معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

فضای دانشگاه‌ها باید امن باشد نه امنیتی/بودجه برای پذیرش صد درصدی دانشجوی علوم پزشکی نداریم

لاری گفت: فضای دانشگاه‌ها باید امن باشد نه امنیتی، بنابراین اجازه ورود نهاد‌های دیگر را به محیط دانشگاه نمی‌دهیم.

فضای دانشگاه‌ها باید امن باشد نه امنیتی/بودجه برای پذیرش صد درصدی دانشجوی علوم پزشکی نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: ‌فضای دانشگاه‌ها باید امن باشد نه امنیتی، بنابراین اجازه ورود نهاد‌های دیگر را به محیط دانشگاه نمی‌دهیم. ایجاد فضای امن و با شور و نشاط خواسته مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر بهداشت است.

او در ادامه با اشاره به طرح ۲ فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی ادامه داد: متاسفانه زیر ساخت‌های لازم در حوزه دانشجویی فراهم نیست و حتی ظرفیت‌های لازم برای افزایش ١٠ درصدی دانشجویان را نداریم؛ اگر بخواهیم همین ١٠ درصد افزایش پیدا کند باید بودجه‌ها رشد داشته باشند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه از فضای باز دانشگاهی راضی نیستیم، گفت: موانع بسیاری برای ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی وجود دارد و تنها راه آن، باز کردن فضای سیاسی و ایجاد امکانات برای دانشجو است. با توجه به شرایط دانشگاه‌ها امیدواریم بتوانیم فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

او با تاکید براینکه بودجه‌های دانشجویی و فرهنگی باید افزایش پیدا کند، ادامه داد: تحریم‌ها موجب شده است بودجه‌ها کاهش پیدا کند. بودجه‌های کنونی جوابگو نیستند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از مستقل شدن بودجه فرهنگی و دانشجویی خبر داد و گفت: بودجه فرهنگی در سال آینده از ذیل معاونت دانشجویی جدا خواهد شد. سرانه دانشجویی قرار بود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان باشد؛ به جز چند دانشگاه سرانه دانشجویی کمتر از این میزان است که به دنبال حل این مشکل هستیم.

مشکل دانشگاه‌های علوم پزشکی با پیمانکاران غذای دانشجویی

لاری با اشاره به افزایش قیمت غذا به دلیل تورم و چالش دانشگاه‌ها در حوزه غذای دانشجویی اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برای قرارداد با پیمانکاران غذای دانشجویی با چالش مواجه هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: نرخ غذای دانشجویی هزار و ٣۵٠ تومان و نرخ غذای تمام شده ١۵ هزار تومان است. قیمت غذا برای سال جدید هنوز مشخص نشده است، اما برآورد ما برای نرخ تمام شده غذا در سال تحصیلی جدید یک هزار و ٧٠٠ تا ٢ هزار تومان است و به طور کلی دانشجویان فقط ١٠ درصد هزینه غذا را پرداخت می‌کنند.

۶ درصد دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی سیاسی هستند

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به شمار تشکل‌های دانشجویی تصریح کرد: تعداد تشکل‌های دانشجویی در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده و ۱۵۸ درصد رشد داشته است . اکنون ما به دنبال کیفی سازی فعالیت فرهنگی تشکل‌های دانشجویی هستیم.

لاری افزود:  ۵ تا ۶ درصد دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی سیاسی هستند و ۲۰ درصد دانشجویان در تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی فعالیت می‌کنند.

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: ۲۰۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که ۶۰ درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند و سیاست ما این است که تلاش کنیم به همه دانشجویان دختر خوابگاه بدهیم و درصدی از دانشجویان پسر در خوابگاه‌های مشارکتی اسکان داده می‌شوند، اما به طور کلی تعداد خوابگاه‌ها برای دانشجویان پسر کافی نیست.

او بیان کرد: ما تا سال ۱۴۰۴ به ۱۸۳ خوابگاه نیاز داریم و این تعداد خوابگاه با توجه به شرایط کنونی پذیرای دانشجو است؛ همچنین باید سلف‌های دانشجویی صنعتی شوند که تاکنون موفق شده‌ایم ۵۰ درصد سلف‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی را صنعتی کنیم.

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در تامین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی کمبود داریم، گفت: به طور کلی ۲۰ خوابگاه دانشجویی متأهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داریم که پاسخگوی دانشجویان متأهل نیست و این مسئله تبدیل به یک چالش شده است.

لاری با اشاره به برخی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی در حوزه عفاف و حجاب گفت: در حوزه عفاف و حجاب برنامه داریم تا به اخلاق و پوشش توجه ویژه‌ای داشته باشیم و  قصد داریم تا هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی را در این حوزه شرکت دهیم، چراکه یکی از وظایف هفتگانه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، فعالیت در حوزه فرهنگی است.

او با بیان اینکه شیوه نامه انضباطی جدید در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال تدوین است، گفت: ما در این حوزه آیین نامه پوشش اخلاق حرفه‌ای داریم که کارنامه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و بنا داریم از طریق برنامه‌های ترویجی و آموزشی روی این موضوع کار کنیم.

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: کمیته انضباطی برنامه پیشگیرانه را دنبال می‌کند و رویکرد آن همراهی با دانشجویان است. در گذشته بیشتر مسائل سیاسی در کمیته انضباطی مطرح می‌شدند، اما اکنون بیشتر مسائل اخلاقی در کمیته انضباطی مطرح می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه‌هایی برای حفظ ارتقای سلامت روان دانشجویان داریم، گفت: دانشجویان علوم پزشکی کشور متولی سلامت مردم  هستند، در تلاشیم تا با ورزش‌های قهرمانی و همگانی به سلامت جسمی دانشجویان کمک کنیم و با همکاری ادراه سلامت روان بتوانیم سلامت روان دانشجویان را بهبود بخشیم.
بیشتر بخوانید: سرانه غذای دانشجویی در سال ٩٨ چند میلیون تومان است؟/ ماجرای استفاده از گوشت سفید به جای قرمز در غذاهای دانشجویان
لاری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز میزبان برگزاری المپیاد قهرمانی دختران کشور است، گفت: این المپیاد در ۹ رشته ویژه دختران برگزار می‌شود و سال آینده المپیاد ورزشی پسران را برگزار خواهیم کرد.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به مشارکت دانشگاهیان علوم پزشکی برای کمک به سیل زدگان بیان کرد: پس از وقوع بحران موج اول نجات جان انسان‌ها با همراهی همه ارگان‌ها است که خوشبختانه در این مرحله نهاد‌های اجرایی کشور خوش درخشیدند.

او ادامه داد: موج دوم اسکان موقت و موج سوم اسکان دائمی است و وزارت بهداشت برای کمک به سیل زدگان پویش ملی بهار همدلی را، راه اندازی کرد و با مشارکت دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی ۲۰۰ مسکن برای سیل زدگان با امضای تفاهم‌نامه‌ای با بهزیستی و کمیته امداد ساخته خواهد شد.

لزوم افزایش آموزش‌ مهارت زندگی ویژه دانشجویان

لاری با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های مهارت زندگی را برای دانشجویان افزایش دهیم گفت: به دنبال آن هستیم با همکاری معاونت آموزشی، واحد‌های درسی در حوزه مهارت‌های زندگی ایجاد شود البته هنوز این مسئله به تصویب نرسیده است و در دست بررسی هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره  شرایط خوابگاه‌های دانشجویی علوم پزشکی گفت: متاسفانه بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی فرسوده هستند و هزینه زیادی برای تعمیر و تجهیز آن‌ها صرف می‌شود؛ از طرفی اکثر این خوابگاه‌ها از سایت دانشگاه فاصله دارند و هزینه زیادی صرف ایاب و ذهاب دانشجویان می‌شود.

لاری ادامه داد: ۲۱ پروژه خوابگاهی داریم که کار ساخت دو خوابگاه به اتمام رسیده و سایر خوابگاه‌ها تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

او با اشاره به چالش دانشجویان در حوزه ازدواج در شرایط سخت اقتصادی، گفت: باید دانشجویان را به سمت سبک زندگی ساده اسلامی سوق دهیم. اکنون وام‌های دانشجویی برای ازدواج دانشجویان پرداخت می‌کنیم، اما منابع کافی نیستند و به طور کلی در حوزه ازدواج دانشجویی مشوق‌های مالی خوبی نداریم.

۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی متقاضی خوابگاه هستند

در ادامه خدابنده لو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی متقاضی خوابگاه هستند، گفت: از ۸۰ هزار متقاضی خوابگاه حدود ۶۰ هزار نفر در خوابگاه‌های دولتی و مابقی در خوابگاه‌های استیجاری اسکان داده می‌شوند. طبق آمار  ۳۲۹ خوابگاه ملکی، ۶۳ خوابگاه وقفی و ۵۰۱ خوابگاه استیجاری داریم.

خدابنده لو بیان کرد: ما در حوزه دانشجویی طرح پژوهشی سیمای زندگی میزان مصرف مواد و سلامت روان دانشجویان را در دست اجرا داریم و تا آخر مهر نتایج این پژوهش‌ها اعلام خواهند شد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: غربالگری سلامت روان دانشجویان را بومی سازی کرده‌ایم و به کمک اداره‌های مشاوره دانشجویی و دفاتر مشاوره در خوابگاه‌ها به دانشجویان در حوزه سلامت روان خدمت ارائه می‌دهیم.

او بیان کرد: پارسال بیش از ۵۱ هزار دانشجو از ما خدمات سلامت روان دریافت کردند و  ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از خط مشاوره آنلاین خدمت گرفتند؛ همچنین ۳ هزار و ۱۱۵ کارگاه مهارت زندگی برای ۲۰ هزار نفر برگزار کرده‌ایم ، براین اساس یک هزار و ۵۰۰ دانشجو در طرح همتا یاران سلامت روان ما را کمک می‌کنند.

توجه به دانشجویان کم بضاعت وظیفه صندوق رفاه دانشجویان است

در ادامه رحیمی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: تمرکز صندوق رفاه در حوزه دانشجویی بوده و به همین دلیل حساسیت‌های زیادی دارند باید توجه داشت که رفاه دانشجویان بسیار حائز اهمیت است و اولویت اصلی صندوق رفاه دانشجویان محسوب می‌شود.

او ادامه داد: توجه به دانشجویان کم بضاعت از وظایف قانونی صندوق رفاه دانشجویان است و ما تمرکز خود را از اداره یک سازمان کوچک به حل مشکلات دانشجویان سوق داده‌ایم.

رحیمی ادامه داد: حمایت از المپیاد‌های ورزشی و همگانی و توجه به استارتاپ‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا حمایتمان را از دانشجویان در حوزه ازدواج دانشجویی افزایش دهیم.

او درباره میزان شهریه خوابگاه‌های دانشجویی اظهار کرد: شهریه خوابگاه‌های دانشجویی از ۲۰ هزار تومان تا ۱۳۰ هزار تومان است و بازپرداخت کمک هزینه به دانشجویان پس از فارغ التحصیلی خواهد بود.

مهدی بحرالعلوم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در این جشنواره ۷۰ هزار نفر شرکت می‌کنند که تعداد شرکت کنندگان نسبت به دوره‌های قبل رشد چشم گیری داشته است.

او ادامه داد: شرکت کنندگان در بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت علوم پزشکی در بیش از ۴۰ رشته با هم رقابت می‌کنند و امسال موضوعات هنری و ادبی نیز به جشنواره اضافه شده است.

بحرالعلوم گفت: در دوره‌های قبلی جهاد دانشگاهی طرحی را با عنوان تربیت معلم دانشجوی قرآنی اجرا می‌کرد که وزارت بهداشت نیز این طرح را در ۳ سال گذشته دنبال کرده است و امسال دهمین دوره حفظ مفاهیم و صحیح خوانی قرآن برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به تشکیل ستاد اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر در وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و وزیر بهداشت امضا شده است تا بتوانیم در زمینه گسترش فرهنگ نماز گام‌های خوبی برداریم.

او در پایان یادآوری کرد: حدود یک هزار و ۲۰۰ ائمه جماعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند و در حوزه ترویج فرهنگ نماز به فعالیت می‌پردازند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دانشگاه ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.