معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

لغو مجوز ۱۶ شناور صیادی به دلیل تخلف از ضوابط صید/ واردات تیلاپیا ممنوع نیست

خون میرزایی گفت: فعالیت ۱۶ شناور صیادی در زمینه فانوس ماهیان به دلیل تخلف از ضوابط صید متوقف شده است.

خبر برنامه// لغو مجوز ۱۶ شناور صیادی به دلیل تخلف از ضوابط صید/واردات تیلاپیا ممنوع نیستبه گزارش خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی اله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه تولید، صادرات و تراز تجاری سازمان شیلات با وجود تداوم تحریم‌های ۴۰ سال اخیر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: تولید محصولات شیلات در ۴ دهه گذشته روبه افزایش بوده است به گونه‌ای که از رقم ۳۲ هزار تن اوایل انقلاب به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن در پایان سال گذشته رسید و امسال هم روند افزایش تولید ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در هفته دولت بیش از ۱۱۳ طرح با ارزش بالغ بر ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در استان‌های سراسر کشور به بهره برداری خواهد رسید که با این وجود پیش بینی می‌شود ۵ هزار و ۵۰۰ تن به تولیدات شیلات و ۲۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم از قبل این پروژه‌ها اضافه شود.

خون میرزایی با اشاره به اینکه میزان صید از ۲۹ هزار تن اوایل انقلاب به ۷۷۰ هزار تن در سال گذشته رسید، بیان کرد: پرورش میگو، ماهیان خاویاری، کپور ماهیان، روش‌های نوین صید و بومی سازی دانش فنی صید با قلاب از دیگر دستاورد‌های بعد از انقلاب در حوزه شیلات به شمار می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۵۲۷ میلیون دلار و تراز تجاری ۴۵۶ میلیون دلار رسید که این میزان ارز آوری فراتر از برنامه بوده است.

وی تقویت زنجیره‌های تولید را جز برنامه‌های سال ۹۸ بر شمرد و گفت: توسعه سواحل مکران، پرورش متراکم با روش‌های نوین، توسعه مکانیزاسیون، تقویت صندوق حمایت بهره برداران و تولیدکنندگان، افزایش سطح بیمه ها، جلب همکاری شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری، تشدید برخورد با متخلفان صیادی، بازنگری ضوابط بر صید فانوس ماهیان، توسعه صید فراساحل، توسعه روش صید با قلاب، تکمیل پروژه‌های شناور صیادی، توسعه اسکله‌های صیادی و افزایش برداشت از منابع کمتر برداشت شده را از جمله برنامه‌های در دستور کار سازمان شیلات برشمرد.

به گفته رئیس سازمان شیلات، در حال حاضر ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ مرکز تخلیه صید، ۱۱ هزار ناوگان صیادی، ۱۴۰ هزار شاغل در بخش صید و بیش از ۱۰ هزار نفر شاغل در بخش آبزی پروری وجود دارد.

وی درباره آخرین وضعیت سرانه مصرف آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه آبزیان در شمال و جنوب کشور که دسترسی به دریا دارند، بیش از میانگین کشوری است، از این رو با مشارکت دستگاه‌های مختلف و فرهنگ سازی باید مصرف آبزیان را ارتقا دهیم.

خون میرزایی سرانه مصرف را تابع پارامتر‌های مختلف همچون جغرافیا، دسترسی به مواد غذایی، قدرت خرید و ذائقه مردم دانست و گفت: افزایش سرانه مصرف نیازمند کار مستمر و بلندمدت است و به عبارت دیگر باید تلاش کنیم تا سرانه مصرف در جای جای کشور ارتقا دهیم.

*** توقف ۱۶ شناور صیادی در آب‌های جنوب کشور 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت ۱۶ شناور چینی در آب‌های جنوب کشور متوقف شده است، بیان کرد: هم اکنون حدود ۹۰ فروند کشتی دیگر در این زمینه فعال هستند و صید فانوس ماهیان را مطابق با برنامه انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ فروند کشتی در آب‌های بین المللی ایران و عمان در اعماق ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر استقرار دارند، بیان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته ذخایر جنوب کشور حدود ۹۰۰ هزار تن براورد شده که برحسب برنامه سالانه تا ۲۰۰ هزار تن قابل برداشت است. براساس آمار سال گذشته کمتر از ۲۲ هزار تن برداشت از آب‌های جنوب کشور صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امکان افزایش صید فانوس ماهیان وجود دارد، افزود: البته این امر بدان معنا نیست مه چشمان را روی تخلفات ببندیم. بلکه امیدوار هستیم با اصلاح ضوابط در این زمینه و کنترل آنلاین شناور‌های صیادی، استقرار ناظم مقیم و کنترل دقیق ضوابط و رصد و پایش با سیستم کنترل VMS بتوانیم از تخلفات در این زمینه جلوگیری کنیم.

خون میرزایی ادامه داد: ۶۵ فروند از شناور‌های فانوس ماهیان ایرانی هستند و مابقی آن‌ها با ایرانی‌ها برای صید این محصول همکاری می‌کنند.

وی در باره موارد مصرف فانون ماهیان گفت: این گونه از ماهیان با توجه به اندازه کوچکی که دارند برای پودر ماهی و خوراک آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کارخانجات فرآوری تبدیل به محصول نهایی خوراک آماده می‌شود.

رئیس سازمان شیلات درباره مالکیت ۳ مدیر بازنشسته این سازمان بر ۱۶ شناور صید فانوس ماهیان گفت: ۱۶ کشتی مربوط به سه شرکت ایرانی است، در صورتی که کشتی مالکیت ایرانی داشته باشد اجازه فعالیت به او داده می‌شود و ما کاری نداریم که مالکیت آن مربوط به چه کسی است.

۱۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده در کشور تولید می شود

وی درباره اینکه چرا با وجود داشتن ۱۶۰ مرکز تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا واردات این محصول صورت می‌گیرد، اظهار کرد: انتقادات مربوط به این امر روندی ۱۵ ساله دارد و مربوط به چند ماه اخیر فعالیت بنده در سازمان شیلات ایران نیست؛ همچنین باید توجه داشت که مسئولیت انتقال بیماری‌ها در حوزه مسئولیت‌های سازمان دامپزشکی است و موسسه تحقیقات شیلات در این زمینه مسئولیت دارد و تنها بخشی از مسئولیت مربوط به عدم تولید کمی و کیفی تخم چشم زده ماهی قزل آلا مربوط به سازمان شیلات ایران است.

خون میرزایی ادامه داد: در حال حاضر یک مرکز تولید تخم چشم زده در مازندران داریم که ۲۰ میلیون قطعه تولید می‌کند و یک مرکز در لرستان داریم و همچنین مرکز بزرگ دیگری در مازندران در حال احداث است و در مجموع ۳۰ مرکز تولید تخم این ماهی را داریم که ۱۵۰ میلیون قطعه تولید می‌کنند.

این مقام مسئول میزان مصرف تخم ماهی چشم زده قزل‌آلا در کشورمان ۵۰۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: با توجه به تولید تنها ۱۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ناچاریم مابقی نیاز را از طریق واردات تامین کنیم.

به گفته وی، در صورتی که واردات تخم چشم زده قزل‌آلا متوقف شود، ما از این امر جلوگیری به عمل آوریم قیمت این محصول در کشور به شدت افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تشکل‌های مربوط لازم است کنار همدیگر بنشینند و مشکلات خود را حل و فصل کنند و با یک صدای واحد خواسته‌های خود را به دولت مطرح کنند.

 محدودیت منابع مالی بزرگترین مانع پرورش ماهی در قفس

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره پرورش ماهی در قفس گفت: در گذشته فعالیتی در این زمینه در کشور نداشتیم و سابقه و ما در این ارتباط ضعیف بود، اما اکنون بررسی و تلاش‌های مختلفی در ارتباط با تولید در قفس صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تولید هر تن ماهی در قفس ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بیان کرد: فعالیت سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مطالعه شده سازمان شیلات بسیار سودمند است. با وجود اینکه اکثر تجهیزات پرورش ماهی در قفس وارداتی است و ما مسائل تحریم‌ها را داریم، اما مشکلی برای تامین این قطعات در کشور وجود ندارد.

 

رئیس سازمان شیلات کشور درباره آخرین وضعیت تولید خاویار گفت: پس از فروپاشی شوروی توافقی صورت گرفت که صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع شود و از آن پس به سبب سرمایه گذاری خوبی که در حوزه نیروی انسانی صورت گرفت، تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، هم اکنون در ۱۲۶ مزرعه در ۲۰ استان کشور، تولید ماهیان خاویاری و گوشت ماهیان خاویار در حال تکثیر و پرورش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ تن خاویار در کشور تولید شد، بیان کرد: برای افق ۱۴۰۰ پیش بینی شده که در تولید گوشت خاویار به رقم ۵ هزار تن و ۴۰ تن خاویار و افق ۱۴۰۴ به ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار برسیم.

تیلاپیا در چهار استان کشور تولید می شود

میرزایی با اشاره به اینکه واردات تیلاپیا به کشور ممنوع نیست، گفت: البته واردات این محصول به سبب حمایت از تولید داخل محدود شده است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده تولیدات داخلی هنوز در مقایسه با نمونه‌های خارجی خود بالا است، اما ما امیدواریم با تدریج با حمایت از تولید داخل این مشکل قیمت نیز برطرف شود.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در حال حاضر ماهی تیلاپیا در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم تولید می‌شود که به طور رسمی از دستگاه‌های مربوط از جمله سازمان محیط زیست مجوز دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تولید این محصول اقدام کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه گونه ای از ماهی تیلاپیا در آب های استان خوزستان مشاهده شده است، افزود: متأسفانه این ماهی از کشورهای همسایه وارد آب های خوزستان شده و با توجه به افزایش تولید در کشورهای همجوار احتمال اینکه تراکم آنها در آب های خوزستان بیشتر شود، وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وقتی این آسیب وارد شده و گونه ای از این ماهی وارد آبهای ایران شده است چرا باید پرورش آن را متوقف کنیم ضمن اینکه مراکز پرورش این ماهی در مناطقی است که منابع آبی آنها دسترسی به آب های آزاد ندارد، شوری آب بالاست و بنابراین خطری برای سایر گونه ها محسوب نمی شود.

خون میرزایی درباره اینکه آیا وجود این ماهی را در آب های خوزستان تهدید می دانید، گفت: سازمان محیط زیست باید در این زمینه نظر بدهد و اجازه بدهید بنده در این زمینه اظهار نظری نکنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار