نقش پسردایی فرح در سیاست گذاری‌های رژیم شاه

عبدالرضا قطبی فرزند محمدعلی و لوئیز قطبی، در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دوران کودکی او مصادف با مرگ شوهرعمه‌‏اش، سهراب دیبا شد و فریده دیبا، به همراه تنها فرزند خود فرح که تنها یک سال از عبدالرضا قطبی بزرگ‌تر بود، در خانه برادرش مقیم شد.

نقش پسردایی فرح در سیاست گذاری‌های رژیم شاه

بعدها، عبدالرضا قطبی به حلقه یاران دربار فرح که همگی از دوستان دوران تحصیلش در پاریس بودند، پیوست. فرح موفق شد وضعیت شغلی دایی خود، محمدعلی قطبی را ارتقا بخشد و برای پسردایی خود نیز، همین اقدام را کرد.

عبدالرضا قطبی به وزارت اطلاعات رفت و طرحی برای تأسیس یک تلویزیون ملی ارائه داد. او از مشاوران فرهنگی فرح بود و پس از تأسیس تلویزیون ملی، به مدیرکلی این نهاد منصوب شد. اواخر سال ۱۳۴۵، فرح تصمیم گرفت سازمان جشن هنر شیراز را تاسیس کند و پس از تصویب طرحِ وی در سال ۱۳۴۶، عبدالرضا قطبی را به مدیرعاملی این سازمان منصوب کرد.

برنامه‌‏ریزی برای جشن هنر شیراز که به مدت ۱۰ سال در شهریور ماه در شهر شیراز برگزار می‏‌شد، به عهده قطبی بود و بخش‌هایی از این جشن در تلویزیون نیز پخش می‏‌شد. با این حال، عبدالرضا قطبی فقط در بخش فرهنگی رژیم فعال نبود. او آرام آرام به میدان سیاست پا گذاشت و در تصمیم‌‏گیری‌های مهم حضور پیدا کرد.

این قطبی بود که به همراه شجاع‌‏الدین شفا، مشاور فرهنگی شاه، طرح تغییر تقویم کشور را به تقویم شاهنشاهی ارائه کرد و در ماه‌های آخر عمر رژیم پهلوی، آخرین خطابه شاه را که از تلویزیون ملی پخش شد، نوشت. او در حالی جاه‌طلبی‌های خود را به اوج رساند که دیگر رمقی برای رژیم پهلوی باقی نمانده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قطبی مدتی در تهران مخفیانه زندگی می‏‌کرد، تا این‌که فرح پهلوی با پرداخت هزینه‌‏ای کلان، وسایل خروج وی را فراهم کرد و پس از مرگ شاه، بار دیگر قطبی به حلقه یاران فرح پیوست و در اروپا همراه با وی، به فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

جاه‌طلبی‌های عبدالرضا پسر لوئیز!

برچسب ها: رژیم پهلوی ، فرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار