ورزش برای درمان؛

پیچ‌خوردگی مچ پا در کمین سالمندان + تمرین‌های درمانی

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: شیوع پیچ‌خوردگی مچ در افراد دارای عضلات ضعیف مانند سالمندان بیشتر مشاهده می‌شود.

عارف سعیدی مدرس دانشگاه و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیچ خوردگی مچ پا اظهار کرد: در قسمت خارجی و بیرونی مچ پا، لیگامان‌ها و بخش‌های استخوانی وجود ندارد، بنابراین مچ پا در معرض خطر پیچ‌خوردگی است.


بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای درمان پیچ خوردگی مچ پا + تصویر


او در پاسخ به این پرسش که چه افرادی بیشتر در معرض پیچ خوردگی مچ پا هستند، بیان کرد: سالمندان، اشخاصی که عضلات آنها ضعیف است و تحرک مناسب ندارند و افراد دچار اضافه وزن و چاقی بیشتر در معرض خطر پیچ خوردگی مچ پا قرار دارند.

پیچ‌خوردگی مچ پا در کمین سالمندان +تمرین‌های درمانی

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: افرادی که قوس‌های نامناسب طولی و عرضی در کف پای آنها وجود دارد، خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند و اشخاصی که در گذشته ساق پا یا ران دچار شکستگی شده است و تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی مناسب را انجام نداده‌اند، هم مستعد دچار شدن به پیچ‌خوردگی مچ پا هستند.

مهم‌ترین اقدامات فوری پس از پیچ‌خوردگی مچ پا

سعیدی تأکید کرد: مبتلایان به پیچ‌خوردگی مچ پا باید از گرم کردن ناحیه مورد نظر خودداری کرده و روز نخست هر دو تا سه ساعت یک بار موضع مورد نظر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با یخ سرد کنند، سرد کردن مچ پا در روز دوم باید هر سه تا چهار ساعت یکبار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و روز سوم، صبح، ظهر و شب هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام شود و در روز چهارم تمرین‌های درمانی باید زیر نظر فیزیوتراپیست صورت گیرد.

او استفاده از باند و قوزک‌بند کشی را در افرادی که دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده‌اند، مؤثر دانست و تصریح کرد: اشخاص دچار این عارضه باید بخوابند سپس پایی را که دچار پیچ‌خوردگی شده است، بالاتر از سطح بدن و روی صندلی یا یک میز قرار دهند و به طور مرتب مچ پا را باز و بسته کنند تا گردش خون به سمت بدن صورت گیرد و التهاب کمتر شود.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: مصرف دارو‌های ضد التهاب مانند «استامینوفن» و «دیکلوفناک» هم به افراد دچار پیچ‌خوردگی مچ پا پیشنهاد می‌شود. اگر پیچ‌خوردگی مچ پا شدید باشد باید در روز نخست به متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست مراجعه کنیم تا مچ پا آتل بندی شود و سه تا چهار هفته در آتل بماند، پس از این مدت و بعد از باز شدن آتل، باید تمرین‌های فیزیوتراپی انجام گیرد، در صورتی که پیچ‌خوردگی مچ پا شدید نباشد، پس از سه تا چهار روز انجام تمرین‌های فیزیوتراپی پیشنهاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: ساده‌ترین راهکار‌ها برای کم کردن درد "پیچ خوردگی مچ پا"


سعیدی اظهار کرد: افراد دچار پیچ‌خوردگی مچ پا پس از اتمام جلسات فیزیوتراپی، باید تمرین‌های تعادلی و حسی عمقی را انجام دهند تا دوباره دچار پیچ‌خوردگی مچ پا نشوند.

او بیان کرد: افراد برای جلوگیری از آسیب دیدن مچ پا باید کفش با پاشنه مناسب (کمتر از سه سانتی‌متر) بپوشند و تا حد امکان کفش‌های ساق‌دار را خریداری کنند بطوری که ساق کفش بالاتر از قوزک پا باشد البته لازم نیست ساق کفش خیلی بلند باشد.

پیچ‌خوردگی مچ پا در کمین سالمندان +تمرین‌های درمانی

چهار تمرین درمانی برای رفع پیچ‌خوردگی مچ پا

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: فردی که دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده است، باید روی پنجه پا‌ها به مدت پنج ثانیه بایستد سپس روی پاشنه پا این تمرین را انجام دهد، این تمرین باید صبح، ظهر و شب هر بار ۲۰ مرتبه تکرار شود.

سعیدی تأکید کرد: در تمرین دوم فرد باید بایستد سپس دستش را به صندلی بگیرد و یکی از پاهایش را بالا بیاورد سپس به مدت ۵ ثانیه روی پای دیگر بایستد پس از این مدت پایش را روی زمین بگذارد و این تمرین را برای پای دیگر انجام دهد، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه تکرار شود.

او تصریح کرد: در تمرین سوم شخص باید کمربند یا حوله‌ای را روی سینه پا بگذارد و در حالی که زانوهایش صاف است، حوله یا کمربند را به سمت خودش بکشد و پنج ثانیه مکث کند، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه تکرار شود.

سعیدی یادآوری کرد: در تمرین چهارم فرد باید استپی را کنار خودش بگذارد و سپس به پهلو از استپ بالا و پایین برود، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.