تیم ملی والیبال بانوان ایران با پیروزی ۳ بر ۲ مقابل تیم اندونزی، به جایگاه هفتم مسابقات قهرمانی آسیا رسید.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال بانوان کشورمان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا چندی پیش به کشور کره جنوبی سفر کرد. سرو قامتان ایرانی در حالی به این مسابقات اعزام شدند که پیش بینی می‌شد بتوانند عنوان بهتری نسبت به ادوار گذشته کسب کنند. آن‌ها در نهایت به عنوان هفتمی رسیدند و توانستند نسبت به دوره گذشته این بازی‌ها که به رتبه نهم رسیده بودند ۲ پله صعود داشته باشند و جواز حضور در مسابقات انتخابی المپیک را کسب کنند.

سرو قامتان ایران سابقه زیادی نسبت به دیگر رشته‌های توپ و توری در آسیا دارند. آن‌ها در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ حتی به عنوان سومی هم رسیدند و صاحب گردن آویز برنز شدند تا اولین و آخرین مدال بانوان والیبالیست را به دست آوردند. پس از آن تیم ملی والیبال بانوان کشورمان در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ تایلند و ۱۹۷۴ تهران به عنوان‌های چهارمی و پنجمی رسید و پس از آن هیچگاه نتوانست در این رقابت‌ها حاضر شود. البته این غیبت تنها در بازی‌های آسیایی نبود و تیم ایران از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۷ هم در رقابت‌ها قهرمانی آسیا حاضر نشد. پس از آن، تیم ایران برای نخستین مرتبه در سال ۲۰۰۷ به تایلند رفت و به عنوان دوازدهمی رسید.


بیشتر بخوانید: ایران ۰ - قزاقستان ۳ / شاگردان مهرگان شانس عنوان پنجمی را هم از دست دادند


ملی پوشان ایران پس از آن همواره در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور داشتند. آن‌ها در سال‌ها ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به صورت متوالی به عنوان هشتمی رسیدند و سال ۲۰۱۷ با یک پله سقوط در جایگاه نهم ایستادند. آن‌ها در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌های آسیا از سال ۲۰۱۰ حاضر شدند. نخستین حضور بانوان هم با عنوان هشتمی به پایان رسید. آن‌ها سال ۲۰۱۲ هم به عنوان هشتمی رسیدند، اما در دوره‌های بعدی یعنی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به ترتیب در جایگاه هفتم و ششم قرار گرفتند. این رشد در سال ۲۰۱۸ متوقف شد و بار دیگر تیم ایران در جایگاه هشتم ایستاد.

رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹

هدایت تیم ملی در این دوره بر عهده جواد مهرگان بود. والیبالیست‌های ایران پیش از اعزام به این رقابت‌ها در مسابقات و اردو‌های آماده سازی مختلفی حاضر شدند و در تورنمنت کرواسی هم به عنوان قهرمانی رسیدند. همین اتفاق‌ها کافی بود تا بسیاری منتظر درخشش بانوانمان در سطح آسیا باشند.  البته والیبال بانوان در آسیا وضعیت متفاوتی با آقایان دارد. تیم‌های ژاپن، تایلند، چین و کره جنوبی از قدرت‌های قاره کهن محسوب می‌شوند و سابقه چند حضور و مدال در المپیک را دارند. چین یکی از تیم‌هایی بود که با هدایت یک مربی چینی موفق به کسب مدال طلای المپیک شد.  


بیشتر بخوانید: تیم ملی والیبال بانوان ایران ۱ - چین تایپه ۳ / دومین شکست متوالی والیبالیست‌های کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا


والیبال بانوان، در کشور ما تفاوت عمده‌ای با آقایان دارد. بانوانهیچ گاه نتوانستند به المپیک برسند و هیچگاه هم در رقابت‌های قهرمانی آسیا به عنوانی بهتر از هشتمی نرسیده بودند. شاگردان مهرگان در این دوره از مسابقات و در دور نخست با تیم‌های کره جنوبی میزبان و هنگ کنگ همگروه بودند.  

بازی نخست برای ایرانی‌ها بسیار بد دنبال شد و تیم میزبان در یک بازی آسان موفق شد با نتیجه ۳ - صفر برنده بازی باشد. دومین حریف ایران هنگ کنگ بود. شاگردان مهرگان در این مسابقه توانستند برنده بازی باشند و ۳ - صفر حریف را شکست دهند تا به دور دوم برسند. حریف بعدتی ایران، تیم ملی تایلند بود. تیم ملی والیبال بانوان کشورمان با وجود نمایشی خوب و بی نقص نتوانستند از سد حریف بگذرند و با نتیجه ۳ - صفر شکست خوردند.

پس از این بازی دیگر شانس ایران برای حضور در جمع ۴ تیم برتر به صفر رسید. شاگردان مهرگان در دومین دیدار با چین تایپه بازی کردند و با وجود اینکه در ست نخست به پیروزی رسیدند در ست دوم ناکام بودند و با نتیجه ۳ - یک شکست خوردند. قزاقستان در این مرحله ایران را شکست داد تا شانس عنوان پنجمی هم برای ملی پوشان کشورمان از دست برود. بدین ترتیب تیم ملی برای کسب عنوان هفتمی به مصاف اندونزی رفت.

تیم ملی والیبال بانوان کشورمان در دیدار نهایی و در یک بازی جذاب و زیبا در حالی که ۲ - صفر عقب بود توانست به بازی برگرد و با نتیجه ۳ -۲ به پیروزی برسد. ملی پوشان ایران در نهایت به عنوان هفتمی آسیا رسیدند. شاگردان مهرگان در مجموع ۶ دیدارشان به ۲ برد و ۴ باخت دست یافتند.


بیشتر بخوانید: تیم ملی والیبال بانوان ایران جواز حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ را کسب کرد


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار