دانستنی‌های حقوقی؛

اولویت حضانت فرزند بعد از طلاق با چه کسی است؟

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی حضانت فرزندان پس از طلاق والدین توضیحاتی داد.

اولویت حضانت فرزند با کسی است؟به گزارش خبرنگار  حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در دعاوی که منجر به طلاق می‌شوند، چگونگی حضانت فرزندان است.

بر اساس قانون حضانت فرزند تا سن مشخصی بر عهده مادر و پس از آن بر عهده پدر است، اما همواره سر این موضوع در دادگاه‌های خانواده مشکلات متعددی به وجود می‌آید.

روح‌الله نغمه‌گو وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضانت فرزندان پس از جدایی والدین اظهار کرد: حضانت فرزندان بر والدین تکلیف قانونی است و این حق را  پدر و مادر بر عهده دارند.


بیشتر بخوانید: میزان نفقه زن چقدر است؟ 


این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد:  اولویت حضانت فرزند با مادر است و پدر قانوناً بر فرزند خود حق ولایت دارد،  البته با ارائه دادخواست پدر به دادگاه، حضانت فرزند پس از سن قانونی که از سوی دادگاه مشخص شده است، به او می‌رسد.

در صورت صلاحیت نداشتن پدر و مادر حضانت فرزند به چه کسی می‌رسد؟

نغمه‌گو درباره سنی که حضانت فرزند از گردن مادر ساقط شده و به پدر می‌رسد، بیان کرد: پس از ۷ سالگی حضانت فرزند از مادر سلب شده و به صورت اتوماتیک به پدر باز می‌گردد.

او درباره صلاحیت هر یک از والدین گفت: اگر صلاحیت نداشتن هر یک از طرفین به دادگاه ثابت شود، در این صورت قاضی حضانت را از والدین می‌گیرد و به یکی از نزدیکان طفل  واگذار می‌کند و در این صورت پدر و مادر حق حضانت به فرزند خود را نخواهند داشت.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: با اتمام سن ۷ سالگی فرزند، مادر باید حضانت او را به پدر واگذار کند، اما اگر پدر دادخواست خود را به دادگاه ارائه نکند، حضانت بر عهده مادر باقی می‌ماند و زمانی که دادخواست بازگشت حضانت از سوی پدر به دادگاه ابلاغ شود، در آن صورت حق حضانت فرزند به پدر می‌رسد.

انتهای پیام/

جزئیات چگونگی حضانت فرزندان پس از طلاق والدین

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
درکل باید حضانت فرزندمال مادر باشه چون مادرا هم میتونن از نظر احساسی ومالی فرزند رو پوشش بدن
Iran (Islamic Republic of)
خیزران
۲۰:۳۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام شوهر من دو تا پرونده موادداره یکی شش سال و نه ماه یکی پنج سال و ده ماه که تموم کرده اما یه پرونده که در حال اجرای ده سال حبس و موضوع پرونده سرقت و آدم رباییه چهار سال بدون مرخصی حبس کشید و من پسرم بزرگ کردم وبعدبیرون اومدن بازم داره مصرف میکنه وبهم اس ام داده بچه هم مث توئه من اون بچه که ازشکم تو درومده رو نمیخوام من میخوام اقدام کنم اما چون هی بهم تکرارمیکنه تاهفت سالگی باتوئه بعدش میگیرمش میترسم اقدام کنم ولی واقعا اذیتم میکنه دیگه بعد ده سال خسته شدم حداقل هشت سال جوونیم رو تنهایی زندگی کردم یعنی شوهرم با تمام این پرونده هامیتونه بچه رو ازم بگیره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
فقط کم مونده همین حق رو هم از مرها بگیرند زن ها . ولی کور خوندید . حضانت بچه با مرد هست بعد 7 سالگی . اینم که میگن مادر دلسوز تره دروغه . مگه میشه پدری برای بچه اش و هم خونش دلسوز نباشه . مگر اینکه معتاد باشه که اون بحثش جداست
Germany
Mm
۰۱:۱۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز یعنی کسی که معتاد باشه احساس نداره بچه اش پرت میده مگه واقعا مواد خطرناک باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
درهرصورت قوانین ب نفع مردهاس برا بچه ب قول قدیمها بچه مال مرده زن فقط یه رهگذره یعنی تو دولت ما بیشتربچه متعلق ب پدرو خانوادهی پدرهستش وزن هیچه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
لعنت به مردی که زن و بچه داره و بخواد بره زن دوم بگیره لعنت بهش لعنت بهش چون بچه ها این وسط می سوزن
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۱:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام، به نظرات نگاه کردم کمتر کسی از توافق حرف زد، بنده زن و یه بچه 5 ساله دارم، زمانی که نوشته طلاق رو میبینم تمام جونم به لرزه میافته،بارها با خانمم دعوام شده جوری که اگر کسی میدید میگفت اینا کارشون به طلاق میکشه ولی با کوتاه اومدن یکی از ما قهر ما به نیم ساعت نمکشه، به خاطر همینه که حتی یک ساعت نمیتونم دوریشون تحمل کنم،منظورم توافق و کوتاه اومدن هست، با کوتاه اومدن کسی کوچک نمیشه،حالا بحث سر حضانته من میگم هم پدر و هم مادر دلسوزه، فقط میخواد لجبازیا کنار بره، انشالله در اینده بحث در مورد چگونگی بهتر شدن روابط باشه، یا حق
Iran (Islamic Republic of)
زن ایرانی
۰۰:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
با سلام،تاپدرومادرباهم زندگی می کنندمدیریت و اداره ی تمام امور زندگی و خانواده برعهده ی زن است.ودرهمین زمان بااینکه پدر هم در خانه وکنارفرزندان تشریف دارداگربچه هادچارمشکل واشتباه شوندمادر مقصر است وپدرهیچ کارست و همیشه خودراتبرئه می کنند ولی نمی دانم چه طور است که بعدازطلاق دایه دلسوزترازمادرمی شوند.
Iran (Islamic Republic of)
دخترجنوب
۲۰:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقا تنهاکسی ک میتونه بچه رو تربیت بکنه مادره
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۱۴:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام هیچکس دلسوز تراز مادر برای فرزند نیست و مادر است که با از خود گذشتگی به پای فرزند خود می ماند و در اولویت اول باید حضانت به مادر واگذار شود اگر صلاحیت مادر به هر دلیلی برای نگهداری از فرزند تائید نشد در مرحله بعد حضانت به پدر واگذار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
حرف نزن ببینم . همین کم مونده این حق رو.هم از مردها بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
ایا این روا است که پدر بعد از طلاق بچه بعد از هفت سال می گیرد و اورا زیر دست نا مادری می اندازد چون کمتر مردی پیدا میشود که زن نگیرد و خودش بزرگ کنند ایا این قانون است که مادر پس از این همه سختی ها جگر کوشه خود را به نا مادری بسپارد که هر بلایی میخواهد به سرش بیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
زن توانایی حضانت فرزند را ندارد و فرزندانی که توسط مادران بزرگ شده اند 80 درصد انها بزهکار شده اند.
البته همیشه استثناء است اما در حالت پیشفرض حکم خداوند و اسلام بهترین بوده.
زن ظرفیت فکری و قدرتی جهت انجام این مهم را نداشته و زندگی فرزند را تباه میکند
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۱۴:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
احتمالا مادر شما ظرفیت فکری و قدرتی جهت انجام این مهم را نداشته و زندگی شما رو تباه کرده که جاهلی مثله شما رو پرورش داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
بعد طلاق رو داره میگه دوستمون استاد
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۲۳:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
تواین دوره زمونه که بیشتر مردا بعد از طلاق دنبال وزن دومند بهتره حضانت به مادربرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
نه که زن ها شوهر دوم نمیکنند !
Iran (Islamic Republic of)
بهنام اصلانی
۱۹:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
هم عقل سلیم و نیز انسانیت حکم میکنه حضانت با مادر باشه بهتره. فرزند به مادر بیشتر احتیاج داره و از طرفی مادر شکننده تر هست در برابر انفصال اجباری فرزندش. فرزند تا حداقل نوجوانی به محبت بی دریغ مادر نیاز ضروری داره و اصولا به حکم خلقت تعهد مادر نسبت به فرزند بیشتره. امروز هم با زمانهای گذشته تفاوت داره که زن به ندرت صاحب کار و درآمد یافت میشد. امروزه در این باب تفاوت زیادی بین زن و مرد نیست و لذا این دلیل که مادر نمیتواند مخارج فرزند را تامین نماید یک نظر منسوخ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
عجب ! اگر به این نظر باشه که پس باید مهریه هم برداشته بشه چون زن ها دیگه کار میکنند و نیازی به مهریه ندارند
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۳:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
طفلک بیچاره مادر. که دستش ب هیچجا بند نیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
مظلوم نمایی نکن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
اگر پدری برای خوشگزرانی زن وبچه راترک کردا وبه امریکا برود وهیچ سراغی از فرزند نگیرد بعداز ۷ سال آیاحضانت دایم وقیمی رابه مادر میدهد دادگاه
آخرین اخبار