در حاشیه مراسم رونمایی از داروی برکسورف مطرح شد؛

سنگ اندازی برخی شرکت‌های داروسازی در پرسه تامین دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه شرکت‌هایی که سال‌ها با ما همکاری می‌کردند؛ سعی در ایجاد اختلال در تامین دارو دارند.

سنگ اندازی برخی شرکتهای داروسازی در پرسه تامین داروبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم رونمایی از داروی برکسورف (سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران) صبح امروز در ساختمان شرکت سازنده این دارو برگزار شد.

در این مراسم محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از دوران دانشجویی آرزوی تولید داروی برکسورف را داشتیم، اظهار کرد: تولید این محصول دستاورد بزرگی است که نتیجه تلاش‌های شبانه روزی دانشمندان و محققان کشور بود.

او بیان کرد: این محصول از نظر ارزی تاثیرگذار خواهد بود اما آنچه اهمیت آن را دوچندان می‌کند اثرات استراتژیک آن است که با مسائل ارزی قابل مقایسه نیست؛ مسئولان سازمان غذا و دارو شبانه روز برای تامین نیاز‌های دارویی کشور تلاش می‌کنند و بدون شک چالش‌های دارویی از برنامه ریزی‌های دشمن بود.

شانه ساز گفت: متاسفانه شرکت‌هایی که سال‌ها با ما همکاری می‌کردند و ما را برای تامین دارو همراهی می‌‌کردند؛ سعی در ایجاد اختلال در تامین دارو دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: امروز در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم هر دارویی که نیاز متخصصین کشور  باشد و آن را طلب کنند، طی دو سال به تولید برسانیم.

او ادامه داد: ما می‌توانیم ۹۹ درصد دارو‌های مورد نیازمان را در کشور تامین کنیم؛ برنامه ریزی‌های خوبی برای تهیه مواد اولیه انجام شده است تا نه تنها نیاز‌های کشور را بر طرف کنیم بلکه به فکر قدم گذاشتن در صادرات باشیم.


بیشتر بخوانید:  داروی درمان سندروم زجر تنفسی نوزادان رونمایی می‌شود


شانه ساز گفت: اگر تلاش محققان حوزه دارو نبود، باید مبلغی حدود ۴۵ میلیارد دلار صرف هزینه تامین دارو می‌شد که با توجه به بودجه کشور و منابع موجود، امری محال و غیرممکن بود؛ اما امروزه تلاش‌های انجام شده در حوزه تولید دارو در داخل ما را به پوشش صددرصدی نزدیک‌تر می‌کند.

ستاری: با بودجه دولت نمی‌توان محصولی تولید کرد

در ادامه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ما از ابتدای شروع فعالیت در معاونت علمی و فناوری به دنبال اکوسیستم علمی بودیم؛ محققان، سرمایه گذاران و غیره اجزای اکوسیستمی هستند که حاصل یک تحقیق را به بازار می‌رسانند.

او با تاکید بر اینکه با بودجه دولت نمی‌توان محصولی تولید کرد، افزود: بودجه دولتی می‌تواند به بخش‌هایی مثل آموزش اختصاص پیدا کند اما طرح‌های تحقیقاتی محلی برای فعالیت بخش خصوصی است.

معاون فناوری ریاست جمهوری گفت: حوزه غذا از موضوعات با اهمیتی است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود. طبق برنامه ریزی های انجام شده تا دو سال آینده اختلالات دارو به طور کامل برطرف خواهد شد اما در حوزه غذا به شدت وابسته به سایر کشور‌ها هستیم.

او تصریح کرد: مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه، ترکیباتی مثل اسید آمینه، واکسن، دارو و غیره از مواردی هستند که وارد می‌شوند؛ در حالی که ما در حال گسترش مزارع پرورش مرغ هستیم و خودمان را تولید کننده می‌دانیم.

ستاری ادامه داد: اگر غذای مردم تامین نشود تولید سلاح، گسترش تکنولوژی و غیره اهمیتی نخواهد داشت.

به گفته او معاونت علمی به طور جدی پشتیبان شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد بود چرا که توانایی تولید این محصولات در کشور وجود دارد.

در انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ریه ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار