رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد؛

تحقق شعار شفافیت و محرم دانستن شهروندان مهم‌ترین دستاورد شورای شهر پنجم

هاشمی گفت: شفافیت آرا، مبارزه با رانت، مدیریت هزینه‌ها و حفظ پاکدستی از ویژگی‌های شورای شهر پنجم است.

پاینده///هاشمی در نیمه راهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در توضیح عملکرد دو سال گذشته شورای پنجم گفت: حال که در ابتدای راه سال سوم فعالیت شورای شهر پنجم هستیم، می‌خواهم گزارشی از عملکرد این شورا را خدمت مردم شریف تهران ارائه کنم.

او با اشاره به اینکه امروز که در نیمه دوم اجرای مسئولیت سنگین شورا هستیم، افزود: می‌خواهم گزارش خود را با تیتر نیمه راه عرض کنم و به عقیده من کشیدن بار امانت مردم به دوش اعضای شورای شهر امکان پذیر نبود، مگر آن که تحت حمایت و لطف خود مردم قرار نمی‌گرفتیم و من باید قدردان اعتماد مردم پایتخت به شورای پنجم باشم.

او ادامه داد: با حمایت مردمی که شورای پنجم شهر تهران داشت، این شورا توانست عملکرد قابل دفاعی از خود به جای بگذارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران ۱۵۹ جلسه رسمی تا به امروز برگزار کرده است، گفت: در تمام این جلسات نزدیک به ۲۷۰ مصوبه را گذراندیم که ۷۷ مصوبه آن مربوط به طرح‌هایی بود که کمیسیون‌های مربوطه به صحن شورای شهر تهران ارائه کردند.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: بالغ بر ۹۲ لایحه از شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شد که این شورا پس از کار کارشناسی در کمیسیون‌های مربوطه آن را تصویب و یا رد کرد.

او با اشاره به تذکر‌های اعضای شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران در نیمه راه خود ۴۲۳ تذکر را در حمایت و ایفای حقوق شهروندان در موضوع و مسائل نظارتی مطرح کرد و باید اعلام کنم که در کنار تذکر‌های داده شده، حضور اعضای شورای شهر تهران نیز در صحن شورا خود رکوردی بود که در چهار دوره گذشته شاهد آن نبودیم.


بیشتر بخوانید: علاقه‌مند به تثبیت هیئت رئیسه هستم/ باید شأن اعضای شورا حفظ شود


هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور ۲۰ نفری اعضا در جلسه‌های شورای شهر بیان کرد: عدد ۲۰ عددی قابل تحسین است که نشان می‌دهد اعضای شورا با جدیت تمام در جلسه‌های شورای شهر حضور پیدا کرده‌اند و این نکته نباید فراموش شود که شورای شهر پنجم فعالیت خود را از ۳۱ عضو به ۲۱ عضو کاهش داد و ۲۱ نفره بار ۳۱ نفر عضو شورای چهارم را به دوش کشید.

رئیس شورای شهر تهران در گزارش خود به دستاورد‌های شورای پنجم اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاورد شورای پنجم تا به امروز عملی کردن شعار شفافیت و محرم قرار دادن شهروندان در تصمیمات مدیریت شهری بود و در این مسیر ما تنها یک جلسه غیرعلنی برگزار کردیم و آن هم به دلیل محرمانه بودن گزارش وزارت کشور بود که باید اعلام کنیم از بُعد نظارتی شورای پنجم عملکردی شفاف داشت.

او در توضیح دستاورد دوم شورای پنجم به در معرض دید بودن آرای اعضا اشاره کرد و افزود: نکته مثبت دیگر شورای شهر پنجم، آرای مثبت و منفی بود که در معرض دید مردم قرار گرفت و مردم می‌توانستند رصد کنند که اعضا چه رأیی را به طرح‌ها و لوایح دادند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به لغو مصوبه برج باغ‌ها در شورای شهر پنجم تصریح کرد: حفظ باغ‌ها یکی از جدی‌ترین مطالبه شهروندان از شورای شهر بود که توانستیم در این دوره از مدیریت شهری مصوبه برج باغ‌ها را لغو و جای آن مصوبه خانه باغ را تصویب کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آمار مصوبه باغ‌ها گفت: از ۲۷۰ مصوبه شورای شهر پنجم تا به امروز ۱۲۶ مصوبه مربوط به باغ‌ها بود که رأی گیری آن به شکل علنی انجام شد و در ادوار گذشته به این گونه نبود که آرای آن در معرض دید عموم قرار بگیرد.

او از دیگر دستاورد‌های شورای پنجم را مبارزه با رانت خواند و بیان کرد: موضوع مبارزه با رانت انتظار دیگری بود که مردم از شورای شهر تهران پنجم داشتند و مدیریت شهری توانست با گذراندن مصوبه‌ای از واگذاری املاک و دارایی‌های شهرداری به افراد غیر جلوگیری کند و واگذاری آن‌ها را منوط به مصوبه شورای شهر تهران بداند که این نکته مثبتی بود که شورای شهر تهران توانست آن را به سرانجام برساند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به رویکرد انقباضی میدریت شهری نسبت به رشد بی رویه پایتخت بیان کرد: با توجه به تورم نزدیک به ۷۰ درصدی که تجربه شد، بودجه مدیریت شهری در مرز ۱۸ هزار میلیارد تومان ثابت ماند و این مدیریت به جای اعتراض نسبت به کاهش و یا ثابت ماندن بودجه سعی کرد با مدیریت هزینه‌ها بودجه را به سرانجامی مناسب برساند که جلوی فعالیت‌ها و هزینه‌های غیرضروری را بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران دیگر دستاورد شورای پنجم را حفظ پاکدستی خواند و گفت: حفظ پاکدستی شورا که توسط اعضا به وسعت زیادی دیده می‌شد، از دیگر دستاورد‌های این شوراست، اما به این نکته اشاره کنم که کارنامه مدیریت شهری (شورای شهر) خالی از نقد نیست، اما علت آن که امروز باید گزارش عملکرد ارائه می‌کردم، به نقد‌های یک دوره مدیریت شهری نپرداختم.

انتهای پیام/

مبارزه با رانت، مدیریت هزینه‌ها و حفظ پاکدستی ویژگی شورای شهر پنجم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار