مدیرعامل راه‌آهن به باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

جزئیات آتش‌سوزی قطار مسیر رود شور/ برقی‌سازی قطار تهران – مشهد متوقف شد

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: ۶۷ دستگاه واگن غیرقابل استفاده در مسیر رود شور در حجم وسیعی از آتش سوختند.

جزئیات آتش سوزی واگن‌های قطار در مسیر رود شور / برقی‌سازی قطار تهران – مشهد متوقف شدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان در مورد آخرین وضعیت حمل مسافران در ایام اربعین گفت: امسال به طور قطع همانند سال‌های گذشته شاهد حمل زائران اربعین هستیم و جابجایی زائران توسط شبکه ریلی انجام خواهد شد، اما هنوز اقدامات لازم در این زمینه تکمیل نشده است.

او گفت: چند روز پیش سفری به خوزستان داشتم و از خط ریلی خرمشهر بازدید داشتم البته در مسیر کرمانشاه هم اقدامات لازم برای تأمین لوکوموتیو و جابجایی مسافران صورت گرفته همچنین در نشست سه جانبه‌ای که با طرف عراقی در چند ماه پیش داشتیم درباره حمل مسافران در ایام اربعین مذاکرات بسیار جدی‌ای صورت گرفت.


بیشتر بخوانید: بهره برداری از ۱۰۵۴ کیلومتر خطوط ریلی از سال ۹۲ تاکنون


مدیر عامل شرکت راه آهن در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار راه و شهرسازی درباره حادثه آتش سوزی روز گذشته چند دستگاه لوکوموتیو در ایستگاه رود شور گفت: این ایستگاه انبار اسکات واگن‌هایی بودند که غیرقابل استفاده بوده و عمر آن‌ها بالای ۵۰ سال بود. تمامی این واگن‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت و عمر بالای آن‌ها از مسیر خارج شده بودند و برای ذوب شدن آهن آلات به کارخانه فولاد داده می‌شدند.

رسولی گفت: هیچ کدام از این واگن‌ها قابل بازسازی نبودند و متأسفانه به دلیل وسعت آتش سوزی ۶۷ دستگاه واگن در آتش سوختند.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: از این ۶۷ دستگاه ۳۶ دستگاه کاملاً سوخت و ۳۱ دستگاه هم نیم سوز شدند البته روز گذشته به طور کامل آتش مهار شد و کاملاً لکه گیری برای جلوگیری از آتش سوزی دوباره انجام شد.

او گفت: تمامی این واگن‌ها برای شرکت‌ها و بخش خصوصی بوده و هنوز دلیل آتش سوزی مشخص نشده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین درباره پروژه برقی کردن تهران – مشهد هم گفت: این پروژه متوقف شده و به دلیل آن که ضمانت نامه‌های طرف چینی هنوز صادر نشده است این پروژه متوقف شده است.

او درباره برقی کردن راه آهن تهران – قم – اصفهان هم گفت: عملیات ساخت این مسیر ریلی بر عهده شرکت ساخت است و دارای مصوبه هیئت وزیران است در ارتباط با اجرایی شدن این پروژه جلساتی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و قرار است مطالبات پیمانکاران این پروژه پرداخت شود، اما هنوز تصمیم جدی‌ای برای آن گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره عملکرد بار و مسافر شرکت راه آهن در ۵ ماه گذشته هم گفت: در حوزه مسافری ۴.۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم و در حمل بار هم ۳.۸ درصد و در بخش تناژ هم ۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

رسولی گفت: در بخش تناژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشتیم و میزان حمل تناژ ما ۱۲.۹ درصد بوده که امسال به ۱۲.۸ درصد رسیده است.

او درباره کاهش این میزان هم گفت: به دلیل مسدودیت‌هایی که در محور جنوب و شمال کشور ایجاد شده بود تردد قطار‌ها ممکن نبود به همین دلیل میزان حمل بار ما چندین ماه کاهش یافت از سوی دیگر به دلیل کاهش واردات کانتینر بود به طوری که در گذشته ۱۰۱ میلیون تن گوگرد و سایر محصولات از مسیر سرخس صادر می‌شد، اما هم اکنون میزان صادرات ما به ۶۴ هزار تن کاهش یافته است.

رسولی به افتتاح طرح و پروژه‌های راه‌آهن در هفته دولت در حوزه فنی و زیربنایی اشاره کرد و گفت: احداث خط دوم مسیر سیستان_اصفهان به طول ۴۵ کیلومتر، مسیر یزدگرد_نظرآباد ۳۷ کیلومتر، خط دوم نظرآباد_شمسی به طول ۵۴ کیلومتر و خط دوم مسیر شمسی_میبدارژنگ به طول ۴۶ کیلومتر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: بهره‌برداری از این خطوط علاوه بر افزایش ظرفیت در این کریدور نقش مؤثری در بهبود و تسهیل جابجایی مسافران دارد.

او همچنین به ایستگاه CTC به ارزش ۲ ونیم میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و سیستم توزین هم در ایستگاه خاتم آماده بهره برداری است.

این مقام مسئول  با بیان اینکه برای امسال ۵۹ کیلومتر خط راه‌آهن آغاز کرده‌ایم، گفت: ساخت خطوط ریلی آنتنی که زمینه‌ساز افزایش انتقال بار می‌شود هم در دستور کار قرار گرفته است.

رسولی با بیان اینکه امسال ۲۱۳ دستگاه واگن باری را به خطوط ریلی اضافه کرده‌ایم گفت: با ورود این میزان واگن علاوه بر ظرفیت‌های جابجایی بار میزان واگن‌ها هم رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: تمامی ساخت و بازسازی این واگن‌ها توسط تولید‌کنندگان داخلی صورت گرفته و باتوجه به نامگذاری سال تولید ملی سعی کرده‌ایم استفاده از تولیدکنندگان داخلی را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.

او با بیان اینکه امسال مرکز تعمیرات لوکوموتیو در قم و مشهد به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: مرکز سوخت رسانی در مشهد امسال به اتمام می‌رسد که این مرکز زمینه‌ساز کاهش اتلاف سوخت در شبکه ریلی می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه از اردیبهشت ماه امسال کارگروه مشترکی با وزارت صنعت، معدن تجارت در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: این کارگروه به صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود و ما در این کارگروه سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های تولید داخلی جهت تأمین تجهیزات ریلی استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ساخت محصولات و تجهیزات ریلی را آغاز کرده اند، گفت: در صورتی که تست این محصولات با موفقیت انجام شود شرکت راه‌آهن برای تولید تجاری تمامی محصولات از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه استفاده از تولیدکنندگان داخلی زمینه‌ساز کاهش وابستگی ما به تولیدکنندگان خارجی می‌شود، گفت: استفاده از محصولات و تولیدکنندگان داخلی را شرکت راه‌آهن در اولویت قرار داده است و سفارش تمامی ساخت لوکوموتیو، واگن و قطعات مهم قطار را از این تولیدکنندگان دریافت خواهیم کرد.

بخش اول منابع ساخت ۹۷۴ دستگاه واگن لوکوموتیو تامین شد

رسولی به تبصره ۱۸ برای ساخت ۹۷۴ دستگاه انواع لوکوموتیو واگن باری، مسافری و خودکشش هم اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید و طبق این تبصره قرار شد ۹۷۴ دستگاه واگن لوکوموتیو با استفاده از این تبصره ساخته شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه بخش اول منابع مورد نیاز به ارزش هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و این منابع با همکاری بانک‌های ایران، ونوزوئلا و بانک صادرات تأمین شده و در صورت توافق با دو بانک دیگر نیمی دیگر از اعتبارات هم تأمین می‌شود.

او گفت: امروز هم دومین بانک برای پرداخت این منابع مالی قراردادش با راه‌آهن به امضا رسید و تا کنون از این هزار میلیارد تومان ۵۴۰ میلیارد تومانش با بانک‌های عامل به امضا رسیده است.

رسولی گفت: هم‌اکنون سهم سازمان برنامه و بودجه و بانک‌های عامل پرداخت شده و ۲۰ درصد سهم خریدار که در قالب قرارداد ساخت و شرکت‌ها به امضا رسیده است باید پرداخت شود و در صورتیکه روال کار به همین صورت ادامه کند شاهد آغاز عملیات اجرایی برای ساخت این ۹۷۴ واگن خواهیم بودیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن از انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار و ۹۰۰ واگن هم در سامانه ماده ۱۲ هم خبر داد و گفت: هم‌اکنون از این تعداد حدود یک هزار دستگاه واگن در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به آنکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در سال ۹۳ به تصویب رسید باعث شد که عملیات صدور برگه پرداخت این واگن‌ها به مرحله اجرایی برسد.

او گفت: ساخت این واگن‌ها علاوه بر جذب سرمایه‌گذار زمینه افزایش تولید واگن‌های کشور می‌شود و باتوجه به اینکه منابع این واگن‌ها از محل ماده ۱۲ پرداخت می‌شود زمینه‌ساز ارزش افزوده بسیار زیادی در حوزه حمل ونقل ریلی می‌شود.

رسولی گفت: با توجه به آنکه تحریم‌کنندگان به دنبال ایجاد فشار بسیار زیادی برای تأمین تجهیزات شرکت‌های ریلی هستند، اما ما توانسته‌ایم با تکیه بر تولید داخل بخش بزرگی از نیاز‌های حوزه حمل ونقل ریلی را برطرف کنیم به طوری که اخیرا در هفتمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی از واگن باری مپنا رونمایی شد و علاوه بر آن بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در حوزه لوکوموتیو هم رونمایی شد.

۷۵ دستگاه لوکوموتیو در کارخانجات تولید داخل بازسازی شد

او گفت: هم‌اکنون ۷۵ دستگاه لوکوموتیو در کارخانجات تولید داخل بازسازی شده و تحویل شرکت راه‌آهن داده شده است همچنین ما توانسته‌ایم لوکوموتیو مانوری که زمینه‌ساز افزایش استفاده از ظرفیت‌های باری و مسافری می‌شود را در کارخانجات داخلی تأمین کنیم.

رسولی به آخرین وضعیت راه‌آهن شملچه بصره هم اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوب هیئت وزیران تأمین منابع مالی آن از سوی بنیاد مستضعفان انجام می‌شود و بنیاد مستضعفان هم طبق جلسه‌ای که با هیئت عراقی داشته‌ایم باید یک پیمانکار خوب برای این پروژه را معرفی کند، همچنین دولتی باید تضامین مورد نیاز را برای این پروژه ارائه دهد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: طول این پروژه ۳۳ کیلومتر است که باید در این پروژه یک پل ۷۰۰ متری هم ساخته شود و چندی پیش یک هیئت فنی و اقتصادی به همراه طرف عراقی از مسیر این پروژه بازدید کرده و دلیل آنکه ساخت این راه‌آهن یک کریدور جدیدی را برای ایران فراهم می‌کند تمامی مراحل آن در حال پیگیری است.

او با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از امکانات موجود و همچنین افزایش بهره‌وری از ناوگان‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: سعی کرده‌ایم جهت استفاده بهینه از تمامی تولید داخل از ناوگان موجود که با استفاده از توان تخصصی و دانش مهندسان ایرانی استفاده شده در دستور کار خود قرار دهیم و از سوی دیگر سعی کرده‌ایم نظارت و بازرسی‌های خود را در قطار‌های مسافری افزایش دهیم.

رسولی با اشاره به اینکه استقبال از قطار تهران_آنکارا بسیار خوب بوده است، گفت: هم‌اکنون قطار تهران_آنکارا هفته‌ای یکبار و بالعکس و قطار تهران_وان هم هفته‌ای دو بار برای مسافران در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن درباره میزان تأخیرات هم گفت: میانگین تأخیر از مقصد به ۳۰ دقیقه رسیده در حالی که در سال گذشته میانگین میزان تأخیر از مقصد ۳۴ دقیقه بوده، اما میزان تأخیر از مبدأ زیر ۳۰ ثانیه بوده است.

او توضیح داد: در ایام تابستان به دلیل افزایش دما معمولاً میزان خرابی‌ها در قطعات لوکوموتیو افزایش می‌یابد به همین دلیل در ایام تابستان تأخیرات نسبت به سایر ماه‌های سال بیشتر می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه کم‌کاری‌هایی در بنادر کشور از جمله بنادر امام خمینی جهت حمل و جابجایی کالا‌ها وجود داشته است، گفت: مذاکرات جدی با گمرک داشته‌ایم و در گذشته به دلیل مشکل کمبود واگن این جابجایی‌ها روند کاهشی داشته، اما هم‌اکنون سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های خود جهت حمل بار استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: همچنین کارگروه حمایت از تولید داخل مختص به بنادر برگزار شده و هم‌اکنون راه‌آهن از تمامی ظرفیت‌های خود جهت تخلیه و بارگیری کالا‌ها در بنادر استفاده خواهد کرد.

او گفت: مراکز لجستیک را در شرکت راه‌آهن راه‌اندازی کرده‌ایم و به زودی با مشارکت بخش خصوصی این مراکز لجستیک را احداث و بهره‌برداری خواهیم کرد.

رسولی با اشاره به اینکه شرکت قطار‌های حومه‌ای به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ساختمان قطار‌های حومه‌ای که زیر مجموعه شرکت راه‌آهن است آغاز شده و با احداث آن علاوه بر افزایش مسیر‌های قطار‌های حومه‌ای نظارت بر این قطار‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل ملی هزینه‌های بسیار زیادی انجام داده است، به همین دلیل به طور قطع با افزایش تکنولوژی‌ها و همچنین دانش مهندسان ایرانی سعی خواهیم کرد میزان وابستگی خود را به سرمایه‌گذاران خارجی کاهش دهیم.

او با اشاره به اینکه در گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای تولید ۶ هزار دستگاه واگن و همچنین تأمین مالی آن با کشور روسیه منعقد شده بود، گفت: مذاکرات جدی با کشور روسیه چهت ساخت این واگن‌ها در داخل و تأمین منابع مالی از سوی آن‌ها صورت گرفت و ساخت ۱۱۰۰ دستگاه از این ۶ هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل اعمال تحریم‌ها و همچنین افزایش هزینه‌های ارزی هم‌اکنون ادامه ساخت این پروژه متوقف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
چرا مسیرهای دور را در برنامه برقی شدن قرار نمیدهید
آخرین اخبار