، بدون شک فرانسه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور‌های اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

فرانسه به دنبال حفظ برجام است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
نظر بنده با بخشی از تحلیل متفاوت است. کشور فرانسه در جریان مذاکرات برجام در سال های گذشته به صورت کامل با خط مشی کشور صهیونیستی هماهنگ بود و در حال حاضر هم تحت نفوذ لابی های بانک دار و گروه های سرمایه داری صهیونیست است و اساسا از خود نقش مستقلی نمی تواند بازی کندو نمی توان نقش رهبری جدید را در اتحادیه اروپا برای مکرون که اراده سیاسی آن از لابی صهیونسیت است انتظار داشت. لذا فرانسه در جایی نزدیک صدای ما را دوباره نخواهد شنید و غیر قابل اعتماد است و می توان عامیانه عنوان کرد که مکرون کارمند آن لابی می باشد.
آخرین اخبار