یورونیوز: اختلافات جهانی سران جی ۷ شکاف در همبستگی آن‌ها را عیان می‌کند

پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در آستانه برگزاری نشست گروه هفت نوشت اختلافات میان سران کشور‌های عضو این گروه می‌تواند به ایجاد شکاف بیشتر میان آن‌ها منجر شود.

اختلافات جهانی سران گروه ۷ شکاف در همبستگی آن‌ها را در پی داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در گزارشی نوشت سران کشور‌های عضو گروه هفت امروز شنبه ۲۴ اوت برای برگزاری چهل و پنجمین نشست گروه هفت در میان بالا گرفتن تنش تجاری میان واشنگتن و اتحادیه اروپا گرد هم می‌آیند و در نتیجه وظیفه سنگینی بر دوش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار دارد تا نتایج قابل توجهی از این نشست را درباره موضوعات مختلف اعم از مسائل تجاری، ایران و تغییرات اقلیم از این نشست ارائه شود.

در این مطلب آمده است: نشست گروه هفت در حالی در تفرجگاه ساحلی بیایتز فرانسه برگزار می‌شود، که اختلافات جدی میان سران کشور‌های دنیا بر سر موضوعات گسترده، خطر ایجاد شکاف میان این کشور‌ها را قصد همبستگی با هم را دارند، مطرح می‌کند.

مکرون به عنوان میزبان این نشست از سران کشور‌های انگلیس، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا می‌خواهد که روی مسائلی از جمله دفاع از دموکراسی، برابری جنسیتی، تغییرات اقلیم تمرکز کنند. با تشدید تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا، دولت‌های اروپایی در تلاش هستند تا تنش میان واشنگتن و تهران را کمتر کنند.

رویکرد ستیزه جویانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست‌های چندجانبه، که نمونه آن در نشست سال گذشته کره هفت دیده شد، بدین معناست که امید اندکی هم به دستیابی به توافق‌های اساسی وجود ندارد. بنا به نوشته یوورنیوز، نشست امسال گروه ۷ خطوط اشتباهات سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک را که همبستگی کشور‌های غربی و همکاری‌های بین المللی میان آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، بیش از پیش آشکار خواهد کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند ترامپ در این نشست سیاست‌های خود در خصوص کاهش مالیات را بار دیگر اعلام خواهد کرد و متحدان واشنگتن را برای پیروی از رویکرد این کشور برای مواجه با مشکلات اقتصادی تحت فشار قرار می‌دهد.

ترامپ ساعاتی پیش از راهی شدن به فرانسه از اقدام چین برای وضع تعرفه‌های تلافی جویانه بر کالا‌های آمریکا ابراز نارحتی کرد و گفت به شرکت‌های آمریکایی دستور قطع همکاری با شرکت‌های چینی را داده است. هرچند به لحاظ قانونی او نمی‌تواند این شرکت‌ها را مجبور به قطع همکاری با شرکای تجاری چینی خود کند. از سوی دیگر پیش بینی می شود گفتگو‌های ترامپ با نمایندگان این کشور‌ها را «پیچیده» باشد، زیرا سیاست‌های تجارتی ترامپ باعث اختلاف بسیاری از اعضای گروه ۷ با دولت آمریکا شده است. علاوه بر مسائل تجاری، احتمال می‌رود سران کشور‌ها با ترامپ در خصوص تمایل او برای ورود مجدد روسیه به گروه ۷ هم اختلاف نظر داشته باشند.

برخی ناظران سیاسی نیز با اشاره به رویکرد بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس در قبال اتحادیه اروپا و نیز روابط میان او و دونالد ترامپ، احتمال همراه شدن این دو در مقابل دیگر کشور‌های حاضر در نشست گروه هفت را مطرح کردند.

نشست گروه ۷ سال ۲۰۱۹ در فرانسه از تاریخ دوم تا چهارم شهریور در تفرجگاه ساحلی بیایتز برگزار می‌شود. انتظار می‌رود در مجموع ۲۴ هیئت خارجی همراه با سران «گروه ۷» شامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا روز شنبه ۲۴ اوت از سوی «امانوئل مکرون» در یک شام غیر رسمی پذیرایی شوند.

در این نشست، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان‌های مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی نیز شرکت خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار